Gå til innhold

Noen som vil forklare meg denne tolkningen?


Anbefalte innlegg

Snakket med lefdal nå.

Følgende ble sagt:

 

1. må være samme fysiske ting i telefonen som slutter å funke for å være mangel

 

2. software feil er ikke mangel uansett

 

3. fikk omlevert, men siden dette var frivillig så har jeg akseptert at dette ikke følger den nye varen.

 

Altså

 

kjøper mobil, får omlevert. Nest telefon ryker inn 2 ganger til. Butikken hevder da at omleveringen ikke skal regnes med. Dette fordi det er ny vare, og dermed følger hele kjøpets historikk den nye varen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier bare: http://forbrukerportalen.no/Artikler/10230...2/1073635575.18

 

Resten kan du vel selv nå..

 

Omlevering er avhjelp uansett.

 

Råd:

 

1. Skriv skriftlig klagebrev til Lefdal (send det gjennom mail eller rekommandert slik du har bevis at det er sent og når.). Gi de gjerne flere alternativer (omlevering, evnt. heving.) hvis du kan\ vil det. Vis gjerne til rettspraksis (FTU sin side har mange fine avgjørelser på mobiltelefoni).,

 

2. Skriv at du vil ta saken vidsere opp i systemet hvis de ikke svarer skriftlig innen to uker, eventuelt hvis de ikke etterkommer dine krav.. Først megling hos forbrukerrådet og om nødvendig til FTU.

 

3. Vær hard mot de, noen butikker gir seg i det saken skal behandles i FTU etc..

 

4. P.S Krev erstatning, du må også kreve alle utgifter du har hatt som følge av reklamasjonen. Husk å kreve km godtgjørelse ned til butikken også.. Her er det statens satser som gjelder..

 

 

Hehe he.. Vær slem mot de, synes de har vært lite lovlydige her.. Bransjen må skjønne en gang for alle at forbrukerrettighetene er kommet for å bli.

Lenke til kommentar

litt bedre oppsumering:

 

Etter butikken kjønn så sidestilles telefonen med en data. Software dekkes ikke av mangelbegrepet, fordi dette er noe som daglig påvirkes.

Dog er det viktig å huske at en software oppgradering vil være det samme på en telefon, som det en formatering ville være på en pc.

Normalt dersom en PC etter noen ganger formatering fremdeles sliter, så vil man anta det er noe galt i hardware.

Jeg sliter med å kunne sammenlikne en telefon og en pc, mye pga bruksbegrensinger og kompleksitet i softwaren.

 

en pc skal kunne langt mer, og påvirkes i sterk grad av drivere,virus,spyware osv. Dette kan ikke gjelde en standard mobil uten platform.

 

Underlig nok hevder butikken at omlevering ikke er avhjelpsforsøk. Dette hevder de med belegg hos Forbrukerrådet.

 

Sier bare: http://forbrukerportalen.no/Artikler/10230...2/1073635575.18

 

Resten kan du vel selv nå..

 

Omlevering er avhjelp uansett.

begynner å bli vant med meg?

:p

 

Slik jeg også forstod han skulle loven fremstå som mer beskyttelse for alle andre enn forbruker.

Meg bekjent er software feil en hovedårsak til innlevering på service?

Det vil stride med all erfaring jeg har hos dem, hos elkjøp osv samt normal rettsoppfatning om hovedårsaken til et problem skal bortfalle som mangel (dersom feilen ikke er brukers skyld)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Det er vel ikke uten grunn at bransjen taper ca. 85% av mobil sakene i FTU :D

 

EE bransjen burde kanskje begynne å gripe fatt i det faktum at mobiler har reklamasjon i fem år, de burde heller stille vilkår til produsentene enn å bruke tid på å nekte forbrukere retten sin.

Lenke til kommentar

brevet

 

God dag,

Etter samtale med deres servicesjef, så anser jeg meg som misfornøyd med svaret han gav.

Etter gjennomgang av saker hos FTU, odelsproposisjonen og lovverket så ser jeg ikke belegg for det dere hevder i denne saken.

På bakgrunn av dette så vil jeg ta saken videre til Forbrukerrådet, og eventuelt FTU dersom det blir nødvendig.

Forbrukerkjøpsloven vises heretter til med fkjl.

 

Hva angår uttalelsen om at softwarefeil ikke dekkes av mangelbegrepet fkjl. Kapittel 4 så viser jeg til sak hos FTU

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040348

 

Hva angår omlevering så er jeg av annen oppfatning enn dere. Dersom det er slik at en omlevering vil medføre at kunden skal måtte gjenta antall service før heving.

 

Altså

 

Telefonen blir kjøpt - telefonen byttes pga feil - telefonen repareres - telefonen repareres

 

Så setter jeg et spørsmål rundt fkjl. §29

 

Sitat "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

Jeg kan ikke se for meg at de som forfattet denne loven hadde til hensikt å hjelpe bransjen med å sabotere kundens hevingskrav.

Slik tolkningen til Lefdal Hamang kan legges til grunne, så vil en omlevering til lik vare ikke være å regne som et av de forsøk på avhjelp en butikk er begrenset til etter fkjl.

 

Med mindre det foreligger noen endringer i Lefdal Hamang sin oppfatning av saken, så vil dette oversendes forbrukerrådet for Bærum førstkommende torsdag.

 

 

Ha en fortsatt god dag

 

 

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
jeg ba om omlevering på doa. Etter avhjelps paragrafen er det JEG som kan velge hvilken form avhjelp skal skje i. Dersom butikken aksepteres, skal ikke JEG heftes for dette senere

Ja, det blir noe annet.

 

Men om det var tredje gangen og butikken spurte om du ville heve kjøpet eller få en ny salgspakke med samme telefonen er det en annen sak.

 

Da ville du fått ny kvittering, ny garanti osv.

 

Kjør på! Er ikke mulig å tape denne (for deg altså)

Lenke til kommentar

Du kan ta med at før det er urimelig for selger skal det opp i ganske mange tusen, jfr. hun med stiletthælene :D..

 

Men synes du burde gi de litt mer tid på seg, så virker du mer fleksibel.. La oss si en uke , helga forsvinner jo uansett og forbrukerrådet foretar seg ikke noe fra torsdag til fredag vil jeg tro.

 

Ellers er det vel helt ok slik du har satt opp.

 

Lykke til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...