Gå til innhold

kjedelig tråd.


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-07-19 13:19, -Stone- skrev:

Quote:


Den 2002-07-19 13:03, Bøgge Bakken skrev:

Han må ha parallellkoblig. skal han ha blå lysdioder og 1600 stk. så må han ha 8000V likespenning.



I paralellkopling vil spenning være lik, men strømtrekket vil bli stort.....

 

 

yepp. DEt er den eneste måten du kan gjøre det på, men du må bruke en egen strlmforsyning til dette. Jeg tviler på om du gidder og lodde 1600 eller 600 leeds.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Pumpaction skrev:

Kan jo tilføye at i trafoen i psu er det like mye watt(spenning*strøm) på hver side(inngang/utgang).


 

Er nok bare i en fantasiverden det er slik, en svitsjet psu har en virkningsgrad på rundt 70%, en jernkjernetrafo rundt 90-97% så 2-5% tap i hver diode strømmen går igjennom.

 

Har man altså en data psu med påstemplet effekt 300W og en virkningsgrad på 70% så trekker den 300/0,7 = 428,6W på primærsiden.

 

Litt lame prosjekt...men med en standard LED:

Ptotal = 600 dioder * 2,1Volt * 0,02Amp = 25,2Watt

eller 50,4Watt ved 1200 stk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 16:01, slakkis skrev:

Ikke blir for høg i hatten selv du -Stone-!

JA det du sier er rett at strømmen øker med spenninga men det var ikke det jeg mente (kom visst litt uklart frem for neseviser).

det jeg mente har jo PumpAction allerede bevist!


-Stone-: du kommer vel snart til å "bevise" at man trenger et eget atomkraftverk for å drive tv'n i stua til pappan din du sikkert?? 24.000 Volt i bilderøret!..


 

Heeeeeeeey!

Ikke bli fornærma da!!

Det er jo bare det at du var så selvsikker og framstiller deg som et geni, og derfor vil ikke du forklare, fordi ingen er like smarte som deg og vi klarer ikke å forstå, så viser det seg at du tar feil...

Det virka bare litt patetisk....

men: no hard feelings... Okay?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 13:49, PumpAction skrev:

Quote:


Den 2002-07-17 14:16, Dj_eLmO skrev:

Du litt feil når du sier det om sikringa... Den vel ikke tåle mere strøm ved lavere spenninger strømmen er jo den samme.. 16amp er jo 16 amp...


Vet ikke om teorien min er rett, men skal vel i grunn være det...


 

Riktig det!

 

 

Mye krangling ser det ut som?

Kan jo tilføye at i trafoen i psu er det like mye watt(spenning*strøm) på hver side(inngang/utgang).

 

Så om en kobler inn lysdioder som tilsammen trekker 10 ampere 5v = 50Watt vil det på inngangen gå 50/230 = 0,217 ampere(0,217*230~50)I=P/U.

 

P=U/I Ohm's 2.lov

 

P=Watt

U=Spenning

I=Strøm

PS. Du kan regne om formelen for å finne U og I.

 

PS. Må du huske å bestille motstander og vis du skal paralellkoble hver enkelt.

 

Av ren nysjerringhet, har du tenkt å bruke printkort eller? Tenker bare 2000-3200 kabler som går utifra døra :smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-07-19 13:57 ]</font>

 

Måtte bare endre på en liten feil(som kan få fatale følger), P =U*I og ikke U/I... Jeg regner med at dette bare var en liten glipp, men nevner det for ordens skyld.... :smile:

Lenke til kommentar

Canabis: btw, vær så snill å slutt med bruken av 3-10 "!" og "?" etter hver setning....i enkelte sammenhenger trenger man kanskje litt trykk på sakene, men ikke i hver eneste setning!

2 "!" brukes vanligvis i den sammenheng at man skriker...så med din bruk som gjerne er 4-5 så lager du like mye lyd som en gjennomsnitts Concord...

 

blir usannsynelig slitsomt å lese for oss som sitter her mye...:grin:

 

bare et lite råd for fremtidige poster :smile:

Lenke til kommentar

Canabis skrev:

Har man altså en data psu med påstemplet effekt 300W og en virkningsgrad på 70% så trekker den 300/0,7 = 428,6W på primærsiden.

 

Ja.

-----

Betyr dette att Diodene ikke vil trekke mere en 25,2 Watt????? Men det jeg ikke hadde tengt på er att vist jeg skal bruke ledninger til å koble paralelt så trenger jeg like mange Resistanser? eller dette feil??? jeg trudde man bare trengte en!!!!!!

Men jeg er jo ikke EXPERT!

 

 

Nei du trenger bare 1, åsså kobler du alle leds'a i paralle med hverandre og i serie med motstanden, da trenger du bare 1.

 

Kan jo nevne at neon av enermamax psu'ene leverer 44 ampere ved 5v.

Dessuten kan du jo bruke både 12 og 5v uttaket på ei vanlig psu å da har du jo en del ampere å gå på.

 

_________________

__________

PumpAction

 

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-07-19 19:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 18:58, oceana skrev:

Canabis: btw, vær så snill å slutt med bruken av 3-10 "!" og "?" etter hver setning....i enkelte sammenhenger trenger man kanskje litt trykk på sakene, men ikke i hver eneste setning!

2 "!" brukes vanligvis i den sammenheng at man skriker...så med din bruk som gjerne er 4-5 så lager du like mye lyd som en gjennomsnitts Concord...


blir usannsynelig slitsomt å lese for oss som sitter her mye...
:grin:

bare et lite råd for fremtidige poster :smile:





 

Hvorfor det??????????????????? Jeg måtte bare :lol: :lol: :lol:

 

Du blei vel ikke irriter nå vel?????

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 17:48, CaNaBiS skrev:

Betyr dette att Diodene ikke vil trekke mere en 25,2 Watt????? Men det jeg ikke hadde tengt på er att vist jeg skal bruke ledninger til å koble paralelt så trenger jeg like mange Resistanser? eller dette feil??? jeg trudde man bare trengte en!!!!!!

Men jeg er jo ikke EXPERT!


 

Det stemmer at de ikke trekker mer en 25.2 watt tilsammen. Du må nesten finne hvilken diode du skal bruke, for noen trekker 20milliampere og noen 30milliampere ( mA ) osv... trenger tekniske spesifiksjoner, men en standard LED ligger i det området.

 

 

Du bruker f.eks 12 volten til å hente strøm fra. Hver diode trenger 2.1 volt over seg, altså 12/2.1 = 5,7 dioder i serie, vi runner av til 6... altså:

 

Du seriekopler 6 dioder, du lager mange slike "rekker" med 6 dioder i serie og disse rekkene blir så parrallekoplet med hverandre, de får da en forsyning fra en 12 volt "skinne"

 

Den totale strømmen blir iallefall 25,2/12 = 2,1A = en piss og ingenting... hvem snakket om 16 ampere ?lol...:D

 

comprende ? :D

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 21:04, Hondaen skrev:

Nei.. diodene sin indre motstand er nok.. alle for jo 2.1 volt over seg og da trenger man ingen strømbegrensende motstand..


 

Dersom du bare kopler lydioder parallelt på ett 12V uttak, vil det ligge 12 V over lysdiodene....

2,1 V er den maks spenning som du kan gi til lysdiodene. Derfor MÅ du koble dem i serie med en resistans...

De fleste lysdiodene må kobles i serie med en resistans uansett, eller så blir det kortslutting, og alt for stor strøm...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 23:37, -Stone- skrev:

Quote:


Den 2002-07-19 21:04, Hondaen skrev:

Nei.. diodene sin indre motstand er nok.. alle for jo 2.1 volt over seg og da trenger man ingen strømbegrensende motstand..


 

Dersom du bare kopler lydioder parallelt på ett 12V uttak, vil det ligge 12 V over lysdiodene....

2,1 V er den maks spenning som du kan gi til lysdiodene. Derfor MÅ du koble dem i serie med en resistans...

De fleste lysdiodene må kobles i serie med en resistans uansett, eller så blir det kortslutting, og alt for stor strøm...

 

 

Herregud da din lamer... ikke med 6 led`s i serie over 12volt, trenger ikke formotstand da. Les hva jeg skriver.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-20 00:10, Hondaen skrev:

Quote:


Den 2002-07-19 23:37, -Stone- skrev:

Quote:


Den 2002-07-19 21:04, Hondaen skrev:

Nei.. diodene sin indre motstand er nok.. alle for jo 2.1 volt over seg og da trenger man ingen strømbegrensende motstand..


 

Dersom du bare kopler lydioder parallelt på ett 12V uttak, vil det ligge 12 V over lysdiodene....

2,1 V er den maks spenning som du kan gi til lysdiodene. Derfor MÅ du koble dem i serie med en resistans...

De fleste lysdiodene må kobles i serie med en resistans uansett, eller så blir det kortslutting, og alt for stor strøm...

 

 

Herregud da din lamer... ikke med 6 led`s i serie over 12volt, trenger ikke formotstand da. Les hva jeg skriver.

 

 

Jeg leser hva du skriver, men du har ikke nevnt å koble i serie...

Litt enkel matte: 12/6= 2 og IKKE 2,1!

Når du nevner 2,1V lenger oppe, så går jeg ut ifra at serie er utelukket siden et barn klarer så enkel matte...

 

jaja.... ikke alle er utstyrt med like mye "ressurser"....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-20 02:43, -Stone- skrev:

[Jeg leser hva du skriver, men du har ikke nevnt å koble i serie...

Litt enkel matte: 12/6= 2 og IKKE 2,1!

Når du nevner 2,1V lenger oppe, så går jeg ut ifra at serie er utelukket siden et barn klarer så enkel matte...


jaja.... ikke alle er utstyrt med like mye "ressurser"....


 

HAHA nei du leser ikke hva jeg skriver, det som er poenget fra første stund. Jeg har 11 vekttall i matematikkfag fra ingeniørhøyskolen og du kan ikke lese hva jeg SKRIVER i innleggende mine engang, er det noen her som sliter bigtime så er deg deg gitt! Hadde du hatt litt korttidshukommelse så hadde du sett hvor tallet 2.1 kom fra :D Seriekobling ??? DU TRENGER B R I L L E R les innleggende mine igjen... gjerne 10 ganger så du får med deg alt.

 

Er så forbanna irriterende med fjortiser som skal kverulere på noe de ikke har peil på :D

 

( puh gøy kverulere litt selv igrunn ;-) )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...