Gå til innhold

Thermaltake BigWater installasjonstrøbbel

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skaffa meg TT BigWater til Jul (PSDATA's julekalender) og har selv kjøpt denne GPU blokken utenom.

Det er kanskje bare jeg som synes installasjonsguiden til BigWater var litt dårlig?

Mikroskopiske bilder og jeg føler den kunne vært litt mer utfyllende.

Jeg har montert CPUblokk, GPUblokk, radiator og pumpe. Alle slanger er koblet og jeg er klar for påfylling. For det er her jeg føler det skjærer seg. Jeg fyller på slik det vises i manualen. Manualen sier jeg skal fylle opp pumpen og that's it, men jeg synes det er rart vannet ikke skal gjennom hele systemet også før jeg begynner å tenke på å slå på strømmen. Eller er det bare jeg som bekymrer meg for mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wohoo! It's Alive!

Eneste problem nå er temp på CPU. Den idler på 69C. Har lagt merke til at det er en liten luftboble på CPU blokken.

Noen tips og triks for å bli kvitt sånne bobler i systemet?

Den bobla har fint lite å si!

Du bør heller sjekke følgende: Legg en fingertupp på kobberdelen i blokka. Om det svir, så er temperaturen reell.

Da bør du i så fall sjekke om pumpa virkelig går. De ser ut til å stoppe relativt ofte. :(

Om kobberet ikke føles varmt, så er det ( som vanlig) monitoring av tempen som er gal.

Lenke til kommentar
Og du har selvsagt sjekket at alle elektriske tilkoblinger er ok?

Her er forresten hva thermaltake selv sier om den pumpa:

Life Expectancy 50,000 hr

http://www.thermaltake.com/watercooling/cl...er/cl-w0005.htm

Det er ikke så veldig mange el-koblinger til den pumpa. Er bare den som gir strøm til pumpen. En 3pins kontakt som kobles til en av de kontaktene som er merket av på bildet jeg sender med. Jeg har prøvd begge.

Som sagt, så virket pumpen fint den første dagen. Pumpen vibrerte så smått og lyset inni lyste. Men nå er det bare lyset som er funksjonellt der inni.

Jeg har lest litt rundt på forumet og jeg er ikke alene om ha problem med pumpen.

At den skulle ryke så fort hadde jeg aldri forestilt meg.

Det kan jo være de kontaktene jeg har forsøkt ikke gir den nok strøm?

På pumpa står at den trenger 12volt.

Link til mitt hovedkort (ASUS A7N8X-E Deluxe)

post-224-1117389883_thumb.jpg

Endret av T-St0ne
Lenke til kommentar

De kontaktene gir helt sikkert nok strøm / spenning, så da ligger nok feilen høyst sannsynlig i pumpa.

Og har du fortsatt lys i dioden i tanken, så har du jo også spenning frem dit.

Litt pussig å lese at den vibrerte?

Har tross alt et tilsvarende sett liggende her, og pumpa i det vibrerer i alle fall ikke.

Får en tilsvarende (defekt) pumpe i posten for disseksjon, så får vi se om jeg etterhvert klarer å avdekke årsaken til at pumpen(e) stopper.

Lenke til kommentar

Min BW-pumpe, som for tiden står på hylla, vibrerer ganske kraftig under drift, men ikke i det hele tatt i forhold til Alphacool-saken jeg bruker nå.. som står på 4 lag med bobleplastikk (sånn som den ble pakket inn i av microplex).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Det var ikke mye vibrering, bare slik at man kjente at den var i gang.

Har forresten 2200RPM pumpen med silikonpropp på toppen.

Det er 0,5 cm med luft på toppen, så det burde være rikelig med væske.

Lykke til med disseksjonen. Venter i spenning. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...