Gå til innhold

Kunne programmering fra før av?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, jeg har sitti å tenkt å skaffe meg en JAVA bok etter jeg er ferdig med C++ boka.

Men seriøst: etter hva dere forklarer NTNU, så virker det som for meg BLODSLIT der. Er det arbeid hele tiden?

Samme hva du velger, så må du jobbe. Men burde ikke være store problemet hvis du trives i utdannelsen din. Men du vil få mindre fritid i forhold til en høgskole hvis du velger NTNU .

Du er jo heller ikke nødt til å gå på NTNU. Du kan f.eks. velge å ta 3 år på høgskole og så velge om du vil ut i arbeidslivet, eller gå videre med 2 år på NTNU. Hvis du starter på et 5-årig kurs på NTNU har du ikke muligheten til dette.

Lenke til kommentar

det blir uansett mer jobbing enn det du har opplevd på videregående, noen fag er såklart mer krevende enn andre.

personlig så foretrekker jeg arbeidsfag framfor lesefag, da det fort kan være 500-1000+ sider i pensum (man leser såklart ikke ALT da).

jobber du jevnt så er det ikke så himmla vanskelig å ha et liv på utsiden, dog du må forberede deg på lange dager og uker i perioder.

Lenke til kommentar
Det er en viss inkompabilitet mellom C99 og C++.

Det gjelder vel stort sett bibliotekene?

Det ble innført noe ny syntaks, det jeg kan komme på nå er initialisering av navngitte struct-felter:

struct S {
   int x;
   int y;
   int z;
};

int main() {
   struct S s = {.x = 1, .z = 2};
   printf("%d, %d\n", s.x, s.y);
}

1, 0

Lenke til kommentar
De fleste universitetene og høyskolene bruker vel Java som utgangspunkt etter hva jeg har hørt, siden dette språket skal være lett å lære fra seg...

Alle landets høyskoler (et eneste unntak og det er Gjøvik) bruker Java på datalinjene. Det finnes riktig nok andre linjer på høyskolene hvor Java er så godt som ubrukelig (f.eks Romteknologi og elektro-linjer) og der benyttes C++. Jeg har forøvrig liten tro på at Java skal være så fantastisk lettere å lære enn C++. Begge språkene har sine fordeler og ulemper pedagogisk.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men en kamerat av meg studerte ved Høgskolen i Ålesund, der startet de med C++ og tok java senere.

Jeg er ferdig ved HiB nå i vår, vi startet med Java og det kan ha vært en fordel. C++ er tross alt litt tyngre å forstå med pekere og greier +at jeg mangler min gode venn garbagecollector. *sukk* ;)

Tror det betyr lite hvilken skole du velger. Jeg valgte HiB fordi jeg hadde lyst til å komme meg litt "ut i verden" og var lei av å bo hjemme, men også fordi de har driftslinje her, men hadde sikkert vært ok med Høgskolen i Ålesund også.

Uansett er det litt tidlig å begynne å tenke på sånt når du fortsatt går på ungdomskolen. Du endrer ofte oppfatning av ting eller finner spesielle interesser senere. Jeg er egentlig ikke sikker på om jeg valgte riktig utdanning, det stod mellom radiograf og dataingeniør og jeg tror kanskje jeg ville trivdes bedre med data bare som en hobby. :D

edit: var forresten bare 2-3 av 30 i klassen min som kunne litt programmering da vi begynte. Mange av de som er de beste programmererene nå kunne ingenting. Jeg våger påstå at mattekunnskaper og evne til logisk tenkning er det som sier mest om en persons potensiale innen programmering... jeg mangler i alle fall den første biten, så jeg blir altså driftsingeniør (som er mye morsommere!) ;)

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...