Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrenset eller ingen tilgang. Trådløst. WinXP

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et problem.

Dama mi tok med seg den bærbare pc'en sin ned på skolen. Der skulle IT ansvarlig få henne inn på det trådløse nettet. Dette klarte han ikke, men han har gjort et eller annet som gjør at hun ikke lenger kommer inn på nettet vi har hjemme. :mad: Hun har et PCMCIA kort fra CNET. Wireless-G CardBus Adapter (CWC-854).

Vi bruker WEP encryption. Hun mottar signaler fra routeren(En Wireless-G Router(CWR-854)), men hun mottar ingen pakker(altså 0 pakker mottat i xp sitt nettverksstatusvindu). Hun har glimrende signalstyrke. Har både prøvd å konfigurere med XP sin config, og kortets tilhørende "GConfig". Begge uten hell.

Det som virkelig plager meg, er at dette fungerte tidligere på dagen. Det fungerer fortsatt med min egen bærbare pc. Tilsynelatende, har jeg de samme innstillingene,og kommer på nett. Ingen forandringer er gjort i routeren. Hun får altså ikke tilsendt/klarer ikke motta data(IP addr, DNS osv.) fra routeren.

Win XP Home(SP2)

Jeg har IT utdanning, men nå har jeg banka hue i veggen i snart 12 timer, og finner det IKKE ut. Irriterende. Så da tenkte jeg kanskje noen kloke hoder her kunne hjelpe til? Evt. si til meg hva det er jeg ikke ser som er rett foran øynene mine. :)

MvH

andbra

EDIT: Doh, jeg glemte å skrive at hun faktisk kommer inn på nettet, men har begrenset eller ingen tilgang...

Endret av andbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver er typisk for en maskin som ikke kommer igjenom

pga wep-kryptering. Kan ikke si deg nøyaktig hva som er problemet,

men holder en knapp på at maskininen ikke har rett kode inne.

Sikker på at du har rett nr 1-4 på wep-nøkkelen?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det først jeg også, men jeg har copy-pasta nøkkelen fra et dokument. Pluss at jeg har skrevet den inn manuelt. Ingen av delene funker. Det ser jo virkelig ut som om WEP nøkkelen jeg skriver inn er feil... Men hva i all verden kan han IT-karen ha forandra på egentlig? Det er jo noe merkelig her..

Jeg fatter virkelig ikke det her altså.. Dama har eksamen i dag, og jeg drar bort, så detta kan bli spennende... Må få orden på det! :p Noen andre som har vært borti noe lignende før?

andbra

EDIT: OG jeg er sikker på at det er riktig(1-4), har tom. prøvd alle 4....

Endret av andbra
Lenke til kommentar

Denne "Begrenset eller ingen tilgang" meldingen har etter hva jeg erfarer en hyppigere tendens til å dukke opp med SP2 installert...

Fikk denne meldingen til stadighet på laptopen før, og da måtte jeg restarte ruteren og maskinen.. Fant ut at årsaken var at SP2 ikke likte de nyeste offisielle driverne jeg brukte, med standarddriverne i XP var plutselig problemet borte..

Uansett, for en kort tid tilbake skulle jeg sette opp WEP kryptering hjemme, har tidligere bare brukt MAC filter.. Alt funket greit på den bærbare, men på den stasjonære som også er tilkoblet trådløst ville det rett og slett ikke virke.. Fikk bare meldingen: "Begrenset eller ingen tilgang". Det endte med at jeg ga opp til slutt (har hatt problemer med kortet tidligere også, liker ikke at jeg skjuler SSID).

Vet ikke om dette er noe tilhjelp, men hvis du ikke har prøvd det vil jeg anbefale deg at du restarter ruteren, prøver repair på tilkoblingen osv.

Hvis ikke det hjelper, prøv å avinstallere det trådløse kortet og installere det på nytt.

(En mulighet er også firmware til ruteren, men ettersom det har funket bra før, så skulle ikke det ha noe å si).

Lenke til kommentar

Takker selvfølgelig for alle svar!

Har prøvd Utallige ganger å restarte bredbåndsruter, trådløsruter, pc. Ingenting bedrer seg.

Det jeg syns er så rart her, er at denne karen som har forandra på et eller annet, har gjort så det ikke funker.. Men jeg skjønner ikke hva han kan ha gjort for å klusse det SÅ til.. For det er jo nødt til å være på maskinen hennes feilen ligger? Ingen forandringer på ruter siden, jeg er fortsatt på nettet med en annen bærbar uten å ha forandra på noe.. Jeg har installert hennes netverkskort på nytt.. Lagt inn alle WEP keyer, fortsatt ingen endring... Nå begynner jeg å bli desperat her... Skal på jobbintervju om kun kort tid, og da skal egentlig dette være i orden.. :cry:

andbra

Lenke til kommentar

Ok.

Da har jeg skrudd av WEP protection.

Nå er det bare Access Control som står på, jeg legger inn MAC til min pc, og jeg legger inn MAC til hennes pc. Gjett hva som skjer? Jeg kommer inn, men det gjør IKKE hun! :mad:

Hva i all verden er galt? Ser ikke ut som nettverkskortet hennes vil ta i mot noe som helst fra ruteren. Er nettv.kort og ruter uvenner?

Lenke til kommentar
Kanskje han IT ansvarlig har skrevet inn manuel IP-adresse? Har du sjekket det?

Det har jeg sjekket. Og det ser jo ut som det kunne være en åpenbar grunn.. men det er det altså ikke... Er et eneste stort mysterium det her altså... Fatter ikke hva han kan ha stilt på som har så mye å si...

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har akkurat nå et lignende problem. Begynte med god signalstyrke og ingen tilgang. Nå finner ikke USB-nettverkskortet noe nett i det hele tatt. Tror den har tatt kvelden.

Har du noen mulighet til å teste nettverkskortet i en annen PC?

Lenke til kommentar
Hmm, jeg har akkurat nå et lignende problem. Begynte med god signalstyrke og ingen tilgang. Nå finner ikke USB-nettverkskortet noe nett i det hele tatt. Tror den har tatt kvelden.

Har du noen mulighet til å teste nettverkskortet i en annen PC?

Har ikke mulighet til det dessverre, men har mine tvil om at det er nettverkskortet det er noe galt med... Hvorfor klarer pc'en å "koble til", men allikevel ikke klare å snakke med ruteren? Jeg er ikke spesialist på nettverk, det er nå helt sikkert har jeg skjønt... Men et mysterium er det like fullt..

Lenke til kommentar
Ett spørsmål?

Har hun Norman firewall innstalert på maskinen?

Skud i mørke her men....

Nei, bruker avast! antivirus. Men det har hun hatt hele tiden, og det har fungert før... Uansett takk for forslag! :)

EDIT: Har seff skrudd av XP firewall.

Endret av andbra
Lenke til kommentar
Tipper denne linken hjelper deg(annet topic på hw.no)

Link

Lykke til!

Takk! Skal prøve det når jeg kommer hjem! Håper det fikser saken!

Mistenker at det ble installert en oppdatering på XP i går kveld. Kanskje den kan ha gjort noe "smart".

Snakka med han IT- karen, og han hadde ikke gjort noe med innstillingene. Ergo må det være noe som har skjedd før han begynte med pc'en iom. at han heller ikke fikk henne på nett på skolen! Må også benytte anledningen til å unnskylde meg ovenfor denne mannen. Lot vel *litt* mye frustrasjon gå ut over han, uten at det antageligvis ikke var hans feil. :innocent:

andbra

Lenke til kommentar

Gjorde forresten et forsøk før jeg dro, kanskje det kan sette noen på rett spor:

* Satte IP manuelt til en ip innenfor den rangen routeren skal dele ut.

* Satte gateway til routerens ip

* Riktig nettverksmaske

* DNS Server: Routerens ip.

Da fikk jeg ikke lenger begrenset/ingen tilgang, og jeg fikk pinget routeren, men fikk heller ikke da tilgang til internett, og mottok heller ingen pakker fra ruteren utenom de jeg fikk som svar da jeg pinget den. Jeg ble ikke mye klokere av dette, men kanskje noen andre ble det. :)

Lenke til kommentar

Kan hende det er mange som er uenige med meg nå. Men er det ikke mulighet for og overføre all matrial fra den bærbare til den stasjonære via cd eller kabel els, og formatere, og huske og ikke legge inn ting som nå har krasjet det. Det tar bare en kveld, sån kanskje problemet er fikset.

Lenke til kommentar

Jaja, hele greia endte med at jeg tok en system gjenoppretting. Fant ikke noen annen utvei.. Har en mistanke om at det er den Windows oppdateringa som ødela for oss. Patchen i den forrige linken funka ikke, nye drivere til nettv. kortet funka ikke.

Case "closed" :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...