Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fullstendig frys etter installasjon av DVD-brenner

Anbefalte innlegg

Etter installasjon av en NEC ND-3520A DVD-ROM-brenner (erstattet CD-ROM-brenner) har PC-en oppført seg merkelig. Allerede fra før av var den treg, men nå har den perioder der den fryser fullstendig. Enkelte ganger må jeg vente i mangfoldige minutter før den reagerer. Den har blitt et ubrukelig verktøy, og alle disse problemene har tilsynelatende oppstått etter jeg satt DVD-ROM-brenneren i kabinettet. Jeg finner heller ingen ressurskrevende prosesser som syndere (winXP).

Har noen en forklaring på hva som kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ser ut til å ha gitt seg. Men jeg er nysgjerrig på master/slave-justeringen. Det var bare problemer når jeg forsøkte å installere brenneren. Ikke ville den være slave, ikke kunne den benytte seg av den «delte» innstillingen (husker ikke termene her), som var slik oppsettet tidligere var, men når den var satt som «master», startet systemet opp igjen. Hvorfor har det seg slik?

Lenke til kommentar

For å være Slave, så må den stå på kabelen sammen med en Master (disk eller annen optisk enhet). Cable Select, betyr at det er plasseringen på kabelen som bestemmer om den er Master eller Slave. Plasserer du den på Slave-plassen på kabelen, så vil den fortsatt være Slave. Er enheten den eneste på kabelen, så må den være Master, eller stå på Master-plassen på kabelen.

Når man bruker en ATA/66-kabel, vil man ved Cable Select få Master på den svarte kontakten i enden og Slave på den grå i midten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...