Gå til innhold

hvilken linux til PIII 800mhz bærbar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med du har koblet til en ny skjerm?

 

Merk at 1280x1024@85hz i 24bit ikke vil gå så bra med bare 32mb.

 

Rediger /etc/X11/xorg.conf og legg til de oppløsninger du trenger. Hvis du har koblet til en ekstern skjerm så må du også legge til den i configfilen.

 

Skjerm:

Section "Monitor"

    Identifier  "My Monitor"

    HorizSync  30-97

    VertRefresh 50-180

EndSection

Oppløsning:

Subsection "Display"

        Depth      24

        Modes      "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"

        ViewPort    0 0

    EndSubsection

Lenke til kommentar
unnskyld? nå skjønner jeg ingen ting.. husk at jeg har brukt linux i 20 minutter nå..

For å kunne gjøre endringer på filer utenfor ditt hjemmeområde, så må du være root, men i Ubuntu er rootkontoen skrudd av.

Derfor må man bruke kommandoen sudo foran et program man vil kjøre som root.

Eks:

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf vil åpne filen xorg.conf i teksteditoren gedit, med root-rettigheter. Som gjør at du kan endre på filen.

Lenke til kommentar

Tull (antar du mener 32MB), (1280x1024x4)/1024= 5120kB framebuffer

Jeg ser regnestykket ditt, men slik er det ikke. Har selv prøv å kjøre 1280x1024@60hz i 24bit med 16mb, det gikk treigt. 32mb vil gå, men jeg ser på det som et absolutt minimum i den oppløsningen.

 

Oppdateringsfrekvensen har forøvrig ingenting med vram å gjøre.

Høyere oppdateringsfrekvens = mer minne

Endret av olear
Lenke til kommentar
Har du vurdert muligheten for at noe annet enn mengden vram har skylden?

Maskinvaren var det ikke noe å si på, hvis det er det du mener.

Nå innehar et skjermkort langt flere egenskaper enn bare menge minne. Mengden minne tilgjengelig skal ikke under noen tenkelige omstendigheter ha noe å si i dette tilfellet, med mindre du sikter til OpenGL-ytelse, der VRAM vanligvis også inneholder teksturer ol. Hadde dette vært OS X hadde det vært en litt annen sak.

 

Jeg skal forøvrig innrømme at regnestykket mitt muligens kan dobles pga doublebuffering, men du ville likevel ha dobbelt så mye ledig som brukt, noe som burde være rikelig til uforutsette finurligheter X måtte finne på.

 

Når du øker oppløsningen får systemet mer å flytte på og mer å jobbe med. Dette kan selvsagt senke ytelsen selv om mengen minne er tilstrekkelig.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...