Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Snakket med lefdal nå. Følgende ble sagt: 1. må være samme fysiske ting i telefonen som slutter å funke for å være mangel 2. software feil er ikke mangel uansett 3. fikk omlevert, men siden dette var frivillig så har jeg akseptert at dette ikke følger den nye varen. Altså kjøper mobil, får omlevert. Nest telefon ryker inn 2 ganger til. Butikken hevder da at omleveringen ikke skal regnes med. Dette fordi det er ny vare, og dermed følger hele kjøpets historikk den nye varen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Sier bare: http://forbrukerportalen.no/Artikler/10230...2/1073635575.18 Resten kan du vel selv nå.. Omlevering er avhjelp uansett. Råd: 1. Skriv skriftlig klagebrev til Lefdal (send det gjennom mail eller rekommandert slik du har bevis at det er sent og når.). Gi de gjerne flere alternativer (omlevering, evnt. heving.) hvis du kan\ vil det. Vis gjerne til rettspraksis (FTU sin side har mange fine avgjørelser på mobiltelefoni)., 2. Skriv at du vil ta saken vidsere opp i systemet hvis de ikke svarer skriftlig innen to uker, eventuelt hvis de ikke etterkommer dine krav.. Først megling hos forbrukerrådet og om nødvendig til FTU. 3. Vær hard mot de, noen butikker gir seg i det saken skal behandles i FTU etc.. 4. P.S Krev erstatning, du må også kreve alle utgifter du har hatt som følge av reklamasjonen. Husk å kreve km godtgjørelse ned til butikken også.. Her er det statens satser som gjelder.. Hehe he.. Vær slem mot de, synes de har vært lite lovlydige her.. Bransjen må skjønne en gang for alle at forbrukerrettighetene er kommet for å bli. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) litt bedre oppsumering: Etter butikken kjønn så sidestilles telefonen med en data. Software dekkes ikke av mangelbegrepet, fordi dette er noe som daglig påvirkes. Dog er det viktig å huske at en software oppgradering vil være det samme på en telefon, som det en formatering ville være på en pc. Normalt dersom en PC etter noen ganger formatering fremdeles sliter, så vil man anta det er noe galt i hardware. Jeg sliter med å kunne sammenlikne en telefon og en pc, mye pga bruksbegrensinger og kompleksitet i softwaren. en pc skal kunne langt mer, og påvirkes i sterk grad av drivere,virus,spyware osv. Dette kan ikke gjelde en standard mobil uten platform. Underlig nok hevder butikken at omlevering ikke er avhjelpsforsøk. Dette hevder de med belegg hos Forbrukerrådet. Sier bare: http://forbrukerportalen.no/Artikler/10230...2/1073635575.18 Resten kan du vel selv nå.. Omlevering er avhjelp uansett. begynner å bli vant med meg? Slik jeg også forstod han skulle loven fremstå som mer beskyttelse for alle andre enn forbruker. Meg bekjent er software feil en hovedårsak til innlevering på service? Det vil stride med all erfaring jeg har hos dem, hos elkjøp osv samt normal rettsoppfatning om hovedårsaken til et problem skal bortfalle som mangel (dersom feilen ikke er brukers skyld) Endret 23. mai 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Så lenge tingen ikke virker er den ikke kontraktsmessig. Om det er software skifte så er dette avhjelp.. Omlevering er avhjelp også.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) det er hva butikken hevder forbrukerrådet har sagt. at software ikke er dekket av mangelbegrepet. kommer kopi av klagebrevene til butikksjefen of til forbrukerrådet i løpet av kvelden Endret 23. mai 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 1: Tullball 2: Tullball 3: Velger DU omlevering nullstilles alt og det regnes som nytt kjøp da dette er et alternativ til å heve kjøpet og kjøpe noe annet. Mener nå jeg, da. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 jeg ba om omlevering på doa. Etter avhjelps paragrafen er det JEG som kan velge hvilken form avhjelp skal skje i. Dersom butikken aksepteres, skal ikke JEG heftes for dette senere Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Vel, den var litt drøy.. Men her er rettspraksis fra FTU: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040348 http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040107 Software feil anses som mangel, derfor er det snakk om avhjelp her. