Gå til innhold

kjedelig tråd.

Anbefalte innlegg

Jeg tror prosjektet til CanaBis(?) er litt dødfødt foreløpig. Iallefall inntil han har fått litt mer greie på det.

Men nå skal jo ikke jeg (iflg. CanAbiISS) gå rundt her å være høy i hatten (?)... For jeg har visst ikke mer peiling på elektronikk enn ham. (Noe jeg tror jeg har, men det er en annen side av saken)

Hvem i hælvete sa at jeg har mere peiling en deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
btw: CanABiS: Kan ikke du forandre subject? Evt. fjerne et par av de evinnelige utropstegnene? Tror vi har forstått det nå...

hehe. var min første post detta trur jeg.. hadde ikke lest reglene! ;p

Men denne dør jo aldri?!

Lenke til kommentar

Det er mulig å løse dette problemet på en mer elegant måte:

La oss si at vi kjører kun 10mA gjennom hver diode med foroverspenning lik 2.1V. La oss si 500 dioder og vi skal bruke 12V spenningskile som kan levere maks. 15A

vi kobler 5 dioder i serie. total spenning over dem blir 5*2.1V = 10.5V

vi kobler deretter en motstand på (12-10.5)/0.01=150Ohm.

Strømmen gjennom denne kretsen blir 10mA.

så paralellkobler vi 100 slike kretser. og får en totalstrøm lik 1A på 12V.

om vi har 1500 dioder kobler vi 300 slike kretser i paralell og da har vi en belastning på 3A på 12V kilden.

Så jeg tror dette prosjektet er mulig,

MEN HVEM LODDER 1500 DIODER OG 300stk motstander???

Lenke til kommentar

La oss si at vi kjører kun 10mA gjennom hver diode med foroverspenning lik 2.1V. La oss si 500 dioder og vi skal bruke 12V spenningskile som kan levere maks. 15A

om vi har 1500 dioder kobler vi 300 slike kretser i paralell og da har vi en belastning på 3A på 12V kilden.

Joa, nå etter 1 helt år med denne posten ser ejg at det er VELDIG mye med 1500..

Men har troa på å bestille 300 dioder når jeg får lønn i sommer.. Men noen som vet hvordan jeg kan "Serie" eller "Paralell" koble IC'er?? har lyst å lage noe abstrakt på dataen min. som lyser eller blinker vilt.. kunne lage et svært løpelys elns.. :roll:

Lenke til kommentar
1000stk er MANGE!!

Nei, det ingenting! har nå vårt 3500-LED-diskotak langt på vei. Har koblet opp 1,5 km kabel(!), plassert og loddet alle sammen i takplatene. Det gjenstår nå bare å koble alt opp i taket og programmere 2 Atmel AVR mikrokontrollere.

Sånn!

Lenke til kommentar
hmm...

Skal prøve å forklare det ganske forståelig...

teoretisk så har en diode null motstand når spenningen overstiger foroverspenningen. Foroverspenning på dioder vil variere ørlittegrann på hver enkelt diode, slik at kanskje en av diodene når denne spenningen før de andre. Dermed vil all strømmen ta veien gjennom denne dioden, og det vil dermed ikke bli stor nok spenning over de andre diodene til at de "åpner"...

Strømmen velger jo som kjent den veien slik at den får minst mulig motstand...

Håper dette ble litt klarere...

Jamez

Du mener vel at teoretisk skal alle diodene lyse samtidig, men i praksis bare en lyse sterkest pga produksjonsavvik...?

Teoretisk er motstanden uendelig stor ved lavere spenninger enn foroverspenning. og teoretisk har alle diodene lik foroverspenning.

Når spenningen når denne spenningen slås alle diodene på samtidig fordi de er lykkelige over at spenningen over den er nok.

Men i praksis vil den dioden med lavest foroverspenning begynne først å lede hvis vi justerer spenningen opp mot foroverspenning. hvis vi har begrenset strøm vil kun den dioden lyse og de andre vil være mørke.

Men hvis vi har nok strøm vil spenningen over den ledende dioden øke pga relasjonen V=RI

når spenningen er stor nok så lyser neste diode. Men siden denne spenningen er like stor over begge diodene vil den som har lavest foroverspenning lyse sterkest.

