Gå til innhold

Tilbud på D70 på Netshop.no

Anbefalte innlegg

Så at Netshop denne uka hadde tilbud på en bundle bestående av Nikon D70 og en 1gb minnebrikke (Sandisk CF Ultra II), samt en bæreveske. (Link.)

Selv har jeg ikke penger til slikt noe, men pappa har gått rundt og snakka om å anskaffe et digitalt speilreflekskamera en stund. (Han har et gammelt Nikon-kamera som begynner å bli modent for utskiftning.)

Det jeg lurer på er om dette er noe å satse på. Har prøvd å lese litt om dette kameraet, og har forstått at det i denne prisklassen står mellom Canon 350d og dette. Hva vil dere som har peiling anbefale? Jeg så noen skrive at man burde dra til en fotobutikk og prøve begge to for å se hva som lå best i hånda, men er det alt som skiller?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom han har et gammelt Nikon apparat fra før, så må han sannsynligvis kjøpe ny optikk uansett, så han kan like gjerne velge canon sitt eos350d.

Jeg har Canon sitt kamera og er kjempefornøyd. Synes Nikon sitt blir for stort og klumpete ;-)

Mvh

Fready

Lenke til kommentar
Dersom han har et gammelt Nikon apparat fra før, så må han sannsynligvis kjøpe ny optikk uansett, så han kan like gjerne velge canon sitt eos350d.

Dummeste jeg har hørt!

Dersom han har Nikon optikk så KAN han sannysenligvis bruke den på et D70 og spare mange tusen kroner.

Burde være liten tvil om hva som er å anbefale for din far.

Finn gjerne ut hvilke objektiver han har og fortell oss.

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar
Finn gjerne ut hvilke objektiver han har og fortell oss.

Han har en standard Nikon 50mm-linse og en Soligor(?) 80-200mm telelinse. Begge disse vil vel dog virke som telelinse iom at det er et annet fokuspunkt på D-70 enn på hans gamle.

Kameraet er et Nikon Nikkormat FT et eller annet.

Skal prøve å lure ham til å slå til på det tilbudet, han virka ikke helt uvillig. Og det hadde vært utrolig digg med et digitalt speilreflekskamera som jeg kan "låne" :D

Lenke til kommentar
Han har en standard Nikon 50mm-linse og en Soligor(?) 80-200mm telelinse. Begge disse vil vel dog virke som telelinse iom at det er et annet fokuspunkt på D-70 enn på hans gamle.

Det har ikke noe med fokuspunktet å gjøre tror jeg, men forskjellen er heller at bildebrikken på D70 er mindre enn 35mm film. Derfor får du kun et utsnitt av bildet, og dette gir en slags "tele-effekt". 50mm vil være et kort teleobjektiv, mens 80-200 er en skikkelig telezoom. Hvordan kvaliteten på de to nevnte objektivene er, vet jeg ikke, det finnes så mange objektiv med slike brennvidder. Hvis du finner lysstyrken på dem, eller hele produktnavnet (typisk AF 50mm f:1.4 eller 80-200mm 1:2.8) blir det lettere å fortelle hvordan dette vil bli.

Lenke til kommentar

Jeg tok og slo til på tilbudet hos Netshop.no akkurat!

Fikk en vond følelse i magen da det gikk fryktelig fort å kvitte seg med 8000kr.

Jeg vet jo at kameraet er bra, men så kommer tankene... :(

Hvordan ligger det an med garanti og slikt når en kjøper hos en nettbutikk?

Må en ved problemer med varen, sende den tilbake til nettbutikken, eller holder det å levere det til en lokal Nikon forhandler?

Jeg har vel 14dagers angrerett på slike kjøp, men satser på å ungå og bruke denne! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ang. garanti. Hvis det er norsk utgave du kjøper, kan du levere til en hvilken som helst Nikon forhandler. Men vær klar over at de ikke er ansvarlige overfor deg hvis verksted mener at kamera ikke går på garanti og du er uenig. Da har du ingenting du skulle sagt til butikken. Nettopp derfor kan det være mange fordeler ved å sende kameraet først dit du kjøpte kamera for så at de sender det til verkstedet.

Men så kommer det moralske spørsmålet. Ved å kjøpe på en nettbutikk har du frasagt deg all service man får ved en vanlig butikk. Det er egentlig ikke riktig å "bruke" en vanlig butikk når du allerde har frasagt deg all service du betaler ekstra for i en slik butikk... selv om forskjellene ikke nødvendigvis er så store lenger.

Lenke til kommentar
Ang. garanti. Hvis det er norsk utgave du kjøper, kan du levere til en hvilken som helst Nikon forhandler. Men vær klar over at de ikke er ansvarlige overfor deg hvis verksted mener at kamera ikke går på garanti og du er uenig. Da har du ingenting du skulle sagt til butikken. Nettopp derfor kan det være mange fordeler ved å sende kameraet først dit du kjøpte kamera for så at de sender det til verkstedet.

Men så kommer det moralske spørsmålet. Ved å kjøpe på en nettbutikk har du frasagt deg all service man får ved en vanlig butikk. Det er egentlig ikke riktig å "bruke" en vanlig butikk når du allerde har frasagt deg all service du betaler ekstra for i en slik butikk... selv om forskjellene ikke nødvendigvis er så store lenger.

Får butikkene dekket sine fraktutgifter etc fra Nikon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...