Beethoven Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hei sann. Jeg er 15 år, og tror jeg har god tid. Når jeg er ferdig med Vidregående skolen, da kan jeg jo begynne på universitet? Og da kan jeg vel velge programmeringsspråk, eller lære meg det, og få sånn mastergrad etc? Uansett, er det KRAV til at du må kunne det fra før av? Burde du kunne det fra før av? Mvh Robert. PS: sikkert mer jeg lurer på senere Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 De begynner fra null, men hvis du kan litt fra før blir det jo mye lettere, da kan man jo ta et par vekttall ekstra på første året uten at det blir for mye. Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hei! Ja, far videregående er det rett på universitet hvis du vil, og/eller kan:p Du velger vel ikke et programmeringsspråk som linje i utgangspunktet, men som fag kan du velge det. Det er ikke et krav å kunne det fra før av, men som med alt annet, så fjør det jo ikke noe. Dessuten er det jo de(meg for eksempel) som synes det er gøy å programmmere, og hvis du i tillegg letteligjør utdannelsen din en smule, så er det jo ikke noe negativt å starte med det. Jeg vil også påpeke at man fint kan ha fordel av programmering før universitets-/høyskolenivå til for eksempel matte og fysikk. mvh Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Hvor er de beste universitetene i Norge? Hvor finner jeg dem? Og hva slags språk lærer man? Takk Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hvor er de beste universitetene i Norge? Hvor finner jeg dem? Innenfor informatikk og data, gjør du ikke mye galt om du velger NTNU i Trondheim Lenke til kommentar
designerus Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Studerer IT ved Universitetet i Bergen. Da vi først begynte med PHP, var ikke det mange som var med på forelesningene. Jeg vil si med dette at mange kunne PHP fra før. Nå studerer vi Java og jeg må si at det er mye mer som må læres på egen hånd for å klare prøver og eksamener. Hvis du skal studere noe i retningen "utvikler", vil jeg absolutt anbefale å lære C (ikke C++) først og Python. Det vil bli lettere for deg på universitetet etterpå Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Beethoven: Du trenger ikke å kunne å programmere fra før som sagt, men som med alle andre fag er det en klar fordel å alikevel ha vært litt borti programmering. For å si det sånn: De som vært borti programmering før står som regel på eksamen, mens de som ikke har denne bakgrunnen sliter mye mer. Kan ta et eksempel fra Gjøvik. Totalt strykprosent i "Grunnleggende programmering" var vel 59% mener jeg å huske. (Ja det er fryktelig høyt. Sier mest om studentene enn foreleserene) Strykprosenten for samme fag, men bare i datalinjene var på rundt 25-30%. Ser man på gruppen "andre" var strykprosenten på 90%. Gruppen var vel på 20 personer hvis jeg ikke husker feil, og da var det altså bare en person som sto. Gruppen besto vel av stort sett folk som ikke sto på forige forsøk og folk som vil ta faget bare for morroskyld. På karakterskalaen ser man også klart at det å kunne programmere litt fra før er en fordel. Fordelingen er høyst ujevnt fordelt to hovedgrupper F (altså stryk) og C eller bedre. Det var så og si ingen som hadde E eller D. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hvis du skal studere noe i retningen "utvikler", vil jeg absolutt anbefale å lære C (ikke C++) først og Python. Hvorfor mener du at han bør lære C før C++? Mener du for øvrig at han burde lære C, etterfulgt av Python? Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Det er bare å sette igang, så fort du kan. Det blir som å spille et instrument. Dessuten finner du ut om det ligger for deg. Jeg ser du blir anbefalt diverse språk. Med mindre du er veldig skarp og liker utfordringer, ville jeg latt C/C++ og Java ligge til senere og valgt språk som er enklere å bakse med, Python, Ruby, PHP, Javascript f.eks. Det viktigste er å bli fortolig med algoritmisk tenkemåte. Lykke til! Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Det viktigste er å bli fortolig med algoritmisk tenkemåte. Kloke ord. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Kan anbefale Informatikklinja i Halden, der får du prøvd deg på mye forskjellig programmering. Da jeg gikk der var det en linje (med noen valgfrie fag så klart) men nå kan man velge mellom 3, bl.annet. prgrammering. Jeg var innom: VB 6, Java, Python, XML/XSLT, HTML, Standard ML, Prolog, Ada osv. Man har også muligheten til å lære .Net, C/C++, OpenGL, Perl osv. Noen kurs er det også valgfritt med språk. Vi lærte oså mye om algoritmer og datastrukturer samt databaser. Man lærer programmering fra bunn av, men er som sagt flere ganger ingen ulempe å kunne noe fra før. Vi lærte først VB, og så var det mest fokus på Java, noe som er to ganske forskjellige ting. Er litt vanskelig å anbefale ett språk å begynne med, men er nok ikke dumt f.eks. å lage noen småprogrammer i f.eks. Python. Må uansett senere velge språk ut fra hva du skal lage, f.eks. nå jobber jeg i Delphi 2005 (.Net) som jeg aldri hadde vært borti før, men merker at mye av det jeg har lært kommer godt med allikevel. Forståelsen for programmering er det viktigste, da kan du lære deg nye språk raskere. Objektorientering er et viktig stikkord i dag. Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Takk, masse flotte svar her! Jeg pusler en del med PHP bare. JavaScript liker jeg ikke så det er litte grann på hylla. Noen som sa at jeg burde droppe C++, og heller ta C? Jeg trodde eneste forskjellen på dem var at C++ bruker klasse, det tulle med objekt orienter programmering. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 spiller ikke så stor rolle hvilket språk du velger...om det er C/C++, java, pascal osv. det som er kjekt er å kunne det grunnleggende (variabler, kontrollstrukturer og det å kunne tenke abstrakt). dette vil du lære uansett hvilket språk du velger. kan du det grunnleggende i et språk så er det stort sett syntax som må læres når man bytter Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Takk, masse flotte svar her! Jeg pusler en del med PHP bare. JavaScript liker jeg ikke så det er litte grann på hylla. Noen som sa at jeg burde droppe C++, og heller ta C? Jeg trodde eneste forskjellen på dem var at C++ bruker klasse, det tulle med objekt orienter programmering. Nei, forskjellen er nok mye mer (har det ikke i hodet eksakt hva det er). Er noe som heter objekt-orientert C også, og det er IKKE det samme som C++. Så forskjellen mellom C og C++ ligger ikke der Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Et C program lar seg helt fint kompilere i C++, men ikke omvendt. Men det betyr ikke at det ikke er forskjeller i C++ fra C Namespaces, templates (på vanlige funksjoner også), overloading osv. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Det er en viss inkompabilitet mellom C99 og C++. Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 For å kunne studere IT/DATA/EDB/IKT etc på et universitet/høgskole så trenger du som regel kun generell studiekompetanse fra videregående pluss evetuelt fordypning i matte og/eller andre realfag (fysikk, kjemi, biologi, ikt). Valg av høyere studie bør alltid begynne med søkerhåndboka som gir en komplett oversikt over alle studier ved norske offentlige høyere utdanningsinstiusjoner. http://www.samordnaopptak.no/SW/studier.htmlhttp://www.samordnaopptak.no/handboka2005/...NDBOKA_2005.pdf Har aldri opplevd at det finns krav til programmeringskunnskaper. Studere selv data og har ofte opplevd at medstudenter ikke kan noe om programmering fra før. Ikke så rart i grunn, siden detter er noe av det som skal læres i studiet. Jeg kan ikke se noen grunn til å kunne det fra før heller, men det er nok en fordel at man er vant til å tenke logisk i forbindelse med datautfordringer. Dine kunnskaper i PHP gjør deg sikkert overkvalifisert (ikke det at PHP direkte har noen stor verdi for et ikt-studie). Hva slags språk man lærer varier, men de fleste steder har lagt seg på java eller C# (og da særlig java) som første programeringsspårk fordi disse egner seg best til å lære objektorientertprogrammering. Hvis du likevel vil lære et programmeringspårk før du begynner så syns jeg rådet om å droppe C++ og velge C høres veldig merklig ut. Velg heller noe som er mer matnyttig og som faktisk kan komme til bruk senere, altså C# eller java. Ulike studiesteder finner du i søkerhåndboka. Beste skole er vanskelig å si, selv tror jeg skolevalg er oppskrytt og uvesentlig sammenlignet med din egen innstats. Den viktigste faktoren i et studet er ikke skolen eller foreleserne men deg selv. Min erfaring med NTNU-studenter er at det som utmerker seg med dem er først og fremst at de har en "høy på pæra" holdning, dette skyldes at hvis man studere der oppe så utsettes man for ekstrem hjernevaskning i fem år. Andre steder å unngå er privat skoler som NITH. Private skoler er gode på først og fremst en ting; markedsføring av skolen sin. Hvorfor gidde å betale for et studie du ellers kan få gratis på en høgskole? Studiegjeld får du fort nok av uansett :-) Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Min erfaring med NTNU-studenter er at det som utmerker seg med dem er først og fremst at de har en "høy på pæra" holdning, dette skyldes at hvis man studere der oppe så utsettes man for ekstrem hjernevaskning i fem år. Etter å ha vært på både høgskole og nå NTNU, så synes jeg det ikke er så stor forskjell mellom studentene. "Høy på pæra" folka finnes i hopetall på høgskolene også . Det er også et faktum at studiet på NTNU er langt mer krevende enn resten av høgskolene. Om dette gir dyktigere studenter kan sikkert diskuteres. Høgskoleutdanningene har hovedfokus på praksis, universitene har fokus på teori. ed: hehe..jeg glemte å nevne.. labsabbene finnes der også. Endret 25. mai 2005 av hishadow Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Vel, jeg har sitti å tenkt å skaffe meg en JAVA bok etter jeg er ferdig med C++ boka. Men seriøst: etter hva dere forklarer NTNU, så virker det som for meg BLODSLIT der. Er det arbeid hele tiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå