PumpAction Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Nei, men når en påstår man har peiling på noe og ikke har det og veit det sjøl og framdeles skal krangle om det når flere folk med peiling sier det motsatte. Eller At en påstår noe man er uviten om og på død og liv skal forsvare den påstanden når en vitende person sier noe annet. Da er man fjortiss. Edit: Egentlig er vel hva man kaller en fjortiss ei personlig meining. Siden ingen ser ut til å ha opplyst stakkars stone om det så kan jeg vel si at lysdiodene ikke trenger _presist_ 2.1v(det er max som hondaen sa). Det som ødelegger de er vel for høy spenning, for lav spenning vil ikke føre til annet en at de lyser dårligere, det er jo grenser selvfølgelig(for lav og de slutter å lyse). _________________ __________ PumpAction [ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-07-20 20:24 ] Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 21:04, Hondaen skrev:Nei.. diodene sin indre motstand er nok.. alle for jo 2.1 volt over seg og da trenger man ingen strømbegrensende motstand.. Sikker? En kamerat kjøpte noen blå lysdioder på 3dfxcool. Da fulge det med en 10 ohm motstand som skulle kobles til 12V. Den blå dioden lyste rimlig bra i 3 sec før den tok kvelden. Som jeg lerte på skolen fungerer en diode slik at den begnner og lede ved 0,6 (Silisium). Når den kommer over denne spenningen begynner den og lede. Lenke til kommentar
Vinyl Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Hvis vår kammertat her er en kjapping til å lodde lodder han en diode på da 3 min. (det er ikke lett å lodde ledninger på en diode)3min ganger 1500 dioder blir 75 timer det... Uhhhh... Det er over 3 døgn med intens lodding og ingen mat eller dass pauser. Hvis det er 20 cm til strømkilden fra hver eneste diode vil det bli 600 meter med ledning ved en parallellkobling. Hvis du gjør det på denne tungvindte måten vil denne bunten med 3000 ledninger bli 30 cm tykk. Man kan selvfølgelig velge den lette måten med ledning fra anode ben til anode ben og katode ben til katode ben men da ville jo ikke jeg få skrevet noe innlegg. Lenke til kommentar
-Stone- Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Quote: Den 2002-07-20 20:15, PumpAction skrev:Nei, men når en påstår man har peiling på noe og ikke har det og veit det sjøl og framdeles skal krangle om det når flere folk med peiling sier det motsatte.Eller At en påstår noe man er uviten om og på død og liv skal forsvare den påstanden når en vitende person sier noe annet.Da er man fjortiss.Edit: Egentlig er vel hva man kaller en fjortiss ei personlig meining.Siden ingen ser ut til å ha opplyst stakkars stone om det så kan jeg vel si at lysdiodene ikke trenger _presist_ 2.1v(det er max som hondaen sa). Det som ødelegger de er vel for høy spenning, for lav spenning vil ikke føre til annet en at de lyser dårligere, det er jo grenser selvfølgelig(for lav og de slutter å lyse). Tror du har misforstått meg... Jeg har da aldri påstått at lysdiodene MÅ ha 2,1V. Jeg trodde at honda mente at det var snakk om kun parallellkobling... Det som er problemet(og som nesten ingen forstår), er at man MÅ ha en motstand i serie med en LED for at strømmen ikke skal bli for stor... Noen FÅ LED's har egen strømbegrensing... Jeg begynner seriøst å tvile på alderen deres når dere kaller meg fjortiss for å ha egne meninger om noe... Det beviser bare at dere er trangsynte og går tom for argumenter... Du kan gjerne lese nøye gjennom det jeg har skrevet tidlegere i denne topicen Pumpaction før du svarer.... Er det noen fra overklokking.no som kan svare på hvem som har rett slik at vi får slutt på denne diskusjonen? La oss kutte ut kranglingen... OK? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Håpløst......................................................... [*]Spørsmål: Hva er poenget med en formotstand for LED? [*]Svar: Redusere strømmen så spenning over led ikke blir høyere enn merkespenning. Denne seriekoblingen fungerer altså som en spenningsdeler. [*]Spørsmål: Jeg er har grunnkurs elektro og er verdens beste på elektro og sånt, men jeg lurer fremdeles litt på dette med for-motstand eller hva det nå heter. [*]Svar: Ikke alltid det er BRUK for formotstand veslegutt, hvorfor skal man det, når hver led lever lykkelig med den spenningen de vil ha ? Ja hvis du seriekobler dioder som har lik indre motstand, så vil spenningen over dem være lik, påtrykker man en spenning over dem. Ja det er faktisk så fantastisk, at hvis du seriekobler 6 slike merkelige led ( sånne som lyser i fine farger ) og de led`ene trenger 2 volt hver, så vil de lyse like fint alle sammen ligger det 12 volt over seriekoblingen... snipp snapp snute så var eventyret ute! Skal man tilkoble en led som har merkespenning 2.1 volt til en 12 volt spenningskilde, SELVFØLGELIG bruker man en formotstand da. Dere må ha orden på begrepene. -Stone- Hvis din "mening" er å kalle meg mindre "begavet" så velger jeg kalle deg en patetisk fjortis, thats it For hva det er verdt... Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 -Stone- Skrev noe av dette: Tror du har misforstått meg... Jeg har da aldri påstått at lysdiodene MÅ ha 2,1V. Jeg trodde at honda mente at det var snakk om kun parallellkobling... ----- Jeg trodde du mente at lysdiodene måtte ha 2.1v for å fungere, da du insisterte på en formotstand og ikke var enig i hondaens løsning med å led-serier i paralell _____ Jeg begynner seriøst å tvile på alderen deres når dere kaller meg fjortiss for å ha egne meninger om noe... Det beviser bare at dere er trangsynte og går tom for argumenter... --- Jeg har ikke kalt deg fjortiss __ Du kan gjerne lese nøye gjennom det jeg har skrevet tidlegere i denne topicen Pumpaction før du svarer.... ---- Det gjorde jeg FØR jeg svarte. Du skrev faktisk endel bra og. Men slik som jeg skjønner det har du miss oppfatta du hvordan hondaen mente han kunne koble. Og nu lurer jeg på om du faktisk har fatta hva han mente du skrev: Noen FÅ LED's har egen strømbegrensing... dette gjør meg litt i tvil, men for å gøre det klart så kan du faktisk koble enkelte leds rett på 12v, de ser ut som vanlige leds men har en slags motstand inne i selve "kapselen". går ut ifra at det er en slik du mener med "Noen FÅ LED's har egen strømbegrensing...". Det jeg trur noen (inkl meg) har trudd du mente er at vanlige leds er på 0 ohm og du må bruke en resistans(i serie) så strømmen igjennom blir riktig. (selv en max 5v led må ha resistans i serie når den er tilkobla 5v for at strømmen ikke skal bli for stor). Bøgge se på 3dfxcool sin webshop, det sto at det følger med 820 ohms motstander, hvis kamraden din fikk en 10 ohms motstand svidde han nok led'en sin pga for høy spenning og strøm over og gjennom den. Nu går jeg og legger meg, har ikke sovet på 40 timer og det er mye for lille meg som er vant med 10 timers søvn hvær natt. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Konklusjon: hele opplegget går til )(/#% om kort tid AMEN OG God Jul Lenke til kommentar
KaMaZ Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Er ikke sikkert det er så dumt av deg å droppe det med 1000-1600 dioder. Skulle du ha gjort det burde du ha fått laget deg ett mønsterkort og satt inn i sidedøren til kabbinettet ditt (evt. plassert med spacere innenfor døren og borret opp hull i sidedøren slik att bare toppen av LED'ene hadde vært synlig fra yttersiden)dette pga. at det da ville vært mye mindere lednigs surr. Du ville bare trengt en pluss og en minus frem til printet. Det ville da være mye enklere å lodde diodene også. Bare tredd dem inn i hullene i printet og loddet fra baksiden. Skal du koble opp så mange dioder som dette bør du nokk alikevell koble diodene slik som Hondaen har forklart det. 6-dioder i serie, og flere slike serier koblet parallelt. (ved 12V drift.) Lenke til kommentar
-Stone- Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Quote: Den 2002-07-21 00:58, PumpAction skrev noe av dette: Du skrev faktisk endel bra og. Men slik som jeg skjønner det har du miss oppfatta du hvordan hondaen mente han kunne koble. Og nu lurer jeg på om du faktisk har fatta hva han mente-------Det var en misforståelse helt i begynnelsen, og da vart jeg plutselig en "Lamer" i hans øyne, men det har JEG komt over. du skrev: Noen FÅ LED's har egen strømbegrensing... dette gjør meg litt i tvil, men for å gøre det klart så kan du faktisk koble enkelte leds rett på 12v, de ser ut som vanlige leds men har en slags motstand inne i selve "kapselen". går ut ifra at det er en slik du mener med "Noen FÅ LED's har egen strømbegrensing...".-----Det fins faktisk noen LED's som kan kobles direkte på 12V eller 24V eller andre spesielle verdier..Det jeg trur noen (inkl meg) har trudd du mente er at vanlige leds er på 0 ohm og du må bruke en resistans(i serie) så strømmen igjennom blir riktig.(selv en max 5v led må ha resistans i serie når den er tilkobla 5v for at strømmen ikke skal bli for stor).-------Ja, men da bruker man ikke en 5V LED dersom den skal kobles på 5V uttak og LED'en ikke har strømbegrensing.Bøgge se på 3dfxcool sin webshop, det sto at det følger med 820 ohms motstander, hvis kamraden din fikk en 10 ohms motstand svidde han nok led'en sin pga for høy spenning og strøm over og gjennom den.Nu går jeg og legger meg, har ikke sovet på 40 timer og det er mye for lille meg som er vant med 10 timers søvn hvær natt. Dersom det er en Lys-diode som skal ha formotstand, vil det stå oppgitt en MAX-strøm på kanskje 20mA. Det er vanlig at spenning ligger på rundt 1,5V - 3,5V. Dersom det er en lysdiode med strømbegrensing, vil det være oppgitt et strømtrekk.... Og spenningen kan gjerne være mye høyere, slik at man kan koble den direkte på strømforsyning. Det er stor forskjell på strømforbruk og MAX-strøm... _________________ -AMD T-Bird 1333 mHz -Western Digital 40GB 2mb Cache -Gainward Geforce 2PRO Golden Sample -2X 256MB SD-Ram -17" Siemens skjerm 85Hz @ 1024x768. [ Denne Melding var redigert av: -Stone- på 2002-07-21 15:43 ] Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 RIPPE OPP I GAMMEL POST! Nei Huff. nå er jeg trøtt! Lenke til kommentar
Noiseless Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Lurer bare på hvordan det gikk med LEDs monteringa di . Gikk det til f**ns eller fikk du det til å virke. Eller sitter du rett og slett å lodder LEDs fremdeles:lol: :lol: Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 næh... Lodda 100 leds til en laaaang prinplate, og fikk en kompis til å fixe noe IC, greie... Ligna litt på det løpelyset på metku... Men den ble ødelagt... Men skal vell lage noe nytt snart.... Noe tips? Lenke til kommentar
OndeOlav Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Lage deg noe nytt? La meg komme med et forslag. Skjær opp 3-4 skiver og forvarm ovnen til 200 grader. Sleng på litt ost, salami og grillkrydder på skivene, sleng dem i ovnen og la de ligge i 3-4 minutter. Mens du venter på skivene tar du LED'ene, går bort til hylla og legger dem fra deg der. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Men, så må du huske å ta ut brøskivene etter 3-4 minutter også da, pluss at du må huske å skru av oven. Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Hmm.. jeg jor det du sa.. men jeg brukte Toast jærnet! Dette smaker godt! Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 næh... Lodda 100 leds til en laaaang prinplate, og fikk en kompis til å fixe noe IC, greie... Ligna litt på det løpelyset på metku... Men den ble ødelagt... Men skal vell lage noe nytt snart.... Noe tips? Sånn for å komme litt tilbake til den opprinnelige tråden... Kjøpte 200 led's på eio for 10$, det blir vel ca. 37 øre pr. led. Beats Clas Ohlson anyway, selv om disse diodene kanskje lyser litt svakt (har ikke testa de ennå, men ser små ut). Lenke til kommentar
nukleuz Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 whoHAHAH :wink: ... Det MÅ jeg se... Synd d er så lenge til Jul, Håper du slenger inn bilder på forumet snart!! Lykke til med prosjektet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg