Black Star Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg kjøpte nylig en brukt laptop, og tenkte jeg skulle oppgradere ram og harddisk. Jeg har nå fått en 40gb harddisk og 128MB ekstra ram. Men hvordan i all verden skifter jeg dette? Jeg har en Fujitsu Siemens Lifebook C4345, og når jeg fjernet tastaturet så var det bare en blank plate med masse skruer i. Tør ikke fjerne den. Under maskinen var det en luke, men under der satt bare viften, CPU og den ram'en som ellerede sitter fast i maskinen. Jeg vet at det er plass til en ekstra rambrikke i maskinen, men den satt ikke der. Og harddisken har jeg enda ikke klart å lokalisere. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Som jeg skrev så fant jeg en luke under maskinen. Fant etterhvert ut hvordan jeg byttet ram. Men ikke hvordan jeg bytter harddisk, for jeg har ingen tilgang til den fra den luken. Har også kontaktet Fujitsu Siemens, men de visste ikke hvordan man byttet harddisk på C4345! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Antar du finner manualer på dette på hjemmesiden til Fujitsu-Siemens. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 oi, overså de linjene hvis den er sånn passe gammel kan du bare smelle opp panelet under keyboardet. eller prøve å åpne det forsiktig. ellers kan du google på det! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Takk for svar, begge to, men har prøvd det begge dere foreslår. Ingen manualer på Fujitsu sine hjemmesider, og under tastaturet er det bare en metallplate. For å løsne den må jeg skru opp noen skruer som sitter under selve plastrammen på maskinen. Må jeg skru av den også da tro? Nei, dette virker å være unaturlig vanskelig... og når selv ikke Fujitsu Siemens vet det. De henviste meg videre til Infocare, men der fikk jeg vite at support kostet over 18 kroner minuttet. Da går det for en hundrelapp eller tre. Flere forslag? Lenke til kommentar
Charlie Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Et par tips: * Fjern knapp rekken ved skjermen, der finner du et par skruver for å få bort den blanke platen. Mulig du nå ser disken? * Skru ut skruver på baksiden, så du får tatt av "toppen" av rammen. Da vil du kanskje se disken under der platen var? Edit: http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...eries/C4345.htm Her finner du litt info iallefall (Useful Links & Information) Endret 24. mai 2005 av Charlie Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 På alle de bærbare jeg har fiklet med så har harddisken vært der man har håndleddene når man har hentene plassert på tastaturet. Det kan være på høyre side, i midten eller på venstre side. Prøv å se for deg hvor stor plass CD-rom'en tar innover i maskinen, om det er plass til en harddisk over eller under denne, hvor stor plass PCMCIA-portene tar, CPU-kjøleren, og batteriet. Når du har fått litt oversikt så har du forhåpentlig eliminert alle områder unntatt ett. Det er mulig du må skru fra hverandre hele chassiet, noen bærbare er veldig tungvint laget slik sett. Men jeg håper du får det til på en enklere måte. Ram-brikken sitter sikkert veldig nært den innebygde ram'en. Trolig rett på andre siden av hovedkortet. Eller kanskje i den luka du allerede har kikket i: minneplassen er ser ofte litt ugjenkjennelig ut hvis du bare har vært vant til hvordan minneplassene på stasjonære ser ut. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg føler meg litt dum nå... jeg så litt på cd-rom'en i går, men fant ut at den var for tykk til at det var plass til harddisk under den. Vel, i ren frustrasjon så tok jeg den ut av maskinen bare for å sjekke. Og joda, under der lå harddisken. CD-Rom'en var litt tynnere på midten. Så nå er harddisken installert... har bare problemer med å installere Windows XP da... stopper under "installing devices". Skjermen flimret litt, og ble så svart... og forble svart. En restart for å prøve på nytt, fremkalte bare samme problem. Og der står den nå. Det var Windows installert på den gamle harddisken. Men tror kanskje jeg skal lage en tråd om dette i Windows forumet. Ram'en ble ordnet allerede i går kveld, og det står det om litt tidligere i tråden. Men takk til alle for hjelp. Lenke til kommentar
DeVille_83 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Bare for sikkerhets skyld, ser du at harddisken blir identifisert? kan jo være noe galt med den... eller kanskje ved installeringen av harddisken.... Greit å være sikker Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Bare for sikkerhets skyld, ser du at harddisken blir identifisert?kan jo være noe galt med den... eller kanskje ved installeringen av harddisken.... Greit å være sikker Jada, får jo installert Windows 98 på partisjon C: Det er under installasjon av Windows XP på partisjon D: (samme fysiske harddisk) at ting skjærer seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå