CaNaBiS Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Ser ikke sån ut nei. har du skaffa deg 600leds a? Hadde 500, men kasta dem i et uhell.. men besttilller meg nye snart.. skal dekorere jerry kanna mi! =) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Hadde 500, men kasta dem i et uhell.. men besttilller meg nye snart.. skal dekorere jerry kanna mi! =) Hvem kaster 500 dioder i et uhell? Bortsett fra en komplett idiot, selvsagt.. Denne tråden er jo PROPPET med elendige matematikere UTEN peiling på elektroteknikk... Uff da.. De som ikke vet hvordan man regner slikt, skulle aldri prøvd seg på det... Canabis: Jeg begynner å få inntrykk av at du ALDRI kommer til å gjennomføre dette "prosjektet" ditt. Det virker mer som et "jeg-vil-ha-oppmerksomhets"-prosjekt... Og det har du fått. Kan vi la denne tråden dø ut snart? Lenke til kommentar
nadezico Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 *kremt* så søler man vann nedi en jule kvell hvor alle fester og har d gøy! GNIST sa d og alle led'ene er gått faenmeg rett til helvette! :lol: Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Hadde 500, men kasta dem i et uhell.. men besttilller meg nye snart.. skal dekorere jerry kanna mi! =) Hvem kaster 500 dioder i et uhell? Bortsett fra en komplett idiot, selvsagt.. Denne tråden er jo PROPPET med elendige matematikere UTEN peiling på elektroteknikk... Uff da.. De som ikke vet hvordan man regner slikt, skulle aldri prøvd seg på det... Canabis: Jeg begynner å få inntrykk av at du ALDRI kommer til å gjennomføre dette "prosjektet" ditt. Det virker mer som et "jeg-vil-ha-oppmerksomhets"-prosjekt... Og det har du fått. Kan vi la denne tråden dø ut snart? Jeg vill denge deg i ræva me mitt Wilson tre?? Kasta alt som lå i poser på romnmet, i fjord da jeg malte om.. Men kjøper snart nye.. Men du må ikke skryte av de såkalte elektromatteskilza dine.. Du er litt høy i hatten nå.. /me kommer å denge deg.. :wink: Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Hadde 500, men kasta dem i et uhell.. men besttilller meg nye snart.. skal dekorere jerry kanna mi! =) Hvem kaster 500 dioder i et uhell? Bortsett fra en komplett idiot, selvsagt.. Denne tråden er jo PROPPET med elendige matematikere UTEN peiling på elektroteknikk... Uff da.. De som ikke vet hvordan man regner slikt, skulle aldri prøvd seg på det... Canabis: Jeg begynner å få inntrykk av at du ALDRI kommer til å gjennomføre dette "prosjektet" ditt. Det virker mer som et "jeg-vil-ha-oppmerksomhets"-prosjekt... Og det har du fått. Kan vi la denne tråden dø ut snart? Jeg vill denge deg i ræva me mitt Wilson tre?? Kasta alt som lå i poser på romnmet, i fjord da jeg malte om.. Men kjøper snart nye.. Men du må ikke skryte av de såkalte elektromatteskilza dine.. Du er litt høy i hatten nå.. /me kommer å denge deg.. :wink: Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 skulle gjerne ha gått elektro isteden, men dumme meg valgte allmenn-helvete...:sad: enig, jeg gjorde også den feilen IKKE velg fysikk hvis du ikke trenger det, det er ett rent hel*ete kanskje litt off topic men... jaja, kult med 1000 dioder på kabinettet, men hvem kjeder seg SÅ JÆ*VLIG at de gidder det ??? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg vill denge deg i ræva me mitt Wilson tre?? Men du må ikke skryte av de såkalte elektromatteskilza dine.. Du er litt høy i hatten nå.. Ja, ok. Da sier vi det sånn. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 CaNaBiS er vell ikke stort mer en 14 år for de som ikke vet det her. se noen av trådene hans så vet de fleste hvorfor Lenke til kommentar
