pgdx Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hei. Jeg har fått en skoleoppgave her, og spørsmålet var «Nevn fordeler og ulemper med å innføre GNU/Linux eller andre frie operativsystemer i en bedrift». Fordelene klarte jeg jo greit, så var det ulempene, men jeg har i den forstand omgjort spørsmålet til «Nevn fordeler med å innføre Microsoft Windows i en bedrift». Er det noen her som kan nevne noen fordeler? Og ikke hvem som helst, takk, bare de som virkelig vet hva de snakker om. Orker ikke ha en 3 sider lang diskusjon med flaming frem og tilbake om hva som er best. Jeg vil ikke høre noe om TCO, da dette er særs lite interessant, og alle sier at det ene er billigere enn det andre. GNU/Linux er i de fleste tilfellene gratis og fungerer på langt mer maskinvare og krever mindre ressurser enn Windows. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Fordeler med Windows i bedriften: 1) Windows er et OS de fleste kjenner og behersker fra før, altså mindre utgifter til kursing o.l 2) Mindre problemer enn ved Linux/GNU, altså mindre utgifetr til support. 3) Microsoft har gode pakkeløsninger for de fleste bedrifter, med god tilgang på oppgraderinger, support, osv. (Jeg påstår ikke at Linux har dårlig support) 4) Enkelt å få tak i alle typer programvare, noe som ikke bestandig er like lett til Linux 5) God hardware/driver støtte Det er sikkert mange flere hensyn å ta i en slik vurdering, dette var bare noe jeg tenkte ut på to minutter... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Kan forøvrig være at du kan finne et par tips i denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=421716&hl= (er på jakt etter harde argumenter som skal testes videre) pmarius: Å kunne Windows betyr ikke at en kan drive en Windows server i en bedrift. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 2) Mindre problemer enn ved Linux/GNU, altså mindre utgifetr til support. Lurer litt på denne, kan du utdype mer hva du mener? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) 1) Windows er et OS de fleste kjenner og behersker fra før, altså mindre utgifter til kursing o.l Dette er jeg ikke enig i. Hvis jeg setter opp 20 klienter og installerer Firefox, Thunderbird og OpenOffice.org på alle, vil jeg påstå at kursing nesten er unødvendig. 2) Mindre problemer enn ved Linux/GNU, altså mindre utgifetr til support. Også uenig. Jeg har ingen problemer med GNU/Linux-distribusjonen min. Det kan dog oppstå SP2-feil, virus, sikkerhetshull i Windows, for å nevne noe.3) Microsoft har gode pakkeløsninger for de fleste bedrifter, med god tilgang på oppgraderinger, support, osv. (Jeg påstår ikke at Linux har dårlig support)Dette er ingen fordel som ikke GNU/Linux besitter.4) Enkelt å få tak i alle typer programvare, noe som ikke bestandig er like lett til LinuxUenig. Jeg vil tørre å påstå det motsatte i og med at det meste av programvare man får til GNU/Linux er fritt.5) God hardware/driver støtteKorrekt. Jeg ville dog, hvis jeg hadde vært IT-ansvarlig i en bedrift valgt hardware jeg visste var støttet i Linux-kjernen. Endret 24. mai 2005 av drange_net Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Fordelen med Windows: AD - enkelt og greitt. Tror ikke det finnes noe på noen annen desktop-plattform som gir såpass kontroll sentralt. På den andre siden, av erfaring, hvis noe går galt i AD, så går det virkelig galt. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Fordelen med Windows: AD - enkelt og greitt. Tror ikke det finnes noe på noen annen desktop-plattform som gir såpass kontroll sentralt. På den andre siden, av erfaring, hvis noe går galt i AD, så går det virkelig galt. Microsofts AD er bygd rundt LDAP, ikke sant? For UNIX har vi noe som heter OpenLDAP. Nå vet jeg ikke hvorvidt dette er en implentasjon med linje på Microsofts AD (eller omvendt, forsåvidt), men det kan være av interesse av å sjekke ut når man kommer med en slik uttalelse. http://www.openldap.org/ Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Fordelen med Windows: AD - enkelt og greitt. Tror ikke det finnes noe på noen annen desktop-plattform som gir såpass kontroll sentralt. Ja, det var også eneste fordelen med Windows som jeg kom på. Det bygger, som serviset sier på LDAP (Lightweight Directory Access Protocol), og det finnes en åpen implementasjon av den, som Serviset også nevner, OpenLDAP. Jeg lastet ned og installerte OpenLDAP med slurpd en gang for lenge siden, men jeg fikk aldri satt meg inn i det, så jeg vet dessverre for lite om det til å argumentere for og imot det. