Gå til innhold

En måke tidlig en morgen !

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her nytter det ikke å skylde på optikken.

For det første: Det går an å komme adskillig nærmere en måke enn 30 meter.

Du nevnte ikke noe om lukkertid eller bruk av stativ. Om du har fotografert håndholdt på for lang lukkertid (ca. 1/300 s ved 300mm brennvidde og 35mm film eller "full frame"), må du regne med uskarphet p.g.a. ustødighet, og da hjelper det ikke om optikken er aldri så sylskarp.

Plasseringen av motivet i skjæringspunktet mellom flere tak med ulik farge virker også forstyrrende.

Og ellers er jeg enig med "steinrr".

Lenke til kommentar

Blur i bakgrunnen av bilder kommer fordi kombinasjonen av blenderåpning og brennvidde danner et fokusfelt som begrenser seg til motivet som er i en viss avstand fra kameraet. Større blender (mindre F-tall) og lengre brennvidde vil minske fokusområdet, og danne bakgrunnsblur, 'bokeh'. Dette er ikke alltid lett med vanlige digitalkamera, da de har begrenset optikk som ikke er laget med tanke på denne egenskapen om å danne bokeh. Da jeg tidligere bare hadde diverse kompaktkamera fant jeg at som regel makrofunksjonen var den eneste/enkleste måten å danne bokeh med den type kamera.

Lenke til kommentar

Nja vil ikke si at bildet ble så bra. Det er forresten en fiskemåke, om noen lurer. Syns det var mye unødvendig rundt fiskemåken. Det er et bra bilde hvis du vil dokumentere at du har sett fiskemåke, men noe annet er er det ikke. Som sag, hadde vært bedre om den så mot deg, og ikke vekk fra deg.

Har redigert litt og syns det ble bedre.

Bildet ble litt lite, men det er bare for å vise.

Ble det bedre nå?

post-209-1117281837_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...