Gå til innhold

Hvorfor kjøpe Mac (når jeg er fornøyd med PC'n)


Anbefalte innlegg

Selv jobber jeg en del med musikk og har anskaffet meg en PC som jeg bruker til dette formålet. Vil si meg meget fornøyd, men har oppfattet at mange sverger til Mac når det gjelder lyd/video og bilde.

Jeg ønsker og vite hvorfor, har jeg noen grunn til å skifte ut min pc? Kan ikke fatte hva som kan være bedre, når den pc’n jeg har gjør den jobben som jeg ber den om og gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg aldri har prøvd en Mac, så da ser jeg et potensielt problem i det om det skulle oppstå noen problemer.

Når dere snakker om stabilitet, hva mener dere egentlig med dette, jeg oppfatter det som en maskin du kan stole på? Her også vil jeg gi min pc terningkast 6. Har nå jobbet med pc’n min 1år og ingen problemer har til nå oppstått.

 

Men om ingen kan argumentere for at en Mac er bedre, velger jeg å forsette med pc.

Endret av Dj Charlie
Lenke til kommentar

Om du er fornøyd med din x86 baserte maskin, er det ingen grunn til at du skal hoppe ut i det og kjøpe en Mac med det første. Om du derimot er nysgjerrig på hvordan det funkerer, eller blir lei av eventuelle blåskjermer, kan det være en idé å prøve Mac iallefall

Lenke til kommentar

Ikke for å starte noen Mac vs. PC-diskusjon her, men det er tydelig at dere ikke har prøvd en stabil PC. Stabiliteten avhenger tross alt ikke bare av software - hardware har minst like mye å si. Maskinen min har aldri noen gang fått en blåskjerm, utenom en gang jeg koblet ut CPU-vifta ved et uhell og prosessoren ble over 80 grader.

 

Kjøper du en PC til samme prisen som en Mac får du garantert noe bedre. Mac har tross alt monopol på hardware til operativsystemet sitt, og det er det som gir den høye prisen. Jeg holder selv på med musikk, og sverger til PC. Har hatt noen debatter på akkurat dette, siden faren min bruker Mac til musikk, og jeg bruker PC (det blir vel nærmere ProTools vs. Nuendo, selv om jeg minst like mye bruker Cubase og Reason).

 

For å sette det på spissen, kan jeg si at Powerbook G4'en (12") til en i klassen har hengt seg to ganger på en dag. Jeg vet godt at dette ikke er normalt, men det beviser at Mac ikke er så stabilt som en skal ha det til.

 

Yngvejos: Når du skriver at en Mac har mindre støy skjønner jeg ikke helt grunnlaget. Det blir det samme som å si at en hjullaster bråker mer enn en gravemaskin... ;) Du får faktisk kjøpt passive PC'er, derav 0 dB, mens Mac er som å kjøpe en Dell - du mister garantien bare du åpner kabinettet. Dermed får du ikke satt inn mer stillegående komponenter. En PC kan du jo gjøre hva du vil med; det finnes et hav av nettbutikker som selger kjølere, og i det heletatt bygger du PC'en selv, så du velger støynivået.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

x86-maskiner blir jo bygget opp av utallige forskjellige typer komponenter fra mange forsjkellige produsenter. Det er ikke til å unngå at mange merker eller type komponenter kræsjer med hverandre, og Windows har jo også sin skyld i at folk ofte blir irritert over en ustabil maskin. Apple har tross alt et mye mindre utvalg av maskiner, og alle Mac´er blir bygget opp av produsenten, så man mer sikker på at komponentene er tilpasset hverandre. Jeg gidder ikke påstå at Windows er mer ustabilt enn Mac OS og omvendt, men nettopp pga. begrenset komponentutvalg til Mac, kan det være at forbrukere har inntrykk av Mac som mer stabile maskiner.

 

Hadde Windows-PCer og Mac-maskiner hatt 50/50 av markedet, og begge var åpent for "hjemmesnekring", ville nok ustabiliteten blitt ganske jevnt fordelt.

Lenke til kommentar
Ikke for å starte noen Mac vs. PC-diskusjon her, men det er tydelig at dere ikke har prøvd en stabil PC. Stabiliteten avhenger tross alt ikke bare av software - hardware har minst like mye å si. Maskinen min har aldri noen gang fått en blåskjerm, utenom en gang jeg koblet ut CPU-vifta ved et uhell og prosessoren ble over 80 grader.

 

Kjøper du en PC til samme prisen som en Mac får du garantert noe bedre. Mac har tross alt monopol på hardware til operativsystemet sitt, og det er det som gir den høye prisen. Jeg holder selv på med musikk, og sverger til PC. Har hatt noen debatter på akkurat dette, siden faren min bruker Mac til musikk, og jeg bruker PC (det blir vel nærmere ProTools vs. Nuendo, selv om jeg minst like mye bruker Cubase og Reason).

 

For å sette det på spissen, kan jeg si at Powerbook G4'en (12") til en i klassen har hengt seg to ganger på en dag. Jeg vet godt at dette ikke er normalt, men det beviser at Mac ikke er så stabilt som en skal ha det til.

 

Yngvejos: Når du skriver at en Mac har mindre støy skjønner jeg ikke helt grunnlaget. Det blir det samme som å si at en hjullaster bråker mer enn en gravemaskin... ;) Du får faktisk kjøpt passive PC'er, derav 0 dB, mens Mac er som å kjøpe en Dell - du mister garantien bare du åpner kabinettet. Dermed får du ikke satt inn mer stillegående komponenter. En PC kan du jo gjøre hva du vil med; det finnes et hav av nettbutikker som selger kjølere, og i det heletatt bygger du PC'en selv, så du velger støynivået.

0dB er umulig uansett.

Det jeg har vært borti av mac har vært veldig rolig, mens en boxed cpu kjøler bråker vanvittig. Selv har jeg vannkjølt pc, og får alikevel ikke støynivået ned på mac nivå uten å overopphete cpu og skjermkort.

Lenke til kommentar

Nå prater jeg om tilnærmet 0 dB, selvfølgelig er ikke helt null dB mulig. Boxed kjøler er det ikke snakk om å bruke heller. Grunnen til at du ikke får det ned på samme støynivå, er på grunn av at PC-hardwaren sikkert er overklokket og vannkjølingen ikke akkurat er optimal. Hvis du kjøper en PC-prosessor for samme pris som en Mac-prosessor (et eksempel, iogmed at man ikke får kjøpt Mac-deler løst), og klokker ned PC-prosessoren til Mac prosessorens ytelse, er PC-prosessoren sikkert kaldere. Jeg kan garantere at du får en PC langt mer stillegående enn en Mac - så lenge de har samme pris og samme ytelse. Det er det som er "nøkkelordet". Man sparer inn penger på hardware, og man kan bruke pengene på god kjøling. Dessuten kan man som sagt kjøpe en bedre prosessor og klokke den ned, og fremdeles være billigere.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Når det gjelder bråk er det SVÆRT tydelig at dere ikke har sitted med en 2*2.5 ghz powermac, hvilket jeg gjør daglig. Denne bråker mye, vil faktisk tro den bråker mer enn min pc med en a64 3200+, relativt bråkete kabinettvifter og et 6800ultra med arctic cooling nv5. Macen er ikke stillere, men den lager mer behagelig lyd, pcen er mye mer høyfrekvent. Jeg kan garantere at en pc kan gjøres stillere, også en pc med like mye kraft.

Macen er forøvrig fantisk å jobbe med, men det vil jeg tro en pc til samme prisen (40 lapper ekskludert skjerm) kan bli.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar

At Windows får blåskjerm, er ustabil eller henger seg opp er som oftest ikke relatert til hardware delen. Hvis man er litt bevist med valg av hardware så skjer dette svært sjelden. Mange vil vel gjerne legge skylden på hardware, men hvordan kan dere forklare hvordan en x86 ustabil Windowsmaskin over lengre tid, formatert igjen og problemene fortsetter, deretter legger inn Linux (unix som i MacOsX med andre ord) har oppetid på flere mnd uten restart eller problemer?MacOsX som Linux, ingen adware, spyware, virus og lignende. Kan jo også forsvare Windows litt når jeg først er i gang. Siden det er mange flere programmer til Windows enn MacOsX/Linux så er det gjerne mange programmer som er dårlig programert som gjør Windows ustabil. Hva som gjør Mac bedre på noen områder er det stabile Unix os'et og at PPC arkitekturen gjør noe på en bedre måte. Samtidig kan x86 sitte med mye kraftigere hardware å rutte med. Ett lite tips til trådstarter: Hvorfor i all verden skifte til Mac om du ikke har ustabil maskin, ikke blåskjermer, og er veldig fornøyd med den x86 maskinen du har? ;)

Lenke til kommentar

Det at noen mener at PC er ustabil kan best sammenlignes med vanlig PC vs. spillkonsoller.

Det er svært svært sjelden at noen opplever at en spill konsoll kræsjer nettopp fordi den er bygd opp som en Mac, dvs. ingen hjemmesnekering og kun et kjent antall kompontenter fra en definert produsent. Hadde konsoller og Mac'er fått samme "behandlingen" som en PC ville vi nok se mer ustabilitet over hele linja. Men som sagt, Windows har nok også endel av skylda da mange sikkert opplever en Linux variant som mer stabil på samme PC.

Har selv prøvd/brukt Mac endel ganger (bare av nysgjerrighet egentlig) men har aldri funnet noe som helst argument for å faktisk anskaffe meg Mac. :shrug:

Lenke til kommentar
Har selv prøvd/brukt Mac endel ganger (bare av nysgjerrighet egentlig) men har aldri funnet noe som helst argument for å faktisk anskaffe meg Mac. :shrug:

Folk skaffer seg vel Mac pga. operativsystemet og eventuelt designet, ikke bare fordi det er en Mac. Er vel en smaksak om man liker MacOsX eller ikke. Tror en Linux bruker vil like MacOsX bedre enn en Windows bruker siden det er mer likheter.

Lenke til kommentar
Kjøper du en PC til samme prisen som en Mac får du garantert noe bedre. Mac har tross alt monopol på hardware til operativsystemet sitt, og det er det som gir den høye prisen. Jeg holder selv på med musikk, og sverger til PC. Har hatt noen debatter på akkurat dette, siden faren min bruker Mac til musikk, og jeg bruker PC (det blir vel nærmere ProTools vs. Nuendo, selv om jeg minst like mye bruker Cubase og Reason).

Kommer vel litt an på hva du sammenligner. Ser du på Laptop for eksempel, så er både ibook og powerbook meget gode valg. Powermac er også en svært god maskin sammenlignet med tilsvarende intel/amd-produkter, selv om den som du sier nok er noe dyrere. Bygger man selv blir det vel alltid billigere.

 

En annen ting med mac er at de er gjennomførte kvalitetsprodukter. På jobben har vi ganske mange forskjellige typer maskiner, og mac-maskinene er generelt mye mer pålitelige med tanke på hardware enn hva man kan si om Dell-maskiner.

 

Men til syvende og sist er det hele et smaksspørsmål, så at man "garantert får noe bedre" er vel en litt drøy påstand for en som ikke vil starte en mac/pc-diskusjon ;)

 

Ja, du sier noe der. Derfor sier jeg at ustabiliteten har like mye med HW som SW å gjøre. Derfor kan det kanskje lønne seg å bruke komponenter som er kjent for å fungere godt sammen. Der har kanskje jeg vært heldig.
Jo, men hvordan vet man hvor godt ting passer sammen? Der er en god del mulige permutasjoner... Dette er vel en av hovedfordelene med mac, man får et system man vet (stort sett i alle fall) vil passe godt sammen. Når det er sagt må det sies at jeg aldri har hatt problemer med hardware på PC selv, og er egentlig ganske fornøyd med hvordan hw fungerer i windows feks....
Lenke til kommentar
Hvis du kjøper en PC-prosessor for samme pris som en Mac-prosessor (et eksempel, iogmed at man ikke får kjøpt Mac-deler løst), og klokker ned PC-prosessoren til Mac prosessorens ytelse, er PC-prosessoren sikkert kaldere. Jeg kan garantere at du får en PC langt mer stillegående enn en Mac - så lenge de har samme pris og samme ytelse. Det er det som er "nøkkelordet". Man sparer inn penger på hardware, og man kan bruke pengene på god kjøling. Dessuten kan man som sagt kjøpe en bedre prosessor og klokke den ned, og fremdeles være billigere.

 

Eg ser ikkje heilt for meg at ein kan klokke ein x86 prosessor ned til ein ppc prosessor. Det er jo forsjelig prosessor arkitektur som gjør at prosessorene vil yte forsjeligt ut i fra kva prosesser ein kjører..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...