Gå til innhold

Dahle's lille guide for kjøp av TV og Projektor

Anbefalte innlegg

Mange av oss går rundt og planlegger et lite TV kjøp i disse dager når skatten kommer igjen eller når feriepengene ruller inn på konto.

Men hva skal man kjøpe, når skal man kjøpe og hva trenger man av utstyr?

Denne lille guiden skal ta for seg alt det DU trenger å vite om det perfekte valget for deg. Skal dekke fordeler og bakdeler med ulik teknologi. Skal også forklare ord og uttrykk du møter i denne verden.

Sist men ikke minst skal du få en del råd og tips om når du bør kjøpe skjerm.

La meg ta deg med inn i en fantastisk verden av bilde og lyd. Men før vi begynner er det viktig at du er forberedt på denne reisen.

Det aller aller første du må gjøre er å lese raskt gjennom denne lille guiden, som skal dekke litt av grunnforståelsen for at du senere skal bli en ekspert:

HDTV - en guide for deg som er nybegynner

Jeg skal allikevel oppsummere dette i artikkelen her slik at du forstår hva du bør velge til ditt behov.

Den tradisjonelle TV'n

I dag er denne på vei ut av markedet, og du kan derfor gjøre de aller aller beste kjøpene på denne fronten. Mange TV'er selges billig i frykt for at man skal brenne inne med et stort lager av disse.

Hovedgrunnen til at disse dessverre er på vei ut av markedet er nettopp fordi de opptar en del plass. En 32" tv tar fort opp litt plass. Dog gir denne MYE bilde for pengene, og man kan gjøre svært gode kjøp på denne fronten. Dynamikken i bildet her er svært imponerende. Mektig bra fargegjegivelse er også med på å gjøre dette til et godt kjøp, sortnivået er jo også meget bra.

Svakheten til den tradisjonelle TV er at bilde har lett for å gi optisk buing (noe bare noen svært få ser) og at den er svak i lyssterke rom. Dog er ikke dette noe å henge seg opp i for den normale mann i gata.

Mange velger vekk denne teknologien fordi den rett og slett tar for mye plass i stua. Men har du rikelig med plass er dette absolutt det kjøpet som gir deg mest for pengene for øyeblikket.

bla bla bla. Husk legge inn bilder...

Konklusjon

Dere har nå fått en bra og god forståelse for hva du trenger. De som leser gjennom denne guiden er som regel folk som ønsker det lille ekstra, samtidig som de gjør et godt kjøp som de skal leve med.

Mange er opptatt av hva jeg selv har på veggen hjemme.

Selv har jeg valg meg en :

Samsung PS42S5H

Grunn til valget mitt:

I 2004 fikk Samsung juling av LG på plasma fronten, og i 2005 har Samsung planer om å ikke la dette skje igjen. Videre ønsket jeg plasma av nevnte grunner, samt at jeg ønsket en 720p skjerm med solid fargedybde. 12 bit fargedybde og en imponerende kontrast gjorde dette til et klart valg for min del. Også har vi prisen da, denne skjermen gir utrolig bra bilde for en forholdsvis rimelig penge. Du finner plasma tv'er som koster det dobbelte uten samme bildekvalitet og støtte for HDTV.

Men! Dette er en skjerm som skal dekke mine strenge behov, og kan kanskje være overkill for den normale mann i gata. Mine foreldre hadde aldri betalt mer enn 10k for en skjerm, men så har ikke de samme krav og ønsker til bilde som jeg har.

Les mer om Samsungskjermen her: Link

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller kanskje jeg jobber med ny guide før jeg poster den ferdig i riktig forum?

Smart! :thumbup:

Men sier DU OGSÅ "forum"

Skal du poste det på et forum enn hw sitt?

Det heter Forumkategori :hrm:

edit: Altså du skal poste det i riktig kategori når du er ferdig :yes:

:roll:

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...