HAGA2 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hei, er det noen som kjører SCSI f.eks 15k rpm HD til OS (WIN XP)? Har lyst å prøve et oppsett m en Seagate Cheetah 15K.4 36GB 68 pin Ultra320 ST336754LW 15000RPM 8M. www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308663&cks=PRL I dag har jeg en Raptor HD men synes den ikke er rask nok. Synspunkter? Eller hva med å kjøpe en Raptor til og kjøre disse i RAID 0? Hovedkortet mitt er et ABIT IC-7 MAX3, velger jeg SCSI trenger jeg en SCSI kontroller. Jeg har ikke PCI-X og får da ikke ULTRA320. Et PCI SCSI kontroller gir meg ULTRA160, hvordan vil nevnte SCSI disk funger med mitt hovedkort?. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hei, er det noen som kjører SCSI f.eks 15k rpm HD til OS (WIN XP)? Har lyst å prøve et oppsett m en Seagate Cheetah 15K.4 36GB 68 pin Ultra320 ST336754LW 15000RPM 8M. www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308663&cks=PRL I dag har jeg en Raptor HD men synes den ikke er rask nok. Synspunkter? Eller hva med å kjøpe en Raptor til og kjøre disse i RAID 0? Hovedkortet mitt er et ABIT IC-7 MAX3, velger jeg SCSI trenger jeg en SCSI kontroller. Jeg har ikke PCI-X og får da ikke ULTRA320. Et PCI SCSI kontroller gir meg ULTRA160, hvordan vil nevnte SCSI disk funger med mitt hovedkort?. Du kan godt bruke en PCI-X-kontroller på PCI-kortplass, fordi PCI-X er bakoverkompatibel. Så lenge du ikke skal ha mer enn en disk på bussen, så blir sannsynligvis ikke PCI-bussen noen flaskehals. På den andre siden, så kan du spare noen kroner på å velge en U160-kontroller, fordi en disk ikke greier å utnytte SCSI-busshastigheten til denne uansett. SCSI er fint på den måten at det er kompatibelt med det meste du måtte finne på å koble til kontrolleren, slik at du vil ikke ha problemer med disken i forhold til hovedkortet. Anbefaler dog at du leser en SCSI-guide, siden det høres ut som at du ikke har erfaring med dette fra før. Du finner en her. Ikke oppdatert med det nyeste av teknologier, men gir deg en praktisk innsikt i hvordan man kobler opp et SCSI-system. Les også denne tråden. Når det gjelder ytelse på SCSI-løsning vs. 2xRaptor i RAID0, så er jeg litt usikker på om det lønner seg i kroner. Jeg er imidlertid skeptisk til RAID0, hvis det brukes til å lagre data som man ikke ønsker å miste. Brukes RAID'et kun til OS og applikasjoner som kan reinstalleres, så er det greit nok. Hvis du leter litt i Storage-seksjonen til Tom's hardware, så finner du sikkert også relevante uavhengige ytelsestester, både på SCSI-system og Raptor i RAID0. Lenke til kommentar
arna Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har samme hovedkort som deg og kjører med samme scsi disk bare i 18gb og generasjon 3 utgaven. For meg virker det helt topp, bortsett fra at jeg har litt problemer med at disken ikke får maksimal ytelse utifra hva den kan prestere. Tenker da på write og read speed, men dette har nok ikke noe med hovedkortet å gjøre, sannsynligvis kontroller. Men å kjøre den disken der som OS disk er utvilsomt det beste valget du kan ta, funker nok utmerket også hvis du velger riktig kontroller Lenke til kommentar
HAGA2 Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Hva slags SCSI controller anbefaler du? Hvis det er slik at PCI-X SCSI controller passer mitt hovedkort burde jeg vel kanskje kjøpe et slikt med tanke på oppgradering i fremtiden (hovedkort m PCI-X) Med takk for svar. Lenke til kommentar
arna Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Kommer vel litt annpå. Jeg har akkurat fått fikset min disk+ kontroller, og hvis du skal ha 1 enkel OS disk holder det i lange baner med en ultra-160 kontroller. SKal du derimot kjøre raid og ha mer enn 2 disker bør du ha en ultra-320 kontroller. Kjøper du en 320 kontroller fra tekram er den pci-x, koster noen hundrelapper mer men er sikkert verdt det når du alikavel bruekr så mye penger på et slikt system Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hei, er det noen som kjører SCSI f.eks 15k rpm HD til OS (WIN XP)? Har lyst å prøve et oppsett m en Seagate Cheetah 15K.4 36GB 68 pin Ultra320 ST336754LW 15000RPM 8M. www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308663&cks=PRL I dag har jeg en Raptor HD men synes den ikke er rask nok. Synspunkter? Eller hva med å kjøpe en Raptor til og kjøre disse i RAID 0? Hovedkortet mitt er et ABIT IC-7 MAX3, velger jeg SCSI trenger jeg en SCSI kontroller. Jeg har ikke PCI-X og får da ikke ULTRA320. Et PCI SCSI kontroller gir meg ULTRA160, hvordan vil nevnte SCSI disk funger med mitt hovedkort?. Vil anbefale å kjøre windows 2000 om du skal kjøre SCSI. Windows XP har en sperre i seg slik at det går bare ann å skrive med max ca 15MB/s til disken. Lesehastigheten er det ikke noe i veien med, da kanskje dette er det viktigste for folk. Har selv Seagate Cheetah 15K.3 og kan varmt anbefale denne typen disk! gleder meg til en pci-e x4 kontroller kommer på markedet, slik at jeg kan utnytte scsi harddisken maksmalt Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Vil anbefale å kjøre windows 2000 om du skal kjøre SCSI. Windows XP har en sperre i seg slik at det går bare ann å skrive med max ca 15MB/s til disken. Dette er ikke helt riktig. Les mer her. Endret 30. mai 2005 av sofTest Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Vil anbefale å kjøre windows 2000 om du skal kjøre SCSI. Windows XP har en sperre i seg slik at det går bare ann å skrive med max ca 15MB/s til disken. Dette er ikke helt riktig. Les mer her. Kan du da forklare meg hvordan jeg skal få det til med winxp pro sp2? Har satt disken til dynamic, men det har ikke hjulpet. Skjønte ikke helt artikkelen på storagereview Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Bruker selv en Seagate Cheetah 15K.3 36.7 GB SCSI-disk som systemdisk. Jeg bruker imidlertid flere operativsystemer enn Windows (GNU/Linux, FreeBSD) så SCSI er utrolig greit da, ingen begrensninger der. Synes det fungerer veldig greit. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Kan du da forklare meg hvordan jeg skal få det til med winxp pro sp2? Har satt disken til dynamic, men det har ikke hjulpet. Skjønte ikke helt artikkelen på storagereview Husk, dette kan føre til usikker cache-skriving, og anbefales kun for maskiner med UPS. Å sette disken til dynamic fungerer ikke under WinXP SP2, fordi det er lagt på en fix som "retter" dette hullet fra SP1. Du må laste ned Q811392 og kjøre dskcache.exe. Se forklaring på hvordan programmet brukes her. Programmet kjøres i CMD. Endret 30. mai 2005 av sofTest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå