Gå til innhold

Bilderedigering i Photoshop


Anbefalte innlegg

Har endel bilder fra tidligere som er tatt med ixus 3.2mp, som jeg nå ønsker å redigere og fremkalle.

Noen av innebildene ser ganske kornete ut. Noen som har tips om hvordan jeg best kan redigere disse i PSE?

 

Hva med USM? Vanligvis bruker jeg Amount fra 65-> ?%

Radius 0,7 og threshold 3

Er det slik at Amount under 65% vil gi mindre kornete bilde ved fremkalling at USM har omvendt effekt likssom :hmm:

 

Håper på tips da jeg ønsker å behandle og fremkalle disse bildene på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun erfaring med pscs, ikke elements, og vet ikke hva du har mulighet til der. Men her kommer et par generelle tips.

 

USM vil stort sett gi deg større effekt av "kornete støy". Ett unntak kan være dersom denne støyen er f.eks. på himmelen som er en forholdsvis enfarget flate. Da kan du skru opp threshold verdien slik at USM ikke får noen effekt der. Forøvrig så er min erfaring at bilder fra kompaktameraer som allerede har gjort en aggresiv oppskarping i kameraet sjelden har store muligheter til å forbedres vesentlig mhp på skarphet i photoshop.

 

Hvis du vil fjerne støyen så kan du forsøke gaussian blur filteret, men det vil ofte gi deg mindre skarphet der du ønsker det. Alternativet er å kjøre gaussian blur på kun de delene av bildet hvor du ønsker å gjøre det mer uskarpt. Dette kan du f.eks gjøre ved å lage en maske: Opprett et nytt layer, konverter bildet til "lab color" og bruk filteret "find edges" på lightness kanalen og juster til du liker hva som velges. Deretter bruker du select color på dette svart-hvite laget og velger de områdene som har skarpe kontraster i seg. Bruk feather + grow noen pixler på det du har valgt, inverter og lagre seleksjonen. Slett laget og importer masken i det opprinnelige bildet og kjør gaussian blur igjen. Hvis elements har mulighet til å lage "actions" så kan du lage det og forholdsvis enkelt gjøre det samme på mange bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...