Gå til innhold

Skjerming av magnetstråling

Anbefalte innlegg

Jeg har en 19' sony trinitron skjerm som er utsatt for magnetstråling fra høytalerne jeg har ved siden av(de står ca 30 cm unna på begge sider). Like vel "flakker" og vibrerer bildet. Noen forslag til hvordan jeg skal skjerme strålingen? Det er ganske slitsomt for øynene etter et par timers tid, og jeg sitter langt mer enn bare et par timer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

En tv høytaler er skjermet med en metall "kopp" som står over magneten. Hvordan det vil virke å lage en selv vet jeg ikke (har ikke prøvd).

Men jeg vil tro at det enkleste vil være å skjerme høytalerene og ikke monitoren.

Eventuelt flytt høytalerene litt lenger unna.. Normalt sett så vil man få fargefeil dersom høytaleren står for nært, det skal ikke "flakke". Det er et permanent magnetfelt fra høytaleren (ikke et varierende).

Ta vekk den ene og prøv deg fram med skjerming av den andre.

Lykke til :smile:

mvh

Joar

Lenke til kommentar

Prøv og legg noe metall i mellom monitor og høytaler. En blikkplate burde være tingen i første omgang. Se om det hjelper, hvis ja - åpne skjermen og lim metallplaten fast på innsiden. Pass på at det ikke kan ramle løs og lage kortslutninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...