Skikongen Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Er på jakt etter et (helst gratis) program som scanner disken for feil. Vet det finnes en hel del sånne, men er det noen som har erfaring med et slikt program og vil komme med en anbefaling? Takker for tips! Lenke til kommentar
KickF Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Vel du har jo HDD Health som viser status over HD på Primær & Skundær IDE ( max 4 HD alså men det er vel ein Brenner som tar ein IDe slot også ) det som har plaget meg over dette programmet er at eg ikkje har fått det til å funke med RAID så du har ingen oversikt over disse ... men ellers eit SUPER program som surrer i bakgrunnen uten å ta for mykje resuser saåm logger alt fra seek errors etc. + masse anna unyttig info som kanskje du trenger Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Takk for info. Det programmet du nevner er vel et sånt som surrer i bakgrunnen hele tiden. Jeg tenkte mer på et program som kan sjekke HD'en en gang. Bakgrunnen for mitt behov er at jeg har en ekstern HD som krasjet og jeg lurer derfor på om jeg kan formatere den og bruke den videre eller om den skal i retur til Komplett... Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Det bør egentlig holde lenge med et program som ligger i bakgrunnen og sjekker S.M.A.R.T.-statusen på disken. Jeg tror ikke noe program kan stille en bedre diagnose enn det disken selv kan gjøre. Før i tiden var det vanlig med programmer som sjekket om alle sektorene på harddisken var i orden. Nye harddisker gjør det selv og tar automatisk i bruk reservesektorer hvis det er noe galt. I så fall blir det rapportert via S.M.A.R.T. Så bruk et S.M.A.R.T.-program. HDD Health er allerede nevnt, men bruk det som passer deg best. Nå ble jeg forøvrig usikker på om eksterne harddisker leverer statusen sin... Hmm... Du får prøve og se. Eventuelt kan du i tillegg bruke det diagnoseprogrammet som harddiskprodusenten har lagt ut på sine nettsider. Da burde du få en rimelig klar beskjed om hvorvidt det er noen vits i å bruke disken mer. Ellers så kan jeg jo si at jeg aldri ville stolt på en harddisk som har utviklet hardwarefeil. Så hvis disken din har hardwarefeil og du fortsatt har returmuligheter, så bytt i en ny. Det ville jeg gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå