Gå til innhold

Hvor finner jeg peltier element?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk bare en sprø ide!!

Du kan ikke si A uten å si B. :dontgetit:

Fortell!! :dribble:

Vel, prosjktet dreier seg om bil da...

Flyttes til vann og ekstremkjøling.

Vet ikke helt jeg...

Anyway... Har en 92 opel vectra og det er ikke klimanlegg i den. Det er bare noen ganger når det er varmt og bilen har stått stille i flere timer i sola så er den varm og da er det deilig å kjøle cupeen ned med kald luft. Problemet er det at det ikke er no luftgjennomstrømning under panseret så jeg får bare varm luft... Håper dere tok pointet!!

Ideen min er å montere et peltier element på en kjøre ribbe som en slange går over og inn til inntaket i cupevifta. Da får jeg litt kaldere luft og en måte for klima anlegg!

Følger dere med så langt?

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

Tanken er nok god den, men i praksis vil du nok slite litt.

Faktum er at AC-anlegget i en bil leverer en effekt på atskillige kilowatt, så et lite peltier-element vil nok komme til kort.

I den bilen jeg kjører, blir det sagt at kompressoren for AC-anlegget trekker mellom 8 og 10hk.

Ettersom 1hk = 736watt, så kan man fort regne seg frem til en effekt på minst 5000watt!

Mulig jeg er litt på gyngende grunn her, men jeg tror at jeg er relativt nære sannheten.

Du skal med andre ord ha et ganske røslig antall elementer, og ikke minst; Du skal kjøle den varme siden også....

Lenke til kommentar
Tanken er nok god den, men i praksis vil du nok slite litt.

Faktum er at AC-anlegget i en bil leverer en effekt på atskillige kilowatt, så et lite peltier-element vil nok komme til kort.

I den bilen jeg kjører, blir det sagt at kompressoren for AC-anlegget trekker mellom 8 og 10hk.

Ettersom 1hk = 736watt, så kan man fort regne seg frem til en effekt på minst 5000watt!

Mulig jeg er litt på gyngende grunn her, men jeg tror at jeg er relativt nære sannheten.

Du skal med andre ord ha et ganske røslig antall elementer, og ikke minst; Du skal kjøle den varme siden også....

Vurderer å kjøpe 2 kraftige elementer på 250w. Setter på på en kjøleribbe underbilen og en slange fra opp derfra. Da vil jeg få litt kaldere luft...!tanken er god ja, men om det vil fungere godt i praksis tviler jeg litt på.

Kan ikke bruke kjølingen fra motoren for når den blir varm vil vannet nesten alltids være varmt når den står stille og kjører...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...