Gå til innhold

Funker disse egentlig? "elektronisk treningsbelte"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, det virker ikke. Nå er jeg ikke fagmann, men her er min forståelse av det:

Disse apparatene virker gjennom det som kalles EMS - Electro Muscle Stimulus eller noe sånt. Elektriske impulser får musklene til å gjøre ørsmå sammentrekninger. Dette har faktisk en nyttig effekt, det brukes av folk med muskelsmerter til å "løse opp" de stive musklene og dermed minske smertene. Problemet er at det gjør skikkelig vondt. (Jeg har en i familien som bruker det mot smerter, og jeg har prøvet det.) Det "stikker" noe helt ille. Så for at det skal kunne brukes foran TV'en så må strømstyrken være så lav at det knapt ville leet på lillefingeren din.

Så du sitter der og kjenner at musklene beveger seg, men det blir man ikke trent av. For at du skal utvikle musklene må det være motstand mot bevegelsen, enten at du løfter vekter eller at du tråkker på pedalene på ergometersykkelen. Se det på denne måten: Hvis du går 2 mil hver dag og slenger med armene mens du går, så får du muskler i beina, men ikke i armene. Det behøver forsåvidt ikke være bevegelse engang, ved isometrisk trening er motstanden det viktigste. Med EMS apparater er det minimal "bevegelse", og ingen motstand.

Det andre problemet er at når du sitter stille så forbrenner du ikke kalorier. Det forsvinner ikke noe fett. Men du "føler" at du har trent, og så blir du sulten og hiver i deg mer mat.

Men det kanskje viktigste problemet er at du ikke behøver å avbryte det du holder på med mens du "trener". Så du kan sitte der med chips-posen og Colaen og tro at du blir sunn og sterk.

Joda, det er folk som tror på det og sverger på at det virker. "Jeg mistet to kilo på en uke, og fikk strammere magemuskler". Når det virker, er det fordi folk begynner å bruke dem som et ledd i en sunnere livsstil. De legger om kostholdet etc. samtidig. Det er rett og slett å koke suppe på en spiker. Et par uker senere er de tilbake til gamle uvaner, og da hjelper ikke apparatet lenger.

Tro kan flytte fjell, men det bygger ikke muskler og forbrenner ikke fett.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde noen sånne sommerfugl puter en gang, men de varte ikke lenge før jeg måtte skifte ut. Men jeg brukte det ca en måned og det hjelper, man må selvsagt ha på høy nok styrke for at det skal ha noen effekt, jeg syns det var ganske behagelig etterhvert som jeg ble vandt til det. Men jeg vil heller anbefale den gode gamle måten, ta sit-ups og tren styrke med egen kroppsvekt istedet, mye rimeligere og funker som bare det.

Lenke til kommentar

Kan trekke inn et praktisk ekspempel. Jeg vet om noen som har testet det.

Noen av dem sier det funker, mens andre sier det bare er drit! :)

Har også hørt av de som har testet det at dersom du får markerte magemuskler ved hjelp av denne teknikken, vil de forsvinne straks du slutter å bruke den.. :hmm:

Lenke til kommentar
Har også hørt av de som har testet det at dersom du får markerte magemuskler ved hjelp av denne teknikken, vil de forsvinne straks du slutter å bruke den.. :hmm:

Det var derfor jeg prøvde det ut, og det funket som bare det. Etter jeg sluttet å bruke det så fortsatte jeg å trene med egen kroppsvekt og det har ikke forsvunnet noe her. Det er jo en selvfølge at man må fortsette treningen hvis man skal ha musklene, for ellers tror kroppen at den ikke har bruk for dem. Hva skal man med muskler som ikke blir brukt "tenker" kroppen da.

Lenke til kommentar

Først av alt må jeg si at jeg er tilhenger av kvalitetstrening og ikke denne type løsnigner. MEN:

Å sende elektropulser som fører til sammentrekning av muskler fungere UANSETT hva folk måtte si. Ja det gjøre vondt (men trening gjør ofte det) og hvor effektivt dette er kan nok diskuteres.... Har lest litt om tema og mange leger advarer faktisk mot å bruke slike løsnigner for mye av den grunn at de er usikre på om musklene over tid bare vil kunne arbeide effektivt om de får elektopulser (forskningen var gjort på bayline behandling som er svært poplulært og er bevist med gode resultater).

Ang magemuskler: Hvordan du skal få 6pack på magen er ingen hemmelighet (selv om jeg har lest mange latterlige teorier rundt dette). Kroppen kan ikke punktforbrenne fett (vitenskaplig bevist og det kan dere raskt søke opp på alle store treningsforum, evt ta kontakt med et trimsenter). Så da er løsningen enkel, bli kvitt fettet på kroppen.... Magemuskelen (en stor muskel) er den mest markerte muskelen på kroppen og alle med vilje kan få en fin 6pack uten å bruke elektrobehandling.

Spis litt mindre / smartere, tren de store muskelgruppene og 6packen kommer av seg selv.

Tok av 20 kilo i 2004, ingen "slanking" men endret treningen min til å konsentere seg om de største muskelgruppene, de er jo disse som forbrenner mest fett uansett. I hovedsak trener jeg:

(sporer litt av nå merker jeg ja)

Styrke: 2 ganger i uken, kun lårpress, knebøy, kroppshevinger og 2 øvelser på mage/rygg

Kondis: 2-3 ganger i uken på sykkel. Fokusere på å holde lav men gjevn puls over lang tid (3-4 timer). 1 gang hver 14.dag kjører jeg 1 time med max tempo og da er det ingen trening de neste 4 dagene.

Det viktigste å huske er at det er ingen snarvei til en trent kropp. Tren gjevnt og "smart".

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Sitter med en akkurat nå, og kan ikke si jeg syntes det virker vondt, enda jeg har den på en relativ høy styrke (man skal alltid begynne litt lavt).

Litt godt igrunn. Men man kan jo si det sånn, at alle bevegelser en muskel gjør er trening, og om man bruker denne flere timer hver dag i lang tid blir det jo noe til slutt. Jeg trener selvfølgelig utenom å bruke dette, men tenkte det hadde vært smart mens jeg satt stille :) Rapporterer inn om jeg merker en forskjell!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...