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Vel, den var litt drøy.. Men her er rettspraksis fra FTU: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040348 http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040107 Software feil anses som mangel, derfor er det snakk om avhjelp her. drøyt hva? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 1. Vel, ved feil Software er det akseptert at mobilen har mangel. 2. Omlevering er en form for avhjelp. 3. Tror du har en god sak Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 tenkte meg det Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det er vel ikke uten grunn at bransjen taper ca. 85% av mobil sakene i FTU EE bransjen burde kanskje begynne å gripe fatt i det faktum at mobiler har reklamasjon i fem år, de burde heller stille vilkår til produsentene enn å bruke tid på å nekte forbrukere retten sin. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 brevet God dag,Etter samtale med deres servicesjef, så anser jeg meg som misfornøyd med svaret han gav. Etter gjennomgang av saker hos FTU, odelsproposisjonen og lovverket så ser jeg ikke belegg for det dere hevder i denne saken. På bakgrunn av dette så vil jeg ta saken videre til Forbrukerrådet, og eventuelt FTU dersom det blir nødvendig. Forbrukerkjøpsloven vises heretter til med fkjl. Hva angår uttalelsen om at softwarefeil ikke dekkes av mangelbegrepet fkjl. Kapittel 4 så viser jeg til sak hos FTU http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040348 Hva angår omlevering så er jeg av annen oppfatning enn dere. Dersom det er slik at en omlevering vil medføre at kunden skal måtte gjenta antall service før heving. Altså Telefonen blir kjøpt - telefonen byttes pga feil - telefonen repareres - telefonen repareres Så setter jeg et spørsmål rundt fkjl. §29 Sitat "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader." Jeg kan ikke se for meg at de som forfattet denne loven hadde til hensikt å hjelpe bransjen med å sabotere kundens hevingskrav. Slik tolkningen til Lefdal Hamang kan legges til grunne, så vil en omlevering til lik vare ikke være å regne som et av de forsøk på avhjelp en butikk er begrenset til etter fkjl. Med mindre det foreligger noen endringer i Lefdal Hamang sin oppfatning av saken, så vil dette oversendes forbrukerrådet for Bærum førstkommende torsdag. Ha en fortsatt god dag Med vennlig hilsen Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 jeg ba om omlevering på doa. Etter avhjelps paragrafen er det JEG som kan velge hvilken form avhjelp skal skje i. Dersom butikken aksepteres, skal ikke JEG heftes for dette senere Ja, det blir noe annet. Men om det var tredje gangen og butikken spurte om du ville heve kjøpet eller få en ny salgspakke med samme telefonen er det en annen sak. Da ville du fått ny kvittering, ny garanti osv. Kjør på! Er ikke mulig å tape denne (for deg altså) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 ombytte var første service. slik jeg forstod det da. Ut i fra mailene kan jeg ikke forstå noe annet. men jeg har ehle tiden da brukt argumentet doa omlevering. er brevet godkjent? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Du kan ta med at før det er urimelig for selger skal det opp i ganske mange tusen, jfr. hun med stiletthælene .. Men synes du burde gi de litt mer tid på seg, så virker du mer fleksibel.. La oss si en uke , helga forsvinner jo uansett og forbrukerrådet foretar seg ikke noe fra torsdag til fredag vil jeg tro. Ellers er det vel helt ok slik du har satt opp. Lykke til.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Ifølge praksis fra ftu så skal omlevering telles som avhjelpsforsøk med mindre kjøper betaler mellomlegg. Husker ikke nøyaktig sak, men det står nå iallefall et sted der. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 de får meg ganske langt opp i strupen snart. Skal uansett kjøpe K750i i morgen alle telefonene mine dør uansett. Mpx220en må på service også hehe Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg lurer virkelig på åssen du får det til. Har du ti tommeltotter kanskje? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 samnme måte som gjør at jeg har så mye makt på skolen min ......jeg er flink hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå