Homme Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Hei, har merket tendenser til at noen brukere gjør narr av eller eller rett og slett hetser andre brukere fordi de har andre syn på ting som f.eks. mote, klær, sminke etc. Vi lever i et samfunn hvor diskriminering av homofile ikke tillates og det å kalle folk "boms" blir slått hardt ned på, men å kalle andre soss (å mene det negativt) er helt greit. Så hvorfor er det lov å rakke ned på såkaldte "sosser"? Mange trekker tråder mellom det å være opptatt av utseende og å være homofil, og dette kommer godt fram i mange innlegg, men allikevel er det å diskriminere homofile galt. Bare jeg som har reagert på dette? Endret 23. mai 2005 av kolleckio Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Nei, du er ikke den eneste som har lagt merke til dette. Jeg synes mange tråder sklir litt ut når noen alltid skal komme med personhets (om enn uskyldig ment enkelte ganger). Hvorfor det er slik? Norge er et land der de rikeste blir sett ned på, bare les i VG og Dagbladet. Homofile er det mange som betegner som "rare", "annerledes" og "feminine" (nei homofile er ikke som de dere ser i homsepatruljen). Jeg tror rett og slett det er en blanding av fremmedfrykt og jantelov. Janteloven gjelder også med hensyn til klesstil, økonomi og "sosser", men her er det mange andre tankeganger ute å går også, så det er viktig å ikke skjere alle over én kam. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Kristendommen har og ganske mye på å si på hvorfor homofili er sett ned på. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Folk burde ikke være så hårsåre, og det gjelder bådder sosser og homser. Men off topic drittslenging bør man generelt holde i uhøytidlige tråder der det passer og ikke i tråder der det skal være saklig diskusjon. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 enig i at dette har blitt en faktor her på forumet. syntes moderatorene skal være litt mer våkene enn det de har vært i det siste Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hvis du ser på hvem som oftest skriker høyest når man har uheldige kommentarer til svakerestilte, og så ser på deres holdning til de som er født inn i en litt heldigere situasjon enn dem selv, forstår du gjerne en sammenheng. Heldigvis er det noen som reagerer på hets og diskriminering av andre uansett hvorfor/hva det går ut på, men jeg synes selv å merke at de fleste kun bryr seg om hets av de som er på likt / dårligere "sosialt nivå" (dårlig uttrykk) enn en selv. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 enig i at dette har blitt en faktor her på forumet.syntes moderatorene skal være litt mer våkene enn det de har vært i det siste OG som sagt X antall 1000 ganger, DERE må rapportere mer. Vi kan rett og slett ikke være over alt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Syne sdet er litt påfallende og hetse med ord som soss, overlegne jævel etc over flere innlegg, mens Joachim ble utestengt for å kalle en "blitzerjævel" for nettopp det, en gang. Tydelig at man følger mer med på noen bruker enn andre. Lenke til kommentar
Homme Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Ta et eksempel: Det sitat av "jonsen" som B|Real har i signaturen sin, er det ikke stor sjans for at det andre forumbrukere oppfatter det negativt og da får et veldig negativt første intrykk av "jonsen"? Har sett veldig mange av disse quotene rundt om krig her nå, de kan virke som harmløse ting, men blir veldig fort oppfattet negativt. *Satt litt på spissen* Endret 23. mai 2005 av kolleckio Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Kristendommen har og ganske mye på å si på hvorfor homofili er sett ned på. Dagens homofober er de samme personene som er mobbere, rasister, og fremmedfiendtlige generellt. Overkristne homofober (de få som er igjen er ikke noe å frykte) er en utdødd, og de få kristne som er i mot homofili i dag, er ikke i mot personene, men homofile forhold. Endret 23. mai 2005 av superseven Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Er tilfeller ja. Men et unntak jeg syntes bør tollereres til en viss grad (noe moderatorene får styre) er om en forummedlem drar seg selv som person inn i diskusjonen. Da må det være mulig å diskutere personen når han selv inviterer til det. Eksempelvis hvis jeg skriver at "jeg liker å banke opp homofile fordi jeg ikke liker det de gjør og jeg syntes det er smart gjort av meg", så bør det være mulig å svare på dette og mene noe annet om vedkommendes intellekt, uten å bli straffet for personhets. Nå ble eksempelet satt litt på spissen, men får vel frem poenget. Lenke til kommentar
Raggie Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det virker som om det i Norge er akseptert å hakke på de som er bedre stilt på en eller annen måte (alt fra økonomi til utsende eller sosialt nettverk)... Men hvis det går andre vegen blir det et ramaskrik uten sidestykke! Det som trådstarter nevner med soss/boms kommentarene er et godt eksempel. En annen ting som jeg har bitt meg merke i er at hvis en med dårligere økonomi mener at de "rike" skal betale mer i skatt, så han kan få flere ting gratis av staten, så er han opptatt av solidaritet og rettferdighet. Men hvis en rik stemmer FrP/Høyre for å betale mindre skatt og få beholde mer av sine egne penger blir han sett på som egoistisk og lite opptatt av "fellesskapet". Er det bare jeg som syns det skurrer litt? Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Folk flest tar vel slike kommentarer med en klype salt, noe som fører til at det ikke blir så alvorlig som du skal ha det til. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Allt med måte... De som er litt for kjepphøye bør jekkes ned, men ikke lengre ned enn til normalt nivå! Noen ganger passer det seg, feks da en kommer med et "jeg er bedre enn" utspill. Fortjener det rett og slett et slag i trynet tilbake... Inrømme jeg har slengt mye dritt feks til joachimr, men det er fordi det i mine øyne går under "høster som en sår"... Men har sett mange få litt ubehagelig kritikk, å se noen kommentere noe som har med bilde å gjøre gjør meg drit forbanna!! Uansett, meg kan dere bare slenge dritt til å føle dere trygge på at jeg ikke blir knust. Hva personer jeg ikke kjenner eller har møtt mener om meg bryr meg ikke. Men ingen er like så mange føler sikkert ubehag ved kvasse komentarer.. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Ta et eksempel: Det sitat av "jonsen" som B|Real har i signaturen sin, er det ikke stor sjans for at det andre forumbrukere oppfatter det negativt og da får et veldig negativt første intrykk av "jonsen"?Har sett veldig mange av disse quotene rundt om krig her nå, de kan virke som harmløse ting, men blir veldig fort oppfattet negativt. *Satt litt på spissen* Skal være enig i det at det kan oppfattes negativt ja, personlig så syns jeg at det var en artig sak at noen kunne i det hele tatt mene noe slikt. Den er herved fjernet. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 hvorfor er det lov å rakke ned på såkaldte "sosser"? Lov og lov, fru blom... Nå vet ikke jeg nøyaktig hvilke innlegg du viser til, men blant mange "sosser", særlig av de yngre, så er det en slags ovenfra og ned-holdning til de som ikke har like mye penger som dem. Dette til tross for at disse aldri har tjent noen penger selv, men bruker pappas kort, og kjører pappas bil. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men etter min erfaring så er dette urovekkende vanlig, i allefall blant de jeg har opplevd å omgås. Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 de legger jo faktisk ganske mye opp til det selv Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Dette er vel et godt eksempel hvordan noen "sosser" oppfører seg, da er det lett å bli provesert av de. Orker ikke å henge ut noen så les selv..... Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Kristendommen har og ganske mye på å si på hvorfor homofili er sett ned på. Dagens homofober er de samme personene som er mobbere, rasister, og fremmedfiendtlige generellt. Overkristne homofober (de få som er igjen er ikke noe å frykte) er en utdødd, og de få kristne som er i mot homofili i dag, er ikke i mot personene, men homofile forhold. Eeeh.... ironi? (sikter til din setning nummer en) Generalisere kan defineres som å gjøre én erfaring til en allmenngyldig sannhet. Trodde det var sånt vi diskutere i denne tråden. Hvis vi skal gå ut i fra din første setning så vil en person som er enten er mobber, rasist eller homofob ikke være en av delene men også samtlige av andre. Mulig det er din erfaring, men kanskje du er for rask å generalisere? Prøv å kjenn litt på deg selv der. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Overkristne homofober (de få som er igjen er ikke noe å frykte) er en utdødd, og de få kristne som er i mot homofili i dag, er ikke i mot personene, men homofile forhold. Vel, så sier de, men fordommene sitter som oftest dypt. De forklarer synspunktene deres med at det "ikke er naturlig." De snakker seg nesten alltid bort i at samfunnet i dag er mer åpent for at folk kan utforske og eksperimentere, og at folk dermed begir seg ut på noe som egentlig er unaturlig. At det finnes mennesker som er født homofile, og har ingen som helst mulighet til å gjøre noe med det, vikes det bort fra, og det virker som de ofte ikke helt tror at noen rett og slett kan være homofile. Alle jeg har møtt som sier de ikke aksepterer homofili, men ikke har noe mot menneskene og respekterer dem, har dyptgående, sterke fordommer, samtidig som er for forskjellsbehandling. En av relativt få ting som virkelig provoserer meg. =/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg