Gå til innhold

hvilken linux til PIII 800mhz bærbar?


Anbefalte innlegg

Har du vurdert muligheten for at noe annet enn mengden vram har skylden?

Maskinvaren var det ikke noe å si på, hvis det er det du mener.

Nå innehar et skjermkort langt flere egenskaper enn bare menge minne. Mengden minne tilgjengelig skal ikke under noen tenkelige omstendigheter ha noe å si i dette tilfellet, med mindre du sikter til OpenGL-ytelse, der VRAM vanligvis også inneholder teksturer ol. Hadde dette vært OS X hadde det vært en litt annen sak.

 

Jeg skal forøvrig innrømme at regnestykket mitt muligens kan dobles pga doublebuffering, men du ville likevel ha dobbelt så mye ledig som brukt, noe som burde være rikelig til uforutsette finurligheter X måtte finne på.

Jeg snakker om 2D. Nå kan jeg bare utale meg på vegne av egne erfaringer. Prøvde et ATI AIW128 med 16mb. Den greide 1280x1024, men opplevelsen var ikke noe bra. Har også et gammelt G2MX med 32mb og den fungerte helt ok i 1280x1024, men hvis jeg prøver meg på veldig høye oppdateringsfrekvenser så begynner ting å gå treigt (85-100hz).

 

Jeg vet at RAM DAC styrer oppdateringen, men den går jo såklart gjennom VRAM så oppdateringsfrekvensen trenger minne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at RAM DAC styrer oppdateringen, men den går jo såklart gjennom VRAM så oppdateringsfrekvensen trenger minne.

Høyere oppdateringsfrekvens fører kanskje til at fb blir lest oftere, men krever fortsatt samme mengde minne. Et GF2MX er mange ganger raskere enn et AIW128 på nesten alle områder. Bla. minnebåndbredde, gpu-hastighet og drivere kan ha noe å si.

 

edit: Forøvrig, wikipedia om RAMDAC og DAC.

Endret av drall
Lenke til kommentar
Jeg vet at RAM DAC styrer oppdateringen, men den går jo såklart gjennom VRAM så oppdateringsfrekvensen trenger minne.

Høyere oppdateringsfrekvens fører kanskje til at fb blir lest oftere, men krever fortsatt samme mengde minne. Et GF2MX er mange ganger raskere enn et AIW128 på nesten alle områder. Bla. minnebåndbredde, gpu-hastighet og drivere kan ha noe å si.

 

edit: Forøvrig, wikipedia om RAMDAC og DAC.

Du har sikkert helt rett på det meste, jeg baserer mine innlegg på egne erfaringer og det er fullt mulig jeg tar feil.

 

BTW: Kom over denne artikkelen

The invention of the VRAM can offer a higher refresh rate and higher color depth of the graphic on the monitor. The high refresh rate means that the RAM DAC will send a complete picture to the monitor more frequently. Therefore, the RAM DAC has to read the data from the Video Memory more often. However, when the video card in the past, which without the VRAM, wants to achieve this high refresh rate, it has to lower the video performance as the Video Memory cannot afford this kind of heavy work load. As to maintain the high refresh rate and high video performance at the same time, the VRAM has to be used since this kind of RAM can serve the Video Chipset and the RAM DAC at the same time. Thus, the video card need not reduce the video performance when a higher refresh rate occurs. On the other hand, to archive the high color depth, the Video Memory has to read more data from the Video Chipset per time, and thus more data will be sent to the RAM DAC . This process will surely take a longer time. At an 8 bit color resolution ( 256 color ), a 1024 ? 768 screen needs 786432 bytes of data to be read by RAM DAC from the Video Memory. For the same screen, a 24 bit color resolution ( 16777216 color) needs 2359296 bytes of data to be read by the RAM DAC. For similar reasons, if the video card in the past wants to archive this kind of high color depth, it has to lower the refresh rate. This problem can also be solved by the use of the VRAM. In short, the new video card with VRAM can provide a high refresh rate and high color depth at the same time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...