Gå til innhold

Hvor høy oppløsning finnes på LCD HDTVer?

Stigma

Anbefalte innlegg

Som topic sier, hvor høy oppløsning finnes det til dags dato på LCD HDTV'er.

Jeg snakker da om ting som er kjøpbar (helst i norge, men ikke på død og liv), og ikke koster 100.000 kr, er prototyper osv.

Det meste jeg har sett så langt her i norge ihverfall er native oppløsninger på rundt 1280x768 (og en ustandard oppløsning rett over på 1300-noe). Med tanke på at det er lagt fra faktiske HDTV-oppløsninger så lurer jeg på om det finnes bedre. kanskje i utlandet?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to oppløsninger innen HD:

1920 x 1080 pixler

1280 x 720 pixler

Siste del angir hvilken hd det er. eks 720p eller 1080i eller 1080p.

I eruropa vil tv sendinger være i 720p. De fleste DVDer som en gang vil dukke opp vil også støtte 720p. Er ikke hundre prosent sikker på dette, men jeg mener en vanlig film i 720p opptar en ca 25-30 gb.

Når det gjelder TV kjøp sitter jeg og ser på at prisene stuper på flatskjermer. Selv sitter jeg å venter på en 42" plasma som slippes fra Samsung i disse dager, med 720p oppløsning + imponerende specks.

Men for å besvare spørsmålet ditt vil du nok ikke se mange skjermer som støtter 1080 standarden ennå. Disse vil også være rådyre. Men jeg ander ikke hvorfor de gir ut skjermer i 1300-noe da disse ikke er i nativ størrelse. Dette setter jo mer krav til at man har en kilde som kan prossessere bildet for optimalt resultat.

håper dette ga litt kjøtt på beina

Lenke til kommentar
Som topic sier, hvor høy oppløsning finnes det til dags dato på LCD HDTV'er.

Jeg snakker da om ting som er kjøpbar (helst i norge, men ikke på død og liv), og ikke koster 100.000 kr, er prototyper osv.

Det meste jeg har sett så langt her i norge ihverfall er native oppløsninger på rundt 1280x768 (og en ustandard oppløsning rett over på 1300-noe). Med tanke på at det er lagt fra faktiske HDTV-oppløsninger så lurer jeg på om det finnes bedre. kanskje i utlandet?

-Stigma

Philips har akkurat kommet med noen LCD skjermer som har opplösning 1920x1080. Prisen ligger på ca 50-60000 kr.

http://www.hjemmekino.no/database/tvinfo.aspx?katalognr=129

Spec ser bra ut med tanke på tilkopplingsmuligheter også. Bl.a. HDMI. Mulig at fargedybden ikke er tipp topp...

Mvh

Lenke til kommentar
Du har to oppløsninger innen HD:

1920 x 1080 pixler

1280 x 720 pixler

Siste del angir hvilken hd det er. eks 720p eller 1080i eller 1080p.

I eruropa vil tv sendinger være i 720p. De fleste DVDer som en gang vil dukke opp vil også støtte 720p. Er ikke hundre prosent sikker på dette, men jeg mener en vanlig film i 720p opptar en ca 25-30 gb.

Når det gjelder TV kjøp sitter jeg og ser på at prisene stuper på flatskjermer. Selv sitter jeg å venter på en 42" plasma som slippes fra Samsung i disse dager, med 720p oppløsning + imponerende specks.

Men for å besvare spørsmålet ditt vil du nok ikke se mange skjermer som støtter 1080 standarden ennå. Disse vil også være rådyre. Men jeg ander ikke hvorfor de gir ut skjermer i 1300-noe da disse ikke er i nativ størrelse. Dette setter jo mer krav til at man har en kilde som kan prossessere bildet for optimalt resultat.

håper dette ga litt kjøtt på beina

Jeg tror den "rare" oppløsningen på 768x1366 i bredden har å gjøre med at den går opp i pc-oppløsning. (wide-xga?)

Det burde være enkelt å skalere 720p til et 768p display (evt bare ha noen sorte pixel).

Jeg synes du uttaler deg veldig absolutt om filstørrelsen på HDTV og formatet til fremtidige HD DVD standarder. Det vi vet er at HDTV har blitt definert for 480p, 720p, 1080i og 1080p. Det virker sannsynlig at fremtidige standarder kommer til å basere seg på en eller flere av disse. Vi vet også at kompresjonsformater er under kontinuerlig utvikling, og MPEG4/h.264 video tar betydelig mindre plass enn MPEG2 video for samme kvalitet.

www.dinside.no har testet mye lcd-tver. Jeg tror egentlig at vi vil standardisere oss på 1080p x 1920 for lcd-tver innen overskuelig fremtid. Veldig mye har skjedd på kort tid, og tall-specs selger alltid produkter bra...

Det som mangler er at produsentene får ut fingeren og inkluderer HDMI for alle relevante produkter (tunere, dvd, skjermer, pc-er, forsterkere etc). Dette kan bli en revolusjon for alle elkjøp-kunder som i dag kobler opp utstyr med rf eller komposit og har store problemer med forskjellen på "input" og "output".

Men mens vi venter tror jeg at kinesisk SD lcd-tv til under 10.000,- kan være en fornuftig mellomstasjon. Utviklingen skjer veldig fort, og en midlertidig løsning til ting har stabilisert seg kan være fornuftig. Når så 40" lcd med 1080p, mye bedre sortnivå og innsynsvinkel, innebygget tuner for dvb-c/t, HDMI etc etc kommer til 15.000,- og HDTV materiale er tilgjengelig på disk og over luft kan man investere og le av alle dem som kjøpte "state of the art" i 2005 med analoge innganger, ned-skalering av HD og blasse skygger ;-)

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...