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg har inntrykk av at det et er flere programmer til Windows enn til Linux. En av grunnene til det er rett og slett fordi Windows har flere brukere. Hvis man trenger mer programvare enn OpenOffice og Firefox (noe man gjør hvis denne bedriften skal gjøre noe annet enn å skrive mail og enkle dokumenter) så er utvalget for større for Windows (i min bransje er 99% av for programmene for Windows). Dessuten hvis man har litt spesiell hardware, så er det relativt få utviklere som skriver Linux-drivere. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Ein ting som kan vera positivt med Windows servere er at ein ikkje trenger høgt utdanede it folk for å gjøre daglige rutiner. Når det er snakk om støre oppgaver så trengs det nok meir kvalifiserte folk her og, men når det gjelder rutinearbeid så har ein nok fleire som har kompetanse til dette ein vist ein skulle kjørt linux eller unix. Ein annen ting er at ein god del programer ikkje støtter Linux og må kjøres på ein windows server. Dette kan selfølgeli løyses med ein Windows server i eit nett som ellers bruker Linux. Uenig. Jeg vil tørre å påstå det motsatte i og med at det meste av programvare man får til GNU/Linux er fritt. Det er greit at du kan skaffe deg programer gratis over nettet til ditt bruk (firefox, mplayer osv...) men i ein bedrift har ein ofte behov for spesefike programer som må fungere. Desse har ofte ikkje støtte til Linux. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg har inntrykk av at det et er flere programmer til Windows enn til Linux. En av grunnene til det er rett og slett fordi Windows har flere brukere. Hvis man trenger mer programvare enn OpenOffice og Firefox (noe man gjør hvis denne bedriften skal gjøre noe annet enn å skrive mail og enkle dokumenter) så er utvalget for større for Windows (i min bransje er 99% av for programmene for Windows). Dessuten hvis man har litt spesiell hardware, så er det relativt få utviklere som skriver Linux-drivere. Det der kan diskuteres. Freenix (begrep for frie Unicer) bygger på opensource-modellen, noe som har resultert i et stort hav av programvare. Ja, muligheten er der faktisk for at Freenix har mer programvare enn Windows; men kvaliteten kan forsåvidt være en annen diskusjon. I ditt innlegg utrykker du det slik at Linux på sett og vis har lite programvare. Kan du utdype dette litt? Er det noen spesiell programvare du leter etter? Hvis man f.eks begynner å snakke om filmredigering; større studioer i Hollywood bruker ofte noe som kalles Cinepaint, en filmredigerer bygd på The GIMP. Dette verktøyet har bl.a blitt brukt i Harry Potter, 2 Fast 2 Furious og Scooby Doo (riktignok under SGIs IRIX (etter alt jeg kan huske), men verktøyet er så godt som tllsvarende likt på andre platformer). Hardware-støtten har forbedret seg drastisk gjennom årene, og ærlig talt: er det en seriøs bedrift, kjøper de spesifikk hardware istedenfor å bare klaske til på noe tilfeldig juggel satt sammen og kalt en "arbeidstasjon". Linux sin støtte på slik "spesiell hardware" er regnet som god, med mindre du sikter til høyteknologiske GPUer. Og for å nevne noe, NetBSD har *meget* god støtte for "sær hardware"; kjører per dato på omlag 56 platformer (Playstation 2, Amiga, Mac68k, PPC, RISC osv). dessessopp: Det med at man ikke trenger høyt utdannende IT-folk er todelt. OK, kanskje du får en arbeidselger til en lav pris, men hva hvis noe går galt? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 dessessopp: Det med at man ikke trenger høyt utdannende IT-folk er todelt. OK, kanskje du får en arbeidselger til en lav pris, men hva hvis noe går galt? Kan sikert variere litt, men kan hende det då blir billigere å leige konsulent enn å ha ansat nokon på full tid. Ein får eventuelt og mindre belasting på den/dei med høgere kompetanse. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 dessessopp: Det med at man ikke trenger høyt utdannende IT-folk er todelt. OK, kanskje du får en arbeidselger til en lav pris, men hva hvis noe går galt? Kan sikert variere litt, men kan hende det då blir billigere å leige konsulent enn å ha ansat nokon på full tid. Ein får eventuelt og mindre belasting på den/dei med høgere kompetanse. Poenget mitt er ikke pris. Poenget mitt er kompetanse. Hvis systemet skulle bestemme seg for å dø, hva gjør en billig it-konsulent da? Kan du stole på at han gjør jobben, fikser problemet (i det hele tatt at han vet hva det gjelder og hvordan han skal takle det)? Eller vil han stikke av, sette seg rolig ned i et hjørne og skjære seg selv med bladene til en blyantspisser? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Den billige it duden kan ta opp telefonen og ringe til eit konsulent firma som fikser ting for han.. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Microsofts AD er bygd rundt LDAP, ikke sant? For UNIX har vi noe som heter OpenLDAP. Nå vet jeg ikke hvorvidt dette er en implentasjon med linje på Microsofts AD (eller omvendt, forsåvidt), men det kan være av interesse av å sjekke ut når man kommer med en slik uttalelse. http://www.openldap.org/ Vet om OpenLDAP, men det er ikke det samme. Via AD kan du stille fra my documents folder, til skjermbeskytter, til desktop bakgrunnsfarge, til IE's tittel, til proxy, til theme osv osv. Vil du ha en company wide policy som sier skjermbeskytter på etter 3 minutter og passordbeskttelse, nemo problemo. IE skal ha "Kåre's fiskedingser" i tittel, lett. Alle skal ha company logo som bakgrunn? klikk, klikk, klikk og det er gjort.Er nesten skummelt hvor mye man kan detalj-styre desktop'en. AFAIK, så har ingen annen desktop noe så omfattende.. enda Den billige it duden kan ta opp telefonen og ringe til eit konsulent firma som fikser ting for han.. Men hva om han prøver å fikse problemet først? Og nuker hele systemet? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Men hva om han prøver å fikse problemet først? Og nuker hele systemet? Ja då sitt ein der med sjeget fult av postkasse Lenke til kommentar
nulltfavn Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Det er ett argument i diskusjonen som jeg er enig i at Windows har som fordel. AD er veldig greit verktøy. Men det er kun nyttig hvis bedriften ikke går for tynnklient løsning. Jeg har inntrykk av at det et er flere programmer til Windows enn til Linux. Jeg har intrykk av det motsatte, og det er friere. Friere i den forstand at du slipper "30 dager igjen"-tullet for et enkelt komprimeringsverktøy og bundla spyware/adware med instalasjon. Programvaren er fri (og gratis), men har bedriften lyst å kjøpe programvaren sin og få med eventuelle tjenester det innebærer, så er ikke det problem heller. Men den har hvertfall valget. GNU/Linux er aktuelt i bedrifter i dag og du ser at blant annet store løsninger som SAP kjører på linux. Fordel Windows har når det gjelder programvare er Microsoft produkter, men dette er egentlig ikke en fordel og du blir lett avhengig av Microsoft som leverandør (dette kan bli dyrt hvis bedriften vokser). i min bransje er 99% av for programmene for Windows Av nysgjerrighet, hvilken bransje er det og hva slags software benytter dere? Dessuten hvis man har litt spesiell hardware, så er det relativt få utviklere som skriver Linux-drivere. Dette er ikke et problem, bare vær litt obs på hva du kjøper inn. I ugangspunktet bør du har ikke lyst å binde deg til en plattform. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg har inntrykk av at det et er flere programmer til Windows enn til Linux. En av grunnene til det er rett og slett fordi Windows har flere brukere. Hvis man trenger mer programvare enn OpenOffice og Firefox (noe man gjør hvis denne bedriften skal gjøre noe annet enn å skrive mail og enkle dokumenter) så er utvalget for større for Windows (i min bransje er 99% av for programmene for Windows). Dessuten hvis man har litt spesiell hardware, så er det relativt få utviklere som skriver Linux-drivere. Det der kan diskuteres. Freenix (begrep for frie Unicer) bygger på opensource-modellen, noe som har resultert i et stort hav av programvare. Ja, muligheten er der faktisk for at Freenix har mer programvare enn Windows; men kvaliteten kan forsåvidt være en annen diskusjon. I ditt innlegg utrykker du det slik at Linux på sett og vis har lite programvare. Kan du utdype dette litt? Er det noen spesiell programvare du leter etter? Hvis man f.eks begynner å snakke om filmredigering; større studioer i Hollywood bruker ofte noe som kalles Cinepaint, en filmredigerer bygd på The GIMP. Dette verktøyet har bl.a blitt brukt i Harry Potter, 2 Fast 2 Furious og Scooby Doo (riktignok under SGIs IRIX (etter alt jeg kan huske), men verktøyet er så godt som tllsvarende likt på andre platformer). Det er ikke vanskelig å finne en nisje som krever programmer som kun kjører på Windows (mannen i gata ikke har ikke nødvendigvis hørt om disse). Jeg bruker f.eks. WinMLS og Odeon nesten daglig. Slike programmer er faktisk grunnen til at de fleste som jobber med lyd (ikke nødvendigvis i studio-sammenheng) bruker Windows, vil jeg anta. For å lese inn data fra måleinsturmenter i en eller annen form (Native Instruments, Norsonic, Brüel & Kjær, etc etc) må man bruke programvare som er Windows-baserte... Jeg har enda ikke kommet over en multitrack-recorder for Linux som jeg synes er like bra som Sonar (Win), Cubase (Win/Mac) eller Logic (Mac). Reason og FL Studio kjører heller ikke på Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå