Gå til innhold

Tips til sunn mat som faktisk er god

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kyllingsalat :thumbup: Kok pasta(skruer eller lignende) og avkjøl. Riv/skjær opp ferdig kylling enten varm eller kald. Bland oppi salat (f.eks salat, paprika, tomat og agurk) og server med dressing og baguetter som tilbehør. Raskt, billig og enkelt og lage.

Lenke til kommentar

"fullverdig erstatter for junkfood." <-- tror det meste erstatter i hvertfall det jeg ser på som junkfood. Gennerelt så er all mat som er "most og satt sammen i en annen fasong" (pomfri, chicken mcnuggets, ++ , osv) som oftest tilsatt en del stoffer som ikke er naturlig for kroppen og innta og/eller deler fra dyr som bare er malt opp fordi det er billig og lage noe av det.. men som man neppe ville spist utenom..

Når det gjelder kosthold så er alt smak og behag mener nå jeg. Tenkt over hva du selv liker og mekk noe fantasifullt ut av det. Lån en kokebok for og få ideer feks. :p Selv er jeg veldig glad i masse grønnsaker, poteter, ris og frukt.. men så er jeg veldig altetende da. Eneste unntaket mitt er tomater. Fysj.. :p Til frokost og kvelds går det som oftest i frokostblandinger (4korn fra Axa feks) skjere opp bananer/epler og ha sammen med blandingen er jo snadder. :) Og selvfølgelig brødmat har vertfall åpenhet når det kommer til og være fantasifull med pålegget. Kan jo praktisk talt ha hva som helst på det.

Gennerelt sett når det kommer til og leve sundt så er det vel 2 ting som er viktig : pass på sukker og fett inntak. Man skal verken ha for mye eller for lite av det.. eller noe annet for den del. Det beste kostholdet er ett variert kosthold. ;)

Lenke til kommentar
Og hvis man er allergisk mot f.eks salat, paprika, tomat og slikt da?

Da bruker man ting man ikke er alergisk mot. Jeg nevnte noen eksempler bare. Man kan ha mange forskjellige grønnsaker man liker oppi. Uten grønnsaker blir det ikke noe godt, så da er det ikke noe vits :p

Edit: Legge til at personlig så har jeg en tendens til å spise mye junkfood, men det er bare pga 2 ting. Har sinnsyk forbrenning (hakke trena på 3 uker -> gått ned 2 kg) og fattern lager alltid god middag også har vi alltid salat/grønnsaker ved siden av :yes: Dessuten skjærer jeg vekk alt synlig fett fra maten.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

takker for tips her... Klarer selvfølgelig å spise sundt, men har tendens til å bli mye dritt mat som både er dyrt og usunnt... Problemet med salat er at en må såpise så mye for å bli mett og det smaker så utrolig mye bedre med dressing og fetaost...

Lenke til kommentar

Kyllingfilet stekt i biter

En liten, hakket løk

En boks champingon

En boks grovhakkete tomater

En halv paprika skjært i biter

Et par skjeer cottage cheese

Krydder

Servér med litt pasta eller ris, og salat ved siden av.

Annen vri:

Erstatt kyllingfileten med 100-150gr karbonadedeig

Legg til en boks røde bønner

Serveres med salat, uten pasta/ris

Testa dette i går kveld, det ble skikkelig godt.

Ellers er omelett med et par hele egg og et par eggehviter i tillegg å anbefale.

Frokost er det digg med havregrynsgrøt m/kanel,eller kokte egg på grovt brød.

Kveldsmat som er sunt, godt og veldig kjapt å lage: en boks mager kesam rørt inn med litt Fun Light.

Ellers så er jo tunfisk på boks veldig sunt, men det klarer jeg ikke få ned. Du kan jo eksperimentere med å steke det med forskjellige sterke krydder og grønnsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...