jamez Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Hehe... Tok meg en timinutt til å lese gjennom denne tråden. Må bare si: VIRKELIG god underholdning! Er siv.ing. student, så kan vel en ting eller to om strøm og dioder, og jeg må i likhet med endel bemerke hvor fantastisk det er å se hvor mange som virkeli totalt mangle peiling, uten å nevne noen spesielle. Men, man lærer så lenge man lever, og prøving er det beste. Det kan jeg skrive under på. For å gi litt nytt liv i tråden tenkte jeg at jeg kunne dele mitt prosjekt. Jeg har nemlig ett aldri så lite "diode-prosjekt" på gang selv. Holder på å bygge ut huset, og lager i den forbindelsen ett lite hjemmekinorom. Der tenkte jeg og lage "stjernehimmel" i taket. Montere 200 hvite dioder. Dette har jeg ikke særlig stor tvil på at går bra. Har bestilt fra Japan noen spesielle dioder på 10000mcd (millicandela), og en haug med motstander og andre småting. Er billig borti østen der 8) Disse diodene er så sterke at 200stk, jevnt fordelt faktisk vil kunne lyse opp rommet en hel del. Jeg tenkte å lage en ordning slik at jeg kan kjøre de både på 3-4mA slik at de bare blir "stjernehimmeleffekt" og kjøre dem på 25-30mA slik at de gir endel lys. Jeg har min skepsis til suksessen på prosjektet, men likevel så vil jeg nok påstå at dette er litt mindre ambisiøst og at jeg har greie forutsetninger for å klare det Tenkte jeg skulle bemerke noen poeng, som kanskje andre her kan lære mye av, med tanke på dioder, strøm, spenning og effekt. - En typisk LED lyser fra ca 1mA til 60mA. Men, gir mest lys i forhold til strømmen ved ca 20. Logisk nok gir lavere mindre lys, og høyere litt mere. Noen LEDs tåler også å pulses på opptil 120mA. - Hvis man skal koble mange LEDs sammen, eller dioder generelt, så duger det ikke å koble hele bunchen i paralell og putte en enkelt motstand på hele paralellkoblingen. Da vil teoretisk bare en av dem lyse, og i praksis en tidel av dem. Dette skyldes at spenningsfallet over en diode er så liten, at alt vil havne over en diode og ingenting til "naboen". ERGO: HVER diode må ha hver sin motstand. så med 1000dioder trenger du også 1000motstander. - Diodene produserer lite eller ingen varme når du bruker dem på strøm under 40mA. Men, motstandende produserer en hel del. Hvis "Canabis" kobler på 12V og har effekt på 300watt ca, hva vil da produseres? littegrannelys og MAAASSSE varme. Da antageligvis inni kabinettet. Blir nok varmt og godt - og lite overklokkingsvennlig haha - Så over til spenning. De fleste LEDs av dem som gir stor lysstyrke har en framoverspenning på litt over 3V. Så lenge dioden får over denne spenningen, så er den fornøyd, og lyser (nesten) bare avhenging av strømmen den får. - Riktig nok har de fleste av dere skjønt at Ampere er ampere uavhengig av spenning, og at effekt er avhengig av spenningen også (P = I x V). Så, er målet lavt effektbruk, så vil det lønne seg å bruke 5V fra strømforsyninga. Og til "Canabis' " prosjekt så tror jeg nok dessuten diodene ville gitt nok lys ved 5-6mA, og at han ville kunne lage nok tekst i massevis med 4-500dioder! 1000stk er MANGE!! 500dioder, 5mA vil trekke 2.5Ampere , og ved 5volt blir det da 12.5watt. Det takler strømforsyninga hans Håper noen av dere som iallefall vet å innse at dere ikke kan dette helt har lært litt, og at de få som kan litt er enige i det jeg forteller. Correct me if I've said something wrong! Jamez Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 ..... - Hvis man skal koble mange LEDs sammen, eller dioder generelt, så duger det ikke å koble hele bunchen i paralell og putte en enkelt motstand på hele paralellkoblingen. Da vil teoretisk bare en av dem lyse, og i praksis en tidel av dem. Dette skyldes at spenningsfallet over en diode er så liten, at alt vil havne over en diode og ingenting til "naboen". ERGO: HVER diode må ha hver sin motstand. så med 1000dioder trenger du også 1000motstander. ..... Kanskje jeg er litt trøtt akkurat nå, men kan du forklare dette litt nærmere? Reint teoretisk altså. La oss si et eksempel med 5 leds i parallell. Hvorfor vil all spenningen legge seg over den ene dioden? Lenke til kommentar
jamez Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 hmm... Skal prøve å forklare det ganske forståelig... teoretisk så har en diode null motstand når spenningen overstiger foroverspenningen. Foroverspenning på dioder vil variere ørlittegrann på hver enkelt diode, slik at kanskje en av diodene når denne spenningen før de andre. Dermed vil all strømmen ta veien gjennom denne dioden, og det vil dermed ikke bli stor nok spenning over de andre diodene til at de "åpner"... Strømmen velger jo som kjent den veien slik at den får minst mulig motstand... Håper dette ble litt klarere... Jamez Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 ..... - Hvis man skal koble mange LEDs sammen, eller dioder generelt, så duger det ikke å koble hele bunchen i paralell og putte en enkelt motstand på hele paralellkoblingen. Da vil teoretisk bare en av dem lyse, og i praksis en tidel av dem. Dette skyldes at spenningsfallet over en diode er så liten, at alt vil havne over en diode og ingenting til "naboen". ERGO: HVER diode må ha hver sin motstand. så med 1000dioder trenger du også 1000motstander. ..... Kanskje jeg er litt trøtt akkurat nå, men kan du forklare dette litt nærmere? Reint teoretisk altså. La oss si et eksempel med 5 leds i parallell. Hvorfor vil all spenningen legge seg over den ene dioden? Har akkurat testet 5 røde dioder i parallell + en motstand på 27 ohm i serie..Med 5 volt drivspenning. Tipp om alle diodene funka da Tror vi nettopp har sett nok et eksempel på folk som ikke kan elektronikken sin.. Men jeg er fortsatt åpen til å se en forklaring på hvorfor TEORETISK sett bare en diode vil lyse. Er btw siv. ing student jeg og Lenke til kommentar
jamez Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 hm... Jeg testa samme sak jeg også nemlig! Det funka IKKE! *veldi forvirra* En lysa, og en lysa veeldi svakt til meg... Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 hmm...Skal prøve å forklare det ganske forståelig... teoretisk så har en diode null motstand når spenningen overstiger foroverspenningen. Foroverspenning på dioder vil variere ørlittegrann på hver enkelt diode, slik at kanskje en av diodene når denne spenningen før de andre. Dermed vil all strømmen ta veien gjennom denne dioden, og det vil dermed ikke bli stor nok spenning over de andre diodene til at de "åpner"... Strømmen velger jo som kjent den veien slik at den får minst mulig motstand... Håper dette ble litt klarere... Jamez Teoretisk sett så kan en tenke seg at en diode kan være ideell. Og da kan en operere med at den har null motstand. Men i reallife så er de ikke ideell og da du hadde kretsteknikk så lærte du sikkert om en eksponensielle sammenhengen mellpm strøm og spenning i en diode. Det er ikke uten grunn at en diode lyser sterkere når du øker spenninga.. Så dersom canabis skal fullføre dette prosjektet ville jeg anbefale å ha klynger med paralallkoblede dioder slik at han slapp de 1000 motstandene Lenke til kommentar
jamez Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 nei, man kan ikke regne med at dioder er i nærheten av optimale... Kommer vel litt an på "variasjon" i produksjon hvor mange man kan koble sammen på en motstand da. Man må jo heller ikke ha flere på en motstand så at effekten i motstanden blir høyere enn den tåler. 5dioder, 5V og 20mA går akkurat med 1/2W motstander... vi kan vel uansett konkludere med at Canabis lite sannsynligvis blir å lodde 1000dioder på kabinettet sitt... Jamez. Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 nei, man kan ikke regne med at dioder er i nærheten av 5dioder, 5V og 20mA går akkurat med 1/2W motstander... Jamez. Litt mer pirk.. Det blir jo ikke liggende mer en ca 3 volt over motstanden, så da kan han helt sikkert ha 10 dioder per 1/2 w motstand. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg tror prosjektet til CanaBis(?) er litt dødfødt foreløpig. Iallefall inntil han har fått litt mer greie på det. Men nå skal jo ikke jeg (iflg. CanAbiISS) gå rundt her å være høy i hatten (?)... For jeg har visst ikke mer peiling på elektronikk enn ham. (Noe jeg tror jeg har, men det er en annen side av saken) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 btw: CanABiS: Kan ikke du forandre subject? Evt. fjerne et par av de evinnelige utropstegnene? Tror vi har forstått det nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg