Reite Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hei! Jeg fant ut at jeg har endel penger til overs og kunne tenkt meg å bruke dette på et kamera. Kameraet skal vel brukes til det meste fra feriebilder til naturbilder til festbilder. Jeg har sett på disse to, og jeg ser at de fleste anbefaler coolpix 5900, men hva med konica minolta kameraet? Kan ikke finne noe tester av dette. Dette er jo billigere, og etter det jeg kan se så har det flere funksjoner. Tar også gjerne imot andre forslag en disse 2. For meg er bildekvalitet viktigere en størrelse på kameraet. Konica Minolta DiMAGE G-530 Nikon Coolpix 5900 Lenke til kommentar
rålli Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Dersom størrelse ikke er av stor betydning ville jeg sett på uz-kameraene til Olympus. Har ikke uz-kamera selv, men har så smått begynt å føle et visst behov for mer zoom. Jeg tror jeg har tilgode å se noen med uz kamera gå tilbake til et kamera med 3x zoom og det må vel være en grunn til det. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Dersom størrelse ikke er av stor betydning ville jeg sett på uz-kameraene til Olympus. Har ikke uz-kamera selv, men har så smått begynt å føle et visst behov for mer zoom. Jeg tror jeg har tilgode å se noen med uz kamera gå tilbake til et kamera med 3x zoom og det må vel være en grunn til det. Endelig en fornuftig sjel! Støtter dette til fulle. Å få seg et UZ-kamera er som å kjøpe bil med automatkasse. Da kjører man ikke manuell dustegirkasse igjen. Olympus' ultrazoom-serie kan jeg trygt anbefale. Har selv hatt C-700, og har nå C-750. Bilder kan ses på linkene i min signatur. Etterfølgeren til mitt siste heter C-765 og C-770. Sistnevnte er forbedret på videoopptak, men er ikke det primærmålet, er C-765 helt grei. Den har vært på markedet et års tid, og har derfor falt dramatisk i pris, fra ca. 5K i fjor, til ca. 2.4K på billigste nettsjappe. Da får du 4 MP, 10x optisk zoom, tilsv. 38-380 mm., og en supermakro ned til 3 cm. Dette vil gi deg mye fotoglede. Det er i tillegg markedets minste UZ-kamera, og er svært hendig i størrelse, den kraftige zoomen tatt i betraktning. Du har også fulle manuelle innstillingsmuligheter hvis du vil leke deg litt, i tillegg til kjerringmodus (full auto). Jeg pleier å si her på forumet at "vis meg et kamera til 2.4K som gir mer funksjoner og kvalitet enn dette" Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Å få seg et UZ-kamera er som å kjøpe bil med automatkasse. Da kjører man ikke manuell dustegirkasse igjen. You have got to be joking!!! Automatgear er Fandens opfindelse og kun egnet til folk der ikke gider køre bil :!: Ellers er jeg meget enig med i at Olympus' UZ-serie vli være et glimrende valg for trådstarter Lenke til kommentar
Reite Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Olympus C-765 <- Det er dette dere anbefaler ja? Hvordan er dette på generell bildekvalitet, oppstartstid osv. Ser at den har 1 mindre megapixel enn de jeg anbefalte, og 3 mindre en coolpix 7900 som jeg også har sett litt på. Men etter sånn jeg har forstått det så er kvaliteten viktigere enn antall MP? Jeg ser også at den bruker en type xD minnebrikke som jeg aldri har hørt om. Hvordan er kvaliteten og prisen på denne? Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Prisen på xD-kort er noget højere end på ex. SD-kort, men man kan jo se på investering i hukommelseskort som en engangsinvestering. Kameraet har godt nok færre MP end dem du har haft kig på, men med 10x zoom kan du meget bedre komponere et godt udsnit af billedet og dermed behøver du ikke beskære billedet bagefter. Lad i øvrigt være med at stirre dig blind på antal MP da optikken er vigtigere for billedkvaliteten. Desuden rækker 4 MP til forstørrelser over A4, så med mindre du vil lave mange store forstørrelser rækker C765 fint til dit behov. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Hvordan er dette på generell bildekvalitet, oppstartstid osv. Ser at den har 1 mindre megapixel enn de jeg anbefalte, og 3 mindre en coolpix 7900 som jeg også har sett litt på. Men etter sånn jeg har forstått det så er kvaliteten viktigere enn antall MP?Jeg ser også at den bruker en type xD minnebrikke som jeg aldri har hørt om. Hvordan er kvaliteten og prisen på denne? Jeg er iallfall meget fornøyd med bildekvaliteten på mitt C-750. Kan ikke helt se for meg at det har blitt dårligere på etterfølgeren. Jeg stiller meg også bak de andre som ber deg glemme megapixelhysteriet. De færreste skriver vel ut større bilder enn A4, og som jeg tidligere har nevnt har jeg en drøss foto skrevet ut på fotopapir hengende på jobben, det er en blanding fra mine kamera gjennom digitaltidende, 1.3, 2.1 og 4 megapixel, og ingen klarer å plukke ut hvilke som er tatt med hva. Når det gjelder xD-kort, er de særdeles bra. Jeg har de to 16 MB som fulgte med mine to Olympuser, og har i ettertid kjøpt både et 64, 128 og 256, alle av merket Olympus. Ingen av dem har til dags dato feilet en eneste gang. De eldste er jo nå 2 år gamle, og brukes svært flittig. Det sutres fælt over prisen på disse, men jeg synes iallfall at kr. 200,- for 128 MB, og kr. 300,- for 256 MB er overkommelig. Jeg har ikke sansen for altfor store kort, det er bedre risikomessig med flere mellomstore. Når C-765 koster under 2500,- har man jo faktisk råd til et par kort også. Endret 25. mai 2005 av manskow Lenke til kommentar
Reite Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Når jeg tenker på store bilder/mange megapixler så tenker jeg på muligheten til å kanskje ta utsnitt, og klippe litt i bildene fremfor å skrive ut i stor størrelse. Med tanke på at jeg er ganske fersk ser jeg nok ikke feilene på bildet før etter jeg har tatt det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå