Gå til innhold

Noen som vil forklare meg denne tolkningen?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle likt å være dommer i en sak der noen hevdet at softwarefeil som fører til at mobilen ikke fungerer, ikke er en mangel etter loven.

 

Det er bare å heve kjøpet. Har du dokumentasjon på alt dette, vil du vinne i alle instanser der det ikke sitter idioter som treffer avgjørelsene.

 

Når det gjelder antall avhjelpsforsøk, ville det gi svært liten mening om man begynner å "telle på nytt" hvis man godtar omlevering som et tredje avhjelpsforsøk. Omlevering kan jo fint være første eller andre avhjelpsforsøk, og det er ingen grunn til at man skal starte noen telling på nytt, uansett hvilket forsøk det er tale om.

 

Hevningsvurderingen skjer (i utgangspunktet) uavhengig av antall avhjelp; i visse tilfeller kan man ha et hevningskrav selv om butikken ikke har fått sine avhjelpsforsøk, særlig der kjøper har fått en artsbestemt vare der ingen av disse oppfyller de krav han kan forvente etter avtalen eller loven. Det samme kan skje der det oppstår en berettiget mistillit mot varen eller forhandler. I dette tilfellet er det uansett overhodet ingen tvil om at mangelen ikke er "uvesentlig".

 

Koblingen til avhjelpsforsøk kan gjøre reglene rettsteknisk enklere å praktisere, men de er på ingen måte avgjørende for hevningskravet. Muligheten til å kreve andre misligholdsvirkninger er en del av hevningsvurderingen.

 

Du kan heve kjøpet og kreve erstatning etter § 33, jvf. § 52.

 

Uvesentlighetskravet i forbrukerkjøpsloven bygger forøvrig på forbrukerkjøpsdirektivet fra EU, og vilkåret stammer fra denne setningen:

 

"... not entitled to have the contract rescinded if the lack of conformity is minor." Den norske oversettelsen er dermed den åpenbare antitesen, og kan sees på bakgrunn av direktivet, jvf. også forarbeidene til fkl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan du forklare denne:

 

Uvesentlighetskravet i forbrukerkjøpsloven bygger forøvrig på forbrukerkjøpsdirektivet fra EU, og vilkåret stammer fra denne setningen:

 

"... not entitled to have the contract rescinded if the lack of conformity is minor." Den norske oversettelsen er dermed den åpenbare antitesen, og kan sees på bakgrunn av direktivet, jvf. også forarbeidene til fkl.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

 

Fikk kvitteringene fra Lefdal kundeservice. De sendte dem i posten, slik at jeg slapp å mase i butikken.

Det følger av lappene at den ene krediteres mot den andre.

 

Har snakket med deltaservice, så i morgen vet jeg hva de har gjort med den. Siemens Norge har sagt at dersom delta ikke bytter ut telefonen så vil de gi meg tilsvarende annen, eller ny. Alt ettersom hva jeg velger.

Selvfølgelig forutsatt feil på telefonen tilbake.

 

 

syns dette er bedre enn Lefdal, men jeg vil bare ha heving

Lenke til kommentar
kan du forklare denne:

 

Uvesentlighetskravet i forbrukerkjøpsloven bygger forøvrig på forbrukerkjøpsdirektivet fra EU, og vilkåret stammer fra denne setningen:

 

"... not entitled to have the contract rescinded if the lack of conformity is minor." Den norske oversettelsen er dermed den åpenbare antitesen, og kan sees på bakgrunn av direktivet, jvf. også forarbeidene til fkl.

Ja, jeg kunne vært mer presis, men dette er jo ikke egentlig så viktig:

 

Poenget er at den engelske teksten viser at du _ikke_ har krav på å heve hvis "the lack of conformity is minor", det norske motstykket, dvs. den antitetiske tolkningen, er at du _har_ krav på å heve hvis mangelen ikke er _uvesentlig_.

 

Innholdet er det samme, bare at den engelske teksten også understreker at det ikke skal så mye til.

 

Når det gjelder din sak, virker det som den er vanntett. Det er bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

telefonen er tilbake. Verkstedet hevdet at feilene ikke eksisterte, men jeg brukte maks 20 min for å gjenskape dem.

 

a og å er etter hverandre og samme med o og ø. Sist jeg sjekket alfabetet (selv jeg vet bedre enn så) så var IKKE de bokstavene naboer :p tydeligvis er siemens og deltaservice av en annen oppfatning...:p

 

sms sosteringen er enda feil. Dette mente siemens og deltaservice ikke var et eksisterende problem...

 

bare meg eller noe som ser veldig rart ut her?

 

tydeligvis mente også deltaservice at 1,5 dager standby er normalt for denne telefonen.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...