Mellet Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Har laget et mulighet at folk selv kan laste opp bilder i galleriet mitt... Men vis noen prøver å laste opp ett bilde som heter: Vi to i en sokk.jpg Så blir navnet på bildet "Vi" i databasen.. Hvordan kan jeg få den for eksempel til å fjerne mellomrom Endret 24. mai 2005 av Mellet Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 $var = 'to ord'; str_replace(' ', '', $var); Hva med å ta en titt på php.net først? Lenke til kommentar
PT Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 For å gjøre filnavnet mer leselig kan du vel erstatte mellomrom med en '_', ikke bare fjerne de helt. Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Har enda ett problem.. Hvordan skal jeg finne oppløsningen til bilde.. imagesx imagesy Er det disse to man bruker.. Men om det er det, hvordan bruker man dem.. :::: Og etter at jeg har funnet oppløsningen skal den sjekke om oppløsningen er over 600px bred, om den er det skal den justere bildet ned til 600 og få høyden til å stilles automatisk etter dette Endret 24. mai 2005 av Mellet Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Men om det er det, hvordan bruker man dem.. Blind eller? Hva med å ta en titt på php.net først? http://no2.php.net/imagesx http://no2.php.net/imagesy Endret 23. mai 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Men om det er det, hvordan bruker man dem.. Blind eller? Hva med å ta en titt på php.net først? http://no2.php.net/imagesx http://no2.php.net/imagesy Neida, har lest det Men var ikke helt d jeg ville Du sjønner om bildet er liggende så funker jo dette: <?php // create a 300*200 image $img = imagecreate(300, 200); echo imagesx($img); // 300 ?> Men om bilde er stående blir det jo helt fucka! Så, skal ha at den ene liksom blir automatisk i forhold til den andre altså slik: <?php // create a 300*auto image $img = imagecreate(300, auto); echo imagesx($img); // 300 ?> Nesten jeg fortstår meg selv Endret 24. mai 2005 av Mellet Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Skjønner at du vil ha en max oppløsning på 600x600 ? eller er det bare bredden som maks skal være 600 ? Slik at hvis et bilde er (bxh) 500 x 1200, så blir det ikke endret ? Uansett, for å få automatisk høyde, må du regne deg fram til hva den nye høyden blir ut ifra den nye bredden: Ny høyde = Gammel høyde * (Ny bredde / Gammel bredde) Dersom du har ImageMagick installert, så kan du egnetlig bare bruke denne, så endre høyden automatisk: exec("convert -resize 300x300 $img_source $img_dest"); Men denne vil da også endre høyden ned til 300, dersom det er den som er størst, slik at et bilde som er 1200 * 1600, vil bli 225 x 300 (hmmm.. hvis jeg regnet riktig nå ) Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Skjønner at du vil ha en max oppløsning på 600x600 ? eller er det bare bredden som maks skal være 600 ? Slik at hvis et bilde er (bxh) 500 x 1200, så blir det ikke endret ? Uansett, for å få automatisk høyde, må du regne deg fram til hva den nye høyden blir ut ifra den nye bredden: Ny høyde = Gammel høyde * (Ny bredde / Gammel bredde) Dersom du har ImageMagick installert, så kan du egnetlig bare bruke denne, så endre høyden automatisk: exec("convert -resize 300x300 $img_source $img_dest"); Men denne vil da også endre høyden ned til 300, dersom det er den som er størst, slik at et bilde som er 1200 * 1600, vil bli 225 x 300 (hmmm.. hvis jeg regnet riktig nå ) Ja, vil at bredden skal være 600 ja.. Mens høyden blir automatisk.. Kunne joe kansje gjort noe slikt kansje? $bilde = ($_FILES['BILDE']); $høyde = imagesx($bilde); $bredde = imagesy($bilde); //horisontale bilder if ($høyde>$bredde) { $img = imagecreate(300, 225); } //vertikale bilder else { $img = imagecreate(300, 400);} Er nåkka litt feil på denne.. Men tanken er kansje riktig Endret 24. mai 2005 av Mellet Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Har du lest punktet i nettiketten som omhandler overdreven bruk av smilies? Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Har du lest punktet i nettiketten som omhandler overdreven bruk av smilies? 2 smilies er da ikke så veldig mye.. Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Tror Sir Ice tenkte litt på de tidligere innleggene dine også. Tilbake til topic. Finn den nye høyden slik: $bilde = ($_FILES['BILDE']); // husk at imagesx er bredden på bildet... $hoyde = imagesy($bilde); // Unngå æøå i variabellnavn $bredde = imagesx($bilde); $nybredde = 600; $nyhoyde = $hoyde * ($nybredde / $bredde); $img = imagecreate($nybredde, $nyhoyde); Sånn ca... Ikke i det hele tatt testet... Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 2 smilies er da ikke så veldig mye.. Teller sikkert 20 bare i denne tråden. d Du skal ikke bruke SMS- språk og helst ikke forkortelser Du virker bare svært useriøs, derfor synes jeg ikke det er så ille å nevne det for deg. Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Skal teste ut den der kakkle. Men lurer på en ting. Hvordan sletter jeg noe fra FTP server med php ? Jeg har ordnet så jeg må godta bildene som blir lastet opp, men om jeg ikke godtar det skal det bli slettet fra ftp server og fra sql databasen. Fra SQL databasen klarer jeg fint å slette row til bildet. Men fra FTP server funker det ikke.. imagedestroy(): supplied argument is not a valid Bruker imagedestroy("bilder/galleri/bilde.jpg") Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 imagedestroy() er for å fjerne et bilde fra "hurtigminnet" (eller hva du vil kalle det) som du har opprettet med PHP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå