Gå til innhold

Nøytral test av Nokia 6680

Anbefalte innlegg

Så var det på tide med nok en test av en av Nokias Symbiantelefoner.

Denne gangen lå Nokia 6680 innbydende og pent innpakket i Nokiaskapet vårt, klar til test.nokia_6680x.jpg

Som sist gang vil jeg ikke forklare hva Symbian er og alle fordelene med det, det finnes nok av slike tråder allerede (tar det selvfølgelig med i vurderinga arehei).

Er naturlig for meg nå å sammenlikne med 3230 og følger derfor ca samme malen.

Dette er hva jeg kom fram til (står i rekkefølgen jeg prøvde ut 3230'en):

Kamera:

Åpnet først kameraapplikasjonen med bakdekselet (beskytter det ene objektivet) lukket. Man ser da bildet kameraet på forsiden av telefonen tar. Altså det som vender direkte mot deg selv. Hvitbalansen var helt på trynet, men korrigerte seg etter noen sekunder. Da ble bildet meget bra, til tross for kun VGA oppløsning.

Åpnet dekselet på baksiden og mobilen byttet automatisk til det andre kameraet. To mulige oppløsninger her 0,3 og 1,3 (effektiv oppløsning 1,23) megapiksler. Valgte selvfølgelig den beste og knipset ivei. Veldig liten forsinkelse fra man trykket inn knappen til bildet ble tatt. Gikk mye fortere enn på f.eks Samsung D500. I forhold til Nokia 3230 er det en helt annen verden. Virkelig bra.

Bildet ser også veldig bra ut på skjermen (som er meget god). Gode zoomemuligheter (6x digital zoom) og rask lagring til telefonen (testet ikke lagringen til minnekort, men regner med det ikke er store forskjellen).

Ellers er det lite etterheng ved panorering, men da mobilen lagrer bildene progressivt blir alle motivene i bevegelse skjeve og rare. Ble mange morsomme hodeformer da de fleste som rørte på seg så ut som bananer i hodet. Allikevel en mye bedre løsning enn å vente to sekunder på at bildet blir tatt.

Terningkast 5

Menyer

6800 kommer med færre ikoner i menyen enn 3230, noe som er bra (kan uansett endres). Navigering går kjemperaskt og flott, nesten like raskt som på "vanlige mobiler". Litt kjedelige og anonyme ikoner i utgangspunktet, men ikke noe å trekke for. Akkurat som det skal være.

Terningkast 5

Åpning av applikasjoner

En av 3230's største ulemper var begrenset prosessorkraft kombinert med et tungt operativsystem. Å åpne selv de enkleste applikasjoner gikk uhorvelig tregt (kamera 3sek, radio 4 sek og fotoredigering 13(!)sekunder). 6680 derimot er en helt annen verden. Litt mer ventetid enn på min egen D500, men hva kan man forvente? Fotoredigeringa gikk f.eks på et drøyt sekund, noe som slettes ikke er verst (fantastisk i forhold til 3230). Endelig en Symbian man ikke blir fullstendig gal av å vente på, noe som betyr at de er godt på vei.

Terningkast 5

Byggekvalitet

Solid og ordentlig bygget. Ikke noe utpreget plastfølelse, selv om den er bygget i hel plast. Dekselet foran kameraet kunne vært festet litt bedre, var litt redd for å slite ut funksjonen selv ved første gangs bruk, men det er helt sikkert god holdbarhet på det. Vekta er akkurat passe for en mobil i denne størrelsen og den ligger godt i hånda. I forhold til 3230: Helt topp!

Terningkast 5

Andre funksjoner og muligheter

Symbian gir muligheten for å legge inn nye funksjoner og programmer etterhvert som behovet åpenbarer seg. Mange ville mene dette var et kjempepluss, mens andre ikke ser det helt store poenget. Jeg er av den siste leiren da applikasjonene man får tak i til disse telefonene er relativt unyttige eller dyre (f.eks GPS). Tidligere hadde det passet meg bedre med en telefon med de samme funksjonene og uten mulighet for å legge til nye, da jeg hadde sluppet det trege Symbiansystemet, men nå er dette problemet på vei bort. Symbian er derfor snart KUN et pluss.

Positivt med mulighet for minnekort (selv om det er begrenset tilgang på passende type for øyeblikket. Vanlig MMC som 6230 bruker hadde vært bedre) og det følger med et kort på 64Mb i tillegg til internminnet på 10Mb.

Telefonen er pictbridge kompatibel og man kan derfor koble den direkte til en passende printer og skrive ut bildene på den uten å måtte gå innom en PC. Bra.

Kan motta og vise/spille av følgende filer som e-postvedlegg: jpeg-, 3gp-, MP3-, ppt-, doc-, excel- og pdf-filer noe som kan være veldig nyttig. Synd det ikke er innebygd støtte for redigering også, ihvertfall for word og excel-dokumenter.

Tilkoblingen til PC er via USB 2.0 (pop-port). Flott!

EDGE og 3G mulighet sikrer (ihvertfall nesten) deg relativt gode hastigheter over hele Norge.

Et pluss for de som liker disse tilleggsprogrammene.

Et minus for de som liker mp3 og raske telefoner.

Terningkast 6

Plussidene til telefonen er altså:

Mulighet for endringer av innhold og menyer, minnekort og MANGE funksjoner.

Minussidene:

Litt tregere enn mobiler uten de samme mulighetene. Relativt stor av størrelse..

Prisen er foreløpig relativt høy, men man får masse funksjoner og muligheter emd på kjøpet.

Terningkast under er om alle ting legges like stor vekt på (legg vekt selv som du ønsker):

TERNINGKAST TOTALT - 5

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...