Torehs Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg er på utkikk etter et program som kan endre navn på mange filer og legge til metadata. Programmet må ha mulighet for å endre navn på mange filer samtidig. F.eks. til 20050511_sykkeltur_001.jpg, 20050511_sykkeltur_002.jpg osv. Programmet må også kunne legge til nøkkelord og beskrivelse på de enkelte bildene slik at de ligger i selve bildefilen og kan ses på andre PCer. (Bør jeg legge en beskrivelse som tittel eller kommentar e.l.?) Samt å kunne legge til f.eks. "Opphavsrett: Ola Normann" Det bør også absolutt være gratis. Det hadde vært fint om noen vet om et slikt program. Mvh. Tore Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 PIE (Picture Information Extractor) kan navngi filene ut fra metadata (og egendefinert tekststreng). Meget fixt og smart program. Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Hei igjen! Nå har jeg funnet et program som enkelt kan endre navnet på mange filer samtidig. Her kan man legge inn teller, dato og andre ting i filnavnet. Programmet er gratis og kan lastes ned her: A.F.5 Rename your files Nå mangler jeg bare et program som kan endre bildeinformasjonen. Det bør kunne legge til en beskrivelse/kommentar (Er det det samme som "Capture" som noen programmer kaller det?) og nøkkelord på hver enkelt bilde, samt info om kopirett på alle bildene. Dette kan vel legges i Exif-dataene? Eller IPTC? Hva er det? Ligger det i selve bildet? Slik at jeg kan søke etter stikkord med windows og finne bildene igjen. Programmet bør være gratis. Takker for alle svar! Endret 24. mai 2005 av Torehs Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har nå endelig funnet et gratis program som kan endre på metadata! Programmet heter Exifer og finnes her: Exifer Er det noen som har noen erfaringer med dette programmet? Kan jeg trygt bruke det uten å miste metadata eller kvaliteten på bildene? Mvh. Tore Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg brukte Exifer før jeg fikk Imatch. Jeg mistet i hvert fall ikke noen metadata. Lenke til kommentar
kurka Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 EXIF, IPTC og bildeinfo ligger som separate blokker i en fil, så det skal ikke være noen grunn til at bildedata skal bli ødelagt. Har vært borti at noen programmer legger inn egne IPTC-felter (husker ikke hvilke i farten), men det er jo ingen stor krise, men da blir jeg litt skeptisk. Har laget et eget program for enkel registrering av IPTC-felter fra windows explorer. Mulig jeg vurderer å distribudere dette om noen er interessert. Må bare få det helt ferdig først, hehe Henrik Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Har laget et eget program for enkel registrering av IPTC-felter fra windows explorer. Mulig jeg vurderer å distribudere dette om noen er interessert. Må bare få det helt ferdig først, hehe Det programmet er jeg interessert i hvis du vil legge det ut. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg har veldig gode erfaringer med Stamp. Krever litt konfigurering, men kan gjøre massevis: http://www.klingebiel.com/tempest/hd/stamp.php4 Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Bare et tillegg til diskusjonen (ikk'no for dem som kan alt) EXIF, IPTC and other 4 letter words. http://www.cps.canon-europe.com/articles/a...rticleId=100405 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå