Gå til innhold

Følger av piratsikring

Anbefalte innlegg

Sett av Microsoft nå tar å får en piratsikring på windows slik det ikke går ann å kopiere, og denne utviklingene føres videre til programmer og spill.

Hvilke følger vil dette få for konsumenten\bruker?

-Windows koster vel noe rundt 3000kr Link

(Sett at du ikke får me PC)

-Programvare som Adobe Photoshop koster 6400,- Link

-Und so weiter und so weiter

Hvordan vil dette påvirke markede? -Vil kjøperne avstå å anskaffe seg slikt, og vil dette påvirke hva som er å få tak i på internet (nedgang i PS lagd materiale,osv)

-Har brukeren rett å slett råd til å ville fortsette, når variasjonen begrenses av tvang til å kjøpe? -Vil vi kanskje få et mer begrenset bruk av den internetutnyttelsen vi ser idag?

Bare noe jeg funderte på :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal være ærlig; hvis jeg må betale fullpris på det neste windows-produktet som blir utgitt, lar jeg vær å ta det i bruk.

edit: selvsagt under forutsetning at prisene holder seg på det nivået de er på i dag. For ikke å snakke om Visual Studio Enterprise Professional SuperTr00 [valgfritt adjektiv]... ligger jo opp mot 30 000 for de produktene! Ö

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Flere og flere vil da gå over til rimeligere/gratis alternativer.

Photoshop er jo et glimrende eksempel - mange brukere har en piratkopi de kun bruker til simpel import av bilder fra digitalkamera, evt med litt cropping og justering av størrelse. Dette kan gjøres i alle bildebehandlingsprogrammer, og selvfølgelig i GIMP.

Det sier seg selv at normale forbrukere ikke betaler 2-3 ganger så mye for et program som for selve kameraet.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Heldigvis har mange av programvareselskapene forskjellige tilbud, til diverse personer. For Windows XP Pro betalte jeg (pappa) 700-800 kr, i studentversjon, husker ikke om det er oppgradering. Mange av de dyreste profesjonelle programmene har billige eller gratis alternativer, og vi vil nok se en økning i bruk av dette.

Lenke til kommentar

Hvis neste Windows koster 3000kr kommer ingen til å kjøpe det. Og TRO meg, før eller siden vil kopibeskyttelsen crackes, og da vil Microsoft tape mer penger på den OS'en enn de noen gang har tapt til piratkopiering tidligere. De er en gjeng forbanna monopolister. Det er ikke tilfeldig at Gates lenge var den rikeste mannen i verden, kun forbigått for kort tid siden av Ikea-grunderen.

Lenke til kommentar
Det er ikke tilfeldig at Gates lenge var den rikeste mannen i verden, kun forbigått for kort tid siden av Ikea-grunderen.

Nei, han tilbød i sin tid markedets billigste OS.

Fra dagens Nettavis: http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article394117.ece

Ærlige kunder blir som oftest utnyttet, men det kan selvsagt ha litt med betalingsevne å gjøre også. Fattige land har nok billigere programvare, samtidig som piratkopiering er et større problem.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Eventuelt går folk over til Mac. Til tross for at Steve Jobs er en maktsyk galning, så er Mac et fristende alternativ for stadig flere. Så lenge Apple ikke får monopol, så vil jeg ikke nøle med å anbefale folk å bytte til Mac. Men hvis man ikke gidder å lære seg noe nytt eller liker spill, så blir man nok å tenke seg om to ganger.

På den annen side, hvis mange bytter til Mac vil det nok komme flere spill for Mac også.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gå fra noe som koster for mye penger, vil jeg gå over til noe som støtter den gamle hardwaren, og som er billig/gratis. Der tror jeg at jeg har med meg veldig mange, men ikke alle er klar over alternativene og foredeler/ulemper ved begge sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...