Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppsett av TeleVoiP

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har prøvd å sette opp Televoip her hjemme hos oss uten hell. Jeg har også søkt litt på nett og funnet ut at det er flere som har problemer med oppsett.

Av utstyr så har vi en Alcatel ADSL modem fra Telenor. Vi har også en Dlink 614+ trådløs router som sender signaler til flere pcer her i huset.

Hvordan skal jeg sette opp Televoip slik at det skal fungere best? Jeg har prøvd å koble direkte til ADSL modemet uten å bruke routeren. Men da får jeg ikke noe internett forbindelse, og jeg kommer meg ikke inn på IP adapteren ved å taste inn adressen til IP adapteret.

Jeg prøvde også å koble til routeren først og da gikk det faktisk. Jeg fikk internett signal, og jeg jeg fikk summetone. Men det gikk ikke ann å ringe ut. Etter det har jeg koblet fra hverandre og koblet til igjen. Men da virker det plutselig ikke. Vil gjerne ha noen tips fra dere.

Idag tidlig prøvde jeg igjen, og da med en bærbar pc. Da kom jeg inn på adapteren ved å taste inn adressen til IP adapteret i nettleseren. Jeg fikk også ringt ut 2 ganger etter å ha prøvd flere ganger. Virker ganske ustabilt vil jeg si. Får heller ikke internett tilgang. Noen som har tips til meg?

Sjefen her i huset begynner å bli utålmodig. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke få noe liv i adapteret ditt med kun Alcatel modemet, da dette ikke har noen router, og du dermet ikke får satt opp noen PPPoE oppkobling.

Det du trolig ikke har gjort er å åpne relevante porter i routeren din.

Sjekk denne siden.

Står ikke noe om nettop din router der, men bør være mulig å oversette noen av guidene til ditt oppsett! :thumbup:

Lenke til kommentar

Du har ikke skrevet hva slags utstyr du bruker (iptelefon, adapter ller softphone)

Selv har jeg kun erfaring med Grandstream adapteret.

Hvis du setter opp denne *før* routeren in så kan du enten kjøre dobbelt NAT (noe som ikke er å anbefale) eller koble LAN kabelen ifra adapteret inn i en LAN port på routeren og skru av DHCP på routeren.

Hvis du skal kjøre denne *etter* routeren bør man sette statisk adresse på adateret som da kobles til LAN port på routeren og WAN porten på adapteret, samt at man bør forwarde portene 5060,5004,69 og 123 (litt usikker på om hvem som er TCP og UDP) til adapteret. På min D-Link router fungerer dette helt greit, men på en noe eldre SMC router har jeg ikke fått dettee til å virke tilfredstillende (kun utgående samtaler)

Hvis jeg ikke har misforstått er det også n annen løsning, men har ikke satt meg noe inn i denne.

PS! Danskene og svenskene (og ikke minst tyskerne hvis du kan Tysk) har div forum/sider om dette søk etter grandstream, voip etc så får du opp endel treff.

BTW Noen som kjører Asterisk opp imot TeleVoIp?

Lenke til kommentar

Og Grandstreamen støtter faktisk PPPoE er ihvertfall er det oppsett for det under BASIC i setup på firmware 1.0.6.2, har ikke ADSL så får ikke testet den.

Når du sier at du ikke fikk forbindelse med internett når du koblet den rett på modemet hadde du da vært inne i setup på adapteret?

Ryktene skal forøvrig ha det til at dataflowen igjennom Grandstream ikke er fenomnal, men sålenge bredbånd i norske øyne skjeldent er under 10 Mbps så blir det vel ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Hvis du setter opp denne *før* routeren in så kan du enten kjøre dobbelt NAT (noe som ikke er å anbefale) eller koble LAN kabelen ifra adapteret inn i en LAN port på routeren og skru av DHCP på routeren.

Dette er ikke et valg med Alcatel modemet fra telenor! Med dette modemet, MÅ et BBT-adapter stå etter routeren. :D

Som du sier, så må han trolig bare forwarde de portnummerene du nevner til BBT-adapterets IP-adresse. :thumbup:

Lenke til kommentar
Og Grandstreamen støtter faktisk PPPoE er ihvertfall er det oppsett for det under BASIC i setup på firmware 1.0.6.2, har ikke ADSL så får ikke testet den.

Når du sier at du ikke fikk forbindelse med internett når du koblet den rett på modemet hadde du da vært inne i setup på adapteret?

Ryktene skal forøvrig ha det til at dataflowen igjennom Grandstream ikke er fenomnal, men sålenge bredbånd i norske øyne skjeldent er under 10 Mbps så blir det vel ikke noe stort problem.

Okay da! :blush:

Kjenner ikke til dette adapteret så inngående som deg tydligvis (anngående pppoe).

Trolig blir uansett det enkleste portforwarding på router! :)

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Har som sagt ikke testet om den PPPoE fungerer (men har ikke sett noen som har klaget på det)

Om man skal ha adapteret eller routeren først så kommer vel dette an på hvilken router samt hva slags linje man har. Har man stor linje eller router med QOS bør routeren stå først. Har man derimot en "normal" norsk bredbånd og/eller en router uten QOS bør nok adapteret stå først

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar.

Jeg har prøvd å sette den opp slik:

ADSL modem ---> Grandstream Handytone 486 IP-Telefoni adapter ---> Router. Det er slik jeg har koblet den opp. Er dette feil? Bør jeg sette det opp annerledes? Kanskje ADSL modem ---> Router ---> Grandstream Handytone 486 IP-Telefoni adapter?

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Sålenge routeren din ikke har QOS (og det har ikke D-Link 624+ såvidt jeg vet enda) så bør adapteret stå først.

Du sier at du har problemer med å komme på nett. Har du skrudd av DHCP på D-Linken? Hvis ikke dette hjelper, prøv å flytte kabelen ifra grandstreamen ifra WAN porten og til en av LAN portene på D-Linken. (Husk at da bør både adapteret og routeren stå innenfor samme nettverksmaske f.eks. 192.168.1.XXX)

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så får jeg ikke tilgang til grandstream menyen når jeg kobler til en stasjonær pc, mens det funker fint med min bærbare. Har også skrudd av DHCP på D-linken, men får ikke ringt ut eller noen ting. Syns dette er kompliserte greier. Er det noen som lage et oppsett til meg?

Lenke til kommentar

Oppsett av utstyret fra TeleVoiP er godt beskrevet her:

Spørsmål og svar: (den store HJELP knappen på hjemmesiden deres)

http://www.televoip.no/index.php?page=Hjelp

Dokumenter:

http://www.televoip.no/index.php?page=Hjelp&case=Datablad (dokumenter-knappen)

Ellers så har jeg hørt at enkelte billige rutere ("$50 dollar routers") ikke klarer å route UDP fort nok når den samtidig ruter TCP noe som kan føre til at du har summetone men ikke klarer å ringe/motta samtaler. Trodde ikke DLinken din var i den kategorien dog.

Mvh.

Dag

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får tilgang til adapteret ifra en pc, men det fungerer gret ifra en annen er det trolig ikke adapteret, men pc`en som ikke er satt opp riktig. Men fungerer det å ringe både inn og ut sånn du har satt det opp nå?

Lenke til kommentar

Når jeg har koblet til den bærbare så går ikke det alltid ann å ringe ut. Det går en gang iblant. Når jeg prøver å ringe mobilen min, og det virker, så kommer ikke nummeret vårt opp, da kommer det opp et annet nr.

Lenke til kommentar

Det virker som om du har en eller annen konfigurasjonsfeil hos deg, hvis du poster oppsettet dit (både status, basic og advanced) som tekst her (husk å fjerne nummeret, passord,MAC adresse og IP-Adressen din) så kanskje noen ser hva som er galt.

Lenke til kommentar

Her er ihvertfallmitt oppsett, adapteret står da bak en Linksys WRT-54GS router med port 5060, 5004, 69 og 123 forwardet til adapteret. QOS er satt med High prioritet på MAC adressen til adapteret

STATUS:

MAC Address: XX.XX.XX.XX.XX.XX  <-Her står da min MAC adresse

WAN IP Address: 192.168.1.10        <- Jeg kjører med statisk IP

Product Model: HT486  

Software Version: Program-- 1.0.6.2 Bootloader-- 1.0.1.0 HTML-- 1.0.0.48    VOC-- 1.0.0.9

System Up Time: 9 day(s) 20 hour(s) 54 minute(s)  

Registered: Yes  

PPPoE Link Up: disabled  

NAT: detected NAT type is full cone  

BASIC

End User Password:

IP Address:

statically configured as:  

IP Address: 192.1681.10  

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Router: 192.168.1.1

DNS Server 1:                          <-Her står da min DNS server nr 1

DNS Server 2:                          <-Her står da min DNS server nr 2

ADVANCED

Admin Password:

SIP Server: sip.televoip.no:5060

Outbound Proxy:

SIP User ID:                              <- Her står nummeret mitt

Authenticate ID:                         <- Her står også nummeret mitt

Authenticate Password:               <- Her står passordet mitt

Name:

Preferred Vocoder:

G.729

G726-32

PCMA

G726-32

G726-32

G726-32

iLBC

G723 rate: 6.3kbps encoding rate

iLBC frame size: 20ms

iLBC payload type:99

Silence Suppression: No

Voice Frames per TX: 2

Fax Mode: T.38 (Auto Detect)

Layer 3 QoS: 48

Layer 2 QoS: 802.1Q/VLAN Tag: 0  802.1p priority value: 0

Use DNS SRV: Yes

User ID is phone number: No

SIP Registration: Yes

Unregister On Reboot: Yes

Register Expiration: 10

Early Dial: No

Dial Plan Prefix:

No Key Entry Timeout: 4

Use # as Dial Key: Yes

local SIP port: 5060

local RTP port: 5004

Use random port: No                               <- Veldig viktig at denne står til NO hvis du kobler adapteret etter en router

NAT Traversal: Yes, STUN server is: stun.televoip.no:3478

keep-alive interval: 20

Use NAT IP:

Firmware Upgrade:                                   <- La denne stå som den er, jeg kjører egen TFTP server, men la TeleVoIP sine standard adresser stå

SUBSCRIBE for MWI: No, do not send SUBSCRIBE for Message Waiting Indication

Offhook Auto-Dial:

Enable Call Features: No

Disable Call-Waiting: No

Send DTMF: via RTP (RFC2833)

DTMF Payload Type: 101

Send Flash Event: No

FXS Impedance: 600 Ohm (North America)        <- Den står slik hos meg, men er usikker på om det er optimalt eller ikke

Caller ID Scheme: ETSI-FSK

NTP Server: time.nist.gov

Send Anonymous: No

Lock keypad update: No

WAN side http access: Yes                                 <- OBS! Viktig at denne stå på NO hvis du kobler til adapteret før routeren, skal den stå etter routeren må den settes til yes hvis du skal forandre oppsettet uten å koble til LAN porten

Evt. forslag til forbedringer mottas med takk, skal se om jeg får postet oppsettet jeg har på det andre adapteret også.

PS! Har satt sjekket om portene er åpnet i modemet ifra Telenor? Hvis portene ikke er åpne eller at det er satt i Bridget-mode kan jo årsaken ligge der også

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...