Gå til innhold

Hvorfor kjøpe Mac (når jeg er fornøyd med PC'n)


Anbefalte innlegg

Hvis du kjøper en PC-prosessor for samme pris som en Mac-prosessor (et eksempel, iogmed at man ikke får kjøpt Mac-deler løst), og klokker ned PC-prosessoren til Mac prosessorens ytelse, er PC-prosessoren sikkert kaldere. Jeg kan garantere at du får en PC langt mer stillegående enn en Mac - så lenge de har samme pris og samme ytelse. Det er det som er "nøkkelordet". Man sparer inn penger på hardware, og man kan bruke pengene på god kjøling. Dessuten kan man som sagt kjøpe en bedre prosessor og klokke den ned, og fremdeles være billigere.

 

Eg ser ikkje heilt for meg at ein kan klokke ein x86 prosessor ned til ein ppc prosessor. Det er jo forsjelig prosessor arkitektur som gjør at prosessorene vil yte forsjeligt ut i fra kva prosesser ein kjører..

Jeg sa ikke at man kunne klokke ned en x86 til en PPC prosessor, men at man kan klokke den ned til den får tilsvarende ytelse som en PPC prosessor. Man vil alltid kunne sammenlikne ytelsen på prosessorer, men selvfølgelig vil de være gode og dårlige til forskjellig bruk. I dette tilfellet pratet jeg om til musikk, siden det var det temaet dreide seg om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv prøvd/brukt Mac endel ganger (bare av nysgjerrighet egentlig) men har aldri funnet noe som helst argument for å faktisk anskaffe meg Mac. :shrug:

Folk skaffer seg vel Mac pga. operativsystemet og eventuelt designet, ikke bare fordi det er en Mac. Er vel en smaksak om man liker MacOsX eller ikke. Tror en Linux bruker vil like MacOsX bedre enn en Windows bruker siden det er mer likheter.

Kan stemme det. Husker for noen år siden når jeg prøvde imac på en butikk. Da konkluderte jeg med at det var noe drit, fordi jeg ikke fikk til noe.

 

Men så møtte jeg på mac igjen etter å ha brukt linux ei stund og ble helt forelska. :love:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg er helt enig i alt de fleste av dere sier, men det som er faktum ar at du ikke _kan_ sammenligne Mac og Win hardware. Litt på grunn av arkitektur og litt på grunn av at alle delene er tilpasset og optimisert for hverandre.

 

Hvis en klokker en x86 prosessor ned til PPC hastighet, sp vil PPC en uansett være raskere enn x86 prosessoren, ene og alene for at x86 prosessorer er laget for høyere klokkefrekvens. Du kan ikke si at en G4 på 1.5 GHz yter likt som en 1.5 GHz Celeron M (referer til min PowerBooks G4 på 1.5 GHz)

 

En bytter til Mac fordi:

 

1. Du har lyst til å prøve noe nytt.

2. Du e drittlei ustabile PC'er, fordi du ikke er så egnet til å sette isammen stabile Windowsmaskiner.

3. Du har blitt anbefalt en Mac for ditt bruk.

4. Du syns Tiger er sexy

5. Du digger løsningene og ALT som har med Mac og gjøre.

 

Jeg har to dønn stabile Win-PCer og de har stått mer eller mindre stille siden jeg fikk PowerBooken. PowerBooken er antageligvis bedre til multitasking enn spillmaskinen min (se profil for specs) enda den er ganske respektabel ytelsesmessig. Dette betyr da i mine øyne bare at PPC yter bedre en x86.

 

De eneste minusene er færre software løsninger, og noen _ekstremt_ få kompabilitetsproblemer.

Lenke til kommentar

suns heller ikkje mac er noke spes.

 

eg vett kos mac er, og har prøvd Apple iBook

 

eg kan bruka mac. ingenting imot det. planlegger å kjøpe Apple iBook

 

men EIN ting må dåke vita:

 

Mac er bedre enn PC, men Mac er ikkje perfekt den heller!

 

Hvis det ikkje noken som har sett en Mac kræsja, så er det nok normalt.

 

Men eg vett om en kamerat som fikk en ny Mac. Og den kræsja dagen etter!

 

It's true!

 

ibook_1_HR.jpg

Endret av Ingiz
Lenke til kommentar

Hvorfor bytte noe som virker?

 

Jeg må si meg helt enig i "überGoliath"! En mac er begrenset, og derfor er den som oftest mer stabil. Har du erfaring med PC vil du som oftest kunne sette sammen en mer stille og kraftig PC en det du får med mac. Bruker du like mye som en kraftig mac koster vil du kunne få en like pen PC som mac også.

 

EDIT: Hubman:

1. Du har lyst til å prøve noe nytt.

Innstaler linux, kjøp deg nytt hardware. Synes det er et idiotisk argument!

3. Du har blitt anbefalt en Mac for ditt bruk.

Ville nå ikke byttet til noe bare fordi noen anbefaler deg det. Du vet aldri om han har forkjælighet for det han bruker. Se på tester, prøv og test det selv. det er da du kan være sikker på at dette er noe for deg.

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
suns heller ikkje mac er noke spes.

 

eg vett kos mac er, og har prøvd Apple iBook

 

eg kan bruka mac. ingenting imot det. planlegger å kjøpe Apple iBook

 

men EIN ting må dåke vita:

 

Mac er bedre enn PC, men Mac er ikkje perfekt den heller!

 

Hvis det ikkje noken som har sett en Mac kræsja, så er det nok normalt.

 

Men eg vett om en kamerat som fikk en ny Mac. Og den kræsja dagen etter!

 

It's true!

 

ibook_1_HR.jpg

Hey ingiz.

 

Når du sier at Mac'en kræsjet, så skal jeg vedde på at det var et program som kræsjet, og ikke operativsystemet.

 

Når et program ikke svarer, kan du trykke ctrl + alt + eple + escape og så kan du avslutte programmet derfra, har alltid funket for meg om et program har kræsjet. Det skjer som regel kun med betaversjoner.

Lenke til kommentar

Jeg vil påpeke at jeg synes det er teit å kalle en Mac "mer stabil" enn en PC. Det er nøyaktig like lett å krasje en mac om du bare går inn for det. Dessuten er halve skille mellom en Mac og en PC prosessoren, jeg tviler sterkt på at den er overlegen på noen måte, litt mer kraft pr. Mhz, og til gjengjeld bortimot ubrukt på resten av forbrukermarkedet.

 

MacOS X er strengt tatt ikke mer enn en custom Unix variant. Linux som er riktig konfigurert (her er jo forskjellen, MacOS X er nesten idiotsikkert, Linux kan skakkjøres.) er minst like stabilt som MacOS X.

 

Når det gjelder MacOS X vs. Windows på stabilitet. så skjønner jeg oppriktig talt ikke hva som er problemet? Jeg har ALDRI greid å klikke en installasjon av Windows XP som kun har en minimal liste av 3dje parts programmer (ikke mircosoft certified). Slik som det stabile MacOS faktisk blir levert.) Apple sørger for 99% stabilitet ved å lage så mye som mulig på egenhånd. Siden ingen har sett detaljerte utgaver av kildekoden(e) her heller kan vi aldri vite om programmene er fulle av ugusntige hacks for at de skal virke med hverandre.

 

I de tilfeller jeg ikke har greid å komme meg ut av ett klikk med Ctrl+Alt+Delete, har feilen blitt forutsaket av drivere eller ustabile multimedia ting (dshow filtre, codec'er etc.), evt spill (noe som jeg fint har greid å klikke MacOS X med og ;)

 

Eneste grunn til å bytte til Mac må være det lettfattelige oppsettet, og fordi programvaren du bruker er bedre laget/kun fins for Mac.

 

edit: På grunn av lettfattelighet kommer nok en haug til å kjøpe MacOS X om det kommer til PC (x86)

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
suns heller ikkje mac er noke spes.

 

eg vett kos mac er, og har prøvd Apple iBook

 

eg kan bruka mac. ingenting imot det. planlegger å kjøpe Apple iBook

 

men EIN ting må dåke vita:

 

Mac er bedre enn PC, men Mac er ikkje perfekt den heller!

 

Hvis det ikkje noken som har sett en Mac kræsja, så er det nok normalt.

 

Men eg vett om en kamerat som fikk en ny Mac. Og den kræsja dagen etter!

 

It's true!

 

ibook_1_HR.jpg

Hey ingiz.

 

Når du sier at Mac'en kræsjet, så skal jeg vedde på at det var et program som kræsjet, og ikke operativsystemet.

 

Når et program ikke svarer, kan du trykke ctrl + alt + eple + escape og så kan du avslutte programmet derfra, har alltid funket for meg om et program har kræsjet. Det skjer som regel kun med betaversjoner.

joda alex. OPERATIVSYSTEMET og IKKJE NOKE PROGRAMVARE klikket. Det VAR OPERATIVSYSTEMET som klikka.

 

vet kem du e forresten ;)

Lenke til kommentar
Kjøper du en PC til samme prisen som en Mac får du garantert noe bedre.

Det er ikke helt korrekt. Jeg så en gang en test der de så på ytelsen pr krone. Den viste at en PowerMac til 30.000 gav like god ytelse som en PC til 40.000.

 

Et eksempel er jo G5-prosessoren er rimelig mye kraftigere enn AMD og Intel sine prosessorer. For å komme i nærheten må man kjøpe dual opteron eller xeon, og da blir det fort rimelig dyrt.

 

Altså hvis man kjøper en dyr MAC så får man mye ytelse for pengene, i hvert fall til redigering o.l. Til spill duger ikke MAC, der vinner PC.

 

Men, hvis man kjøper en billig MAC så vil man mest sannsynlig kunne få bedre ytelse hvis man køper en PC til samme sum. Men, man må helst bygge selv, en ferdiglaget PC (Elkjop, Dell) er ikke bra.

 

Glem heller ikke at man får et sinnsykt bra OS og en råbra programvarepakke når man kjøper MAC :thumbup:

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar

Og....

Minneprisen ferdigmontert i Mac er vel omkring 300% butikkpris! ;)

 

Om du ikke liker Windows... Kjør Linux i stedet... Eller vent til den dagen Apple er smarte nok til å innse at de kjører en arkitektur som er for sær for privatmarkedet (riktignok glimrende til andre områder).'

 

Edit: Apple har jo også sikret gode drivere til ALT takket være deres monopol på Mac-maskinene.

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
Og....

Minneprisen ferdigmontert i Mac er vel omkring 300% butikkpris! ;)

 

Om du ikke liker Windows... Kjør Linux i stedet... Eller vent til den dagen Apple er smarte nok til å innse at de kjører en arkitektur som er for sær for privatmarkedet (riktignok glimrende til andre områder).'

 

Edit: Apple har jo også sikret gode drivere til ALT takket være deres monopol på Mac-maskinene.

Jepp, drivere er fantastisk på Mac!

 

Mac bare funker :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
suns heller ikkje mac er noke spes.

 

eg vett kos mac er, og har prøvd Apple iBook

 

eg kan bruka mac. ingenting imot det. planlegger å kjøpe Apple iBook

 

men EIN ting må dåke vita:

 

Mac er bedre enn PC, men Mac er ikkje perfekt den heller!

 

Hvis det ikkje noken som har sett en Mac kræsja, så er det nok normalt.

 

Men eg vett om en kamerat som fikk en ny Mac. Og den kræsja dagen etter!

 

It's true!

 

ibook_1_HR.jpg

Hey ingiz.

 

Når du sier at Mac'en kræsjet, så skal jeg vedde på at det var et program som kræsjet, og ikke operativsystemet.

 

Når et program ikke svarer, kan du trykke ctrl + alt + eple + escape og så kan du avslutte programmet derfra, har alltid funket for meg om et program har kræsjet. Det skjer som regel kun med betaversjoner.

joda alex. OPERATIVSYSTEMET og IKKJE NOKE PROGRAMVARE klikket. Det VAR OPERATIVSYSTEMET som klikka.

 

vet kem du e forresten ;)

Å? Hva skjedde da? Hadde han åpent noen programmer mens det skjedde?

Lenke til kommentar
Eneste grunn til å bytte til Mac må være det lettfattelige oppsettet, og fordi programvaren du bruker er bedre laget/kun fins for Mac.

:nei:

Du kan da ikke mene at det er den eneste grunnen?

 

 

Lettfattelig oppsett, ja, og i tillegg masse power til kraftbrukeren. Om du begynner å dykke litt under overflaten til OSX vil du finne at der er massevis av goodies der for den avanserte bruker. Mye mer enn for windows, omtrent likt med linux.

 

Stabilt.

 

Ingen virus (om problemet ligger foran skjermen er det like fullt et problem)

 

Masse ''linux''/open-source programmer tilgjengelige

 

Mac-maskiner er kvalitetsprodukt kontra dell. (Her på jobben oppstår problemer mye oftere med feks dell-maskiner enn med macer).

 

Bare noen grunner.

Lenke til kommentar
suns heller ikkje mac er noke spes.

 

eg vett kos mac er, og har prøvd Apple iBook

 

eg kan bruka mac. ingenting imot det. planlegger å kjøpe Apple iBook

 

men EIN ting må dåke vita:

 

Mac er bedre enn PC, men Mac er ikkje perfekt den heller!

 

Hvis det ikkje noken som har sett en Mac kræsja, så er det nok normalt.

 

Men eg vett om en kamerat som fikk en ny Mac. Og den kræsja dagen etter!

 

It's true!

 

ibook_1_HR.jpg

Hey ingiz.

 

Når du sier at Mac'en kræsjet, så skal jeg vedde på at det var et program som kræsjet, og ikke operativsystemet.

 

Når et program ikke svarer, kan du trykke ctrl + alt + eple + escape og så kan du avslutte programmet derfra, har alltid funket for meg om et program har kræsjet. Det skjer som regel kun med betaversjoner.

joda alex. OPERATIVSYSTEMET og IKKJE NOKE PROGRAMVARE klikket. Det VAR OPERATIVSYSTEMET som klikka.

 

vet kem du e forresten ;)

Å? Hva skjedde da? Hadde han åpent noen programmer mens det skjedde?

vettu ka. alt eg vett er at OPERATIVSYSTEMET klikket! det fikk jalfall kameraten min vite av folkene som solgte mac-en! og eg vet IKKJE ka for ein MAC-forhandler det var.

 

det kan ha vært en produktfeil. who knows... :ermm:

Endret av Ingiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...