Så dette er forklaringen på resultatet av ditt ekspriment og Aerocker sitt.

Men som du skrev tidligere så er det vanskelig å få alle diodene til å lyse sammen i harmoni pga avvik i foroverspenning...

Lenke til kommentar

Men om du bruker en motstand per 10 serier med dioder så trenger du bare 30 motstander :)

Det er vel det mest lønnsomme :lol:

Lenke til kommentar

Det er nok mulig det er sånn ja...

i alle monteringer jeg har sett med led's så er det en motstand per paralell-kobling med diode®...

Det blir nok uansett best...

Tror det blir mye tull med forskjellig strøm til hver enkelt diode om man kobler mange i paralell...

Å putte tre eller fire dioder i serie på en motstand skulle også fungere bra... hvis man absolutt skal være grisk på motstandene.

ca slik som det ble nevnt tidligere av ddd-king..

-hvis f.eks. diodene har foroverspenning på 2.4 volt og man kobler 4 stk i serie så blir spenningsfall over dem 4x2.4 = 9.6volt. kobler til 12V og kobler inn en motstand på 120ohm slik at strømmen blir 20mA. Hver slik serie blir på 0.24watt, og motstanden vil der bare få 1/5 av den effekten.

Motstander er ikke akkurat dyrt.

Jeg bestilte 1700stk fra kina, for 7$ + frakt... :p

Jamez.

Lenke til kommentar

Motstander er ikke akkurat dyrt.

Jeg bestilte 1700stk fra kina, for 7$ + frakt... :p

Jamez.

Dersom du går Siv. Ing. i Trondheim så finnes det noe som heter Omega Verksted. Og der er motstandene gratis :)

Medlemskapet koster 50 kroner i året og inkluderer gratis motstander og kaffi!

Lenke til kommentar
...

Jamez.

Tre siv. ing. på et problem må det vel bli saker av... :woot:

Jon Helge:

GRATIS motstander? :o

Jeg som alltid betalte 50øre/stk...:smile:

Jeg skulle trenge 5000stk på 1MOhm :D:D:D

Tror Marius hadde slått meg ihjel med verktøykassa hvis jeg prøvde å "stjele noe"...

Lenke til kommentar

Jon Helge:

GRATIS motstander? :o

Jeg skulle trenge 5000stk på 1MOhm :D:D:D

Tror Marius hadde slått meg ihjel med verktøykassa hvis jeg prøvde å "stjele noe"...

Det finnes vel noen grenser, men i utgangspunktet gratis ja.

Lenke til kommentar

Litt vekk fra utregninger og sånn, det som hadde vært sinnsvakt fett var å kjøre de i en matrise, og mekke et styringskort til dem, si feks 40x40 matrise vil jo bli 1600 dioder. Mye kult du kan gjøre med 40x40 matrise. Mekke visualisation plugin med skrift og alt mulig bøll til winamp, for ikke å snakke om å vise specs. The list goes on ;)

bfisk

Lenke til kommentar

Ja, det kunne vært skikkeli morsomt :p

blir omtrent som et overdimensjonert punktdisplay...

20x80 er også mulig...

Men, man skal jo ha litt tid til overs da...

*puh* tilbake til eksamenslesinga...

Jamez.

Lenke til kommentar

For å feie all tvil til side, det går fett ann å seriekoble for så å parallellkoble dioder og deretter hive på en passende motstand i serie til slutt. Diskusjonen er vel allerede over men jeg bare måtte :)

leds.JPG

Dette er 5 serier med 2 dioder, der seriene er paralellkobla og så satt i serie med en 68 ohms motstand. drivspenning er 9 volt. Det kan se ut som de lyser litt ulikt, men det er mest fordi de har lite lysspredning og ikke står helt i samme retning.

Lenke til kommentar
Hvordan skal du koble? Juletrestandard? Dersom en diode er ødelagt lyser ingen?

HAHA :lol: Syns jeg ser han, sitter å sjekker 1000 dioder!!! :lol:

Tja.. I den koblingen som Aerocker viste vil max 2 dioder gå ned, om en dør. Og da skal det vel ikke være så meget vanskelig å finne ut HVOR feilen ligger, eller hva?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...