stoffix Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Nå skal jeg ikke garantere for at dette er riktig, men jeg tror ingen av disse passer til ditt bruk. Disse bryterne ser ut til enten å være AV/PÅ, PÅ/PÅ eller PÅ/AV/PÅ. Det du trenger er en AV/PÅ/AV-bryter, dvs. omtrent som 12-688 bare motsatt. Det vil vel også fungere om bryteren har posisjonene PÅ/PÅ/PÅ, PÅ/PÅ/AV eller AV/PÅ/PÅ. Det viktigste er altså at den midterste posisjonen er PÅ, for man kan alltids la vær å koble til de andre PÅ'ene. Ble mye AV/PÅ her. hordan får du det til å stemme? den midterste skal da være AV, og tilkobles GND, og så de to andre være PÅ, slik at man får en PÅ AV PÅ bryter, sett at bryteren er tilbakefjærende, så vil da når du trykker bryteren opp, aktivere en knapp, når du slipper så deaktiveres den igjen. du kan da velge å ha en annen knapp når du trykker den ned, eller du kan koble den røde lederen til begge to, og da er det uansett om du vipper den opp eller ned... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Nå skal jeg ikke garantere for at dette er riktig, men jeg tror ingen av disse passer til ditt bruk. Disse bryterne ser ut til enten å være AV/PÅ, PÅ/PÅ eller PÅ/AV/PÅ. Det du trenger er en AV/PÅ/AV-bryter, dvs. omtrent som 12-688 bare motsatt. Det vil vel også fungere om bryteren har posisjonene PÅ/PÅ/PÅ, PÅ/PÅ/AV eller AV/PÅ/PÅ. Det viktigste er altså at den midterste posisjonen er PÅ, for man kan alltids la vær å koble til de andre PÅ'ene. Ble mye AV/PÅ her. den midteste knappen må da inderlig være være AV, og de to andre PÅ, helst så skal bryteren være tilbake fjærende også. da får du en PÅ AV PÅ bryter! da kobler du GND i midten, og dne røde ledningen til den øverste, og da vil det fungre som om du trykker inn en knapp når du vipper bryteren opp. og kobler du en annen rød ledning på den nedeste, så vil det virke som en annen knapp når du vipper den ned. kobler du sammen den øverste og den nedeste, så er det akkurat det samme om du vipepr den opp eller ned (her har jeg tatt en enpolet bryter som eksempel, blir litt annerledes med en topolet bryter, men ikke så veldig) *edit* opera klikka, så jeg skrev på nytt, lar det stå hvis det er lettere å forstå dette enn det jeg skrev først. Endret 6. juni 2005 av tha stoffi Lenke til kommentar
sindre2 Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Fine svar,men kom med eksempler på bilder,tegninger og gvor bryteren kan kjøpes..! Det begynner å nærme seg et resultat nå! Fortsett slikk..! Sindre... Lenke til kommentar
sindre2 Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Vil også ha en liten lett-forklart tegning over hvordan det skal koble... Lenke til kommentar
Kvakko Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) den midteste knappen må da inderlig være være AV, og de to andre PÅ, helst så skal bryteren være tilbake fjærende også.da får du en PÅ AV PÅ bryter! da kobler du GND i midten, og dne røde ledningen til den øverste, og da vil det fungre som om du trykker inn en knapp når du vipper bryteren opp. og kobler du en annen rød ledning på den nedeste, så vil det virke som en annen knapp når du vipper den ned. kobler du sammen den øverste og den nedeste, så er det akkurat det samme om du vipepr den opp eller ned (her har jeg tatt en enpolet bryter som eksempel, blir litt annerledes med en topolet bryter, men ikke så veldig) *edit* opera klikka, så jeg skrev på nytt, lar det stå hvis det er lettere å forstå dette enn det jeg skrev først. Dette er avhengig av hvordan sindre2 har planlagt oppsettet sitt, men i en flysimulator ser jeg for meg at det finnes mange funksjoner som ved et tastetrykk slås av og på. Dersom vi tar landingshjulene som eksempel, kan jeg tenke meg at det vil være mest gunstig med en AV/PÅ/AV-bryter, for da kan man, bare ved å se på bryterens posisjon, vite om hjulene er ute eller ei. Jeg sier ikke at forslaget ditt om en fjærende PÅ/AV/PÅ-bryter ikke vil fungere, men jeg fremdeles påstå at en AV/PÅ/AV-bryter det beste valget. I tillegg var vel ingen av de vippebryterne sindre2 linket til fjærende, eller? Det gikk imidlertid nettopp opp for meg at denne diskusjonen egentlig er ganske meningsløs så lenge sindre2 ikke har spesifisert hva hver enkelt bryter skal brukes til. For å kunne velge riktige brytere må vi nesten ha et referansekort over hvilke knapper på tastaturet flysimulatoren bruker. Dette fordi noen funskjoner sannsynligvis bare har tilstandene AV og PÅ, mens andre kanskje har for å sette verdier som 1/3, 2/3 og 3/3. I tillegg brukes gjerne noen taster til øke eller redusere ting som f.eks. hastighet o.l. Uten denne informasjonen har vi egentlig ikke noen grunnlag for å si hvilke brytere som egner seg best. Endret 6. juni 2005 av Kvakko Lenke til kommentar
sindre2 Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Hei! Ser at dere trenger litt informasjon for å komme videre i diskusjonene, og jeg kan innrømme at jeg har vært litt slapp på området. Grunnen til det er nok i hovedsak er nok fordi jeg bare har en liten pekepinn over hvilke knapper og brytere jeg vil ha med. Det dreier seg i hovedsak om startbryter, lysbryter, landingshjul og eventuelt hvis jeg kommer på noe annet. Må tilføre at jeg har planer om å kjøpe et par instrumenter fra webshoppen som jeg linket til, usikker på hvor mange det blir i første omgang. Selv om dere nå har fått litt mer informasjon, virker det kanskje enda litt mer difust, men alle forslag og ideer mottas med takk og kan være til stor hjelp hjelp for meg..! Bare spørr hvis dere lurer på noe! PS: Det ligger et par brytere under linken http://www.simkits.com/parts.php?id=34 Mvh Sindre... Endret 6. juni 2005 av sindre2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå