Gå til innhold

Tips til bygging av lydisolert kabinett i tre?!

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage meg et kabinett som var så stille som mulig, og for å integrere det i resten av rommet, samt gjøre materialtigangen enklere var tanken å lage det i tre... er det noen som har tips å komme med med tanke på lydisolasjon?! God kjøling og isolasjon er jo to ting som ikke går helt godt sammen blant annet... kunne trenge et par gode ideer her...

Er dobble vegger noe å tenke på osv. :hmm:

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å tegner en skisse av kassen slik jeg ser den for meg nå. Dette blir bra tror jeg!

Tenker:

-dobble vegger

-strikkoppheng av harddisker

-vibrasjonsdempende foringer rundt DVD spiller og brenner.

-gummiforinger i alle skruefester

-kjøleribbe uten vifte på skjermkonrt (har jeg fra før)

-lukkbart "lokk" bak ala http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC2030

-ny 80x80mm vifte på CPU kjøleren (Silent-X)

-to 92x92mm kabinettvifter, en foran og bak

-stille 120x120mm vifte i strømforskyning (har jeg alerede på en Fortron Source 350w)

-kjøleribbe på HK chip (ligger på posten allerede)

-limt matte under hele kabinettet

Meningen er at det skal være rimelig... Effektivt, morsomt å jobbe med, men ikke så dyrt...

Nå trenger jeg:

-materialer, lim og skruer

-strikker (sykkelslanger? hehe)

-div gummi

-3stk nye Silent-X vifter

-matte

-div vibr dempende foringer

Noen synspunkter? Lurer litt på:

-limtype

-eventuelt skrueløsning på HK / strømforskyning o.l. Treet demper en del viberasjoner, men gummiforinger evt skru lange skruer rett i gummiknotter etc. er å foretrekke når jeg først skal lage et stille kabonett. Blir en presisjonsjobb å sette kassen skikkelig sammen.

-lokket bak, blir det for tett for lyftstrøm?

-materiale i gummi og vibrasonsdempende foringer

EDIT: en worklog må vel på plass. Vel å merke når "worket" har startet da :thumbup:

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar
The Terminator Skrevet 24/05/2005 : 11:34

Er dobble vegger noe å tenke på osv. 

Jeg har holdt på en del med liknende i forbindelse med hushbox til projektoren min. Dobble vegger er absolutt noe og tenke på ja,(om ikke plass er et tema) det er noe av det mest effetive du kan gjøre. I projektor støydepningsverden er det og sørge for at eksosen ikke går rett ut i friluft også svært viktig. Eksosen er altså i ditt tilfelle der psu blåser luften ut. Hvis resten av kassa er støyfri, vil det være der det meste av lyden kommer. Men det gjelder jo og finne en middelvei mellom og dekke til utblåsning, og samtidig sørge for luftflyt nok.

Lenke til kommentar

Alle de viftene er unødvendig.

Maskin skal nærmest være lyd stille.

Jeg ville anbefalt Bigwater settet, la den vifta som følger med være på, den er mer stille enn en 120mm papst.

i taket på kabinettet.

Hvis du lager et par sånne små smale "sprekker" som går bortover, altså en stripe.

Istede for et hull o.l så er vel det det beste, også i front.

Så forer du det med netting osv. så blir det stilig. Blir som å støyle fronten på en audi a2 ;) hehe

Ja, Pcp, hvis en settet psu på innside og kanskje setter på et rør til og lede ut. Men da blir det jo oppvarming på innside :hmm:

post-153-1116936931_thumb.jpg

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar
The Terminator Skrevet 24/05/2005 : 11:48

pcp160: Er det noe poeng i å fore mellomrommet mellom platene med noe isolasjon, eller holder det med luft...? 

Det blir vel bedre om du bruker noe støydempende materiale i tillegg, men jeg tror faktisk ikke det vil være nødvendig. to lag spon eller lign og luft i mellom slipper ikke særlig mye lyd gjennom, hvordan du har tenkt å gjøre dette i praksis er jo en annen sak...

Om poenget er å få en stille pc, er det absolutt bedre og gå for vannkjøling. Men altså jeg får jo inntrykk av at du er vel så mye ute etter et prosjekt, som fornuftige løsninger..?

Dette jeg nevnte med utblåsnings luft, og innsugs luft også trnger du vel ikke tenke så mye på om du har litt store saktegående vifter. Det er som nevnt noe som er vanlig med projektorer, men de blåser og suger veldig mye kraftigere, og over et lite området enn en pc, så det meste av støyen er der luften går ut og inn.

prisippet blir da feks som på dette bildet;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...