starfalc Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg har en 19' sony trinitron skjerm som er utsatt for magnetstråling fra høytalerne jeg har ved siden av(de står ca 30 cm unna på begge sider). Like vel "flakker" og vibrerer bildet. Noen forslag til hvordan jeg skal skjerme strålingen? Det er ganske slitsomt for øynene etter et par timers tid, og jeg sitter langt mer enn bare et par timer.. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Faraday-bur rundt skjermen burde gjøre susen. Men det er håpløst dyrt, så LCD-skjerm eller flytting av høyttalerene er kanskje den beste løsningen. Lenke til kommentar
starfalc Skrevet 16. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2002 Hmm.. Det var jo dritt.. Så blymatter o.l hjelper ikke? Lenke til kommentar
Joar Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Hei En tv høytaler er skjermet med en metall "kopp" som står over magneten. Hvordan det vil virke å lage en selv vet jeg ikke (har ikke prøvd). Men jeg vil tro at det enkleste vil være å skjerme høytalerene og ikke monitoren. Eventuelt flytt høytalerene litt lenger unna.. Normalt sett så vil man få fargefeil dersom høytaleren står for nært, det skal ikke "flakke". Det er et permanent magnetfelt fra høytaleren (ikke et varierende). Ta vekk den ene og prøv deg fram med skjerming av den andre. Lykke til :smile: mvh Joar Lenke til kommentar
starfalc Skrevet 16. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2002 Det er ganske vanskelig å flytte de lengre vekk. de står på kantene av datapulten, så jeg må evt. flytte de opp på en hylle.. :/ vrient dette her. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-16 13:52, Joar skrev:En tv høytaler er skjermet med en metall "kopp" som står over magneten[...] Ferritring, tenker jeg. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Prøv og legg noe metall i mellom monitor og høytaler. En blikkplate burde være tingen i første omgang. Se om det hjelper, hvis ja - åpne skjermen og lim metallplaten fast på innsiden. Pass på at det ikke kan ramle løs og lage kortslutninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå