Gå til innhold

Programmering av Keyboard Encoder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Sorry, men var som SAGT så er jeg usikker på hvilket forum som passer best!

Finnes da et hardwareforum her.

Lenke til kommentar

Denne blei litt ei nøtt då eg er ikkje sikker på heilt kva trådstarter er ute etter.

Det som gjer meg usikker er "programmere"

Skal trådstarter lage eit kontrollersystem til ein slik dings? Då er vel generell programmering eller det aktuelle programmeringspråket ein aktuell kategori.

Men om programmere betyr å binde forskjellige funksjoner til knappene/ trackballene

så er det på lik linje med å endre knappeinnstillinga på ei mus. Dermed er annet om hardware ein god kandidat for denne tråden.

Det siste alternativet er viss trådstater skal lage kretskortet sjølv då vil psu og elektonikk passe.

Foreløpig flytter eg den til annet om hardware for i WDS-kategorien har den ikkje så mykje å gjere.

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på hvilken keyboard-encoder du bruker.

Opti-Pac'en du har linket til er vel strengt tatt ikke en keyboard-encoder, da den er beregnet for å kunne koble til enheter med x og/eller y-akser som f.eks trackballs og spinnere. For å bruke UltiMarcs egne ord:

"...an interface for easily connecting optical-type arcade control devices including trackballs and spinners to a PC for use with emulators such as MAME."

Om du ønsker å bruke forskjellige sorter knapper som erstatning for noen av knappene på tastaturet, trenger du en I-Pac. Her følger nødvendig software for programmering med.

Lenke til kommentar

Det gikk sikkert litt fort i svingene da jeg la opp den linken, og det var selvklart I-Pac jeg mente på. Det kan se ut som om at det følger med et program til å programmere med. Det som ennå er litt uklart er om hvordan man kobler knappene/bryterne til keyboard encoderen?

Sindre...

Lenke til kommentar

Tilfeldige knapper tilkoblet tilfeldige innganger:

I-Pac.jpg

Det er forholdsvis enkelt. Den svarte ledningen går til ground, mens de røde går til de inngangene du ønsker at knappene skal assosieres med.

Selv om encoderen ikke skal brukes til MAME kan det være greit å vite tastaturoppsettet MAME har som standard, for som du ser er inngangene på I-Pac'en merket med dette i tankene. For å ta tre knapper som eksempel. MAME bruker venstre control, alt og space for å emulere henholdsvis knapp 1, 2 og 3 for player 1. Det vil si at inngangen markert 1SW1 (player 1, switch 1) vil tilsvare venstre control, inngang 1SW2 tilsvarer venstre alt, mens inngang 1SW3 tilsvarer space.

Men jeg går ut ifra at dette kan endres med den medfølgende programvaren, selv om dette ofte ikke vil være nødvendig da de fleste spill og emulatorer i dag lar deg endre spillets tastaturoppsett.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Håper du eller andre kan svare på de spørsmålene nedenfor!

1: Er det slik å forstå at de svarte kablene er strømforsyning og de røde sender signaler?

2: Hvilke kabler trenger jeg, vanlige strømledere?

3: Det er slik at utgangene helt til høyre på bildet er strømforsyning?

4: Det er slik at man kan bruke hvilke som helst av/på brytere?

Sindre...

Lenke til kommentar

1: Usikker på hva du mener, men det er jo samme signal som går gjennom begge. Det vil si at når bryteren er åpen går det ingen strøm gjennom kretsen, mens når bryteren lukkes (trykkes ned) oppstår det en forbindelse mellom COM og NO, som igjen fører til at den aktuelle inngangen får signal.

2: Vanlige strømledere bør gjøre nytten.

3: Er det GND (ground) du mener? Det er vel ikke strømforsyning i den forstand. Tenk deg et batteri. Du omtaler ikke - som strømforsyningen og + som signalet. Du må koble til både + og - for at det skal gå strøm i gjennom lederen.

4: For å ta et eksempel: Dersom du kobler en ledning direkte mellom 2SW3 og GND, så vil encoderen sende signal til PC'en om at knappen 2SW3 holdes inne. Det burde derfor fungere med aller fleste normale brytere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...