Gå til innhold

Få mer muskler?

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha litt mer muskler, og bli litt sterkere. Hva er det som funker? Er det bare masse trening, eller funker det faktisk med proteinpulver, protein-barer osv. osv.? Har det nor bivirkninger? Hvis jeg begynner mer det, og slutter, vil jeg da bli litt slapp osv.? Er også bare 11 år, så bør jeg bli litt eldre først?

Takker for svar.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du bare 11 år så hold deg unna alt som heter proteinpulver, proteinbarer og lignende! Hold deg også unna vekter noen år. Vet at en del mener vekttrening ikke er skadelig i ung alder, men det er de som mener det er det. Et annet moment er at hvis man bruker feil teknikk, kommer du til pådra deg skader.

Vil du bli i bedre form (dvs. bedre utholdenhet, bedre styrke, bedre bevegelighet osv.) så begyn med en form for organisert idrett. Sjekk hva slags muligheter det er rundt du bor. Gode idretter når man er såpass ung er lett friidrettstrening, turn osv. Flere steder er deg også noe som heter allidrett. Dette er veldig smart, de introduserer deg for mange idretter.

Husk at når man elleve år, så er du på ingen måter utvokst. La først naturen gå sin gang (dvs. puberteten).

Det beste rådet er å ta det med ro, større muskler vil ikke gjøre hverdagen så veldig annerledes. Vær tålmodig!

Lenke til kommentar

OK.

Tusen takk for svar! Jeg kjører aktivt slalom, og sykler nesten hele tiden om sommeren, men er veldig glad i å trene så jeg kunne tenkt meg noe mer liksom. Men ifølge de svarene jeg har fått, så tror jeg nok jeg skal vente litt med proteinpulver osv. ja. Spurte pappa også og han er lege, og han sa at det egentlig ikke var lurt å ta det i hele tatt selv om man er voksen, men det er vel som man ser det!

Lenke til kommentar
OK.

Tusen takk for svar! Jeg kjører aktivt slalom, og sykler nesten hele tiden om sommeren, men er veldig glad i å trene så jeg kunne tenkt meg noe mer liksom. Men ifølge de svarene jeg har fått, så tror jeg nok jeg skal vente litt med proteinpulver osv. ja. Spurte pappa også og han er lege, og han sa at det egentlig ikke var lurt å ta det i hele tatt selv om man er voksen, men det er vel som man ser det!

Å hvilke beviser har han på det? Dette er gamle myter. Eneste grunnen jeg ser til at du ikke skal gjøre det er at det koster for mye penger til at en 11 åring skal kjøpe det.

Du kan godt starte med enkel vektrening, øvelser der man bruker lette teknikker. F,eks curls, chins eller apperater som er relativt faste og som ikke krever ingeniør brev for å bruke. Greit å starte litt før man kommer i puberteten å få teknikkene inn. Noen effekt blir det nok ikke særlig av siden kroppen enda ikke har startet og produsere nok hormoner. Effekten vil nok komme når du nærmer deg 13-14 års aldern og puberteten setter inn. Det med skader er ikke sant. Slalom, fotball og håndball++ stresser leddene mye mer enn det kontrollert vekttrening gjør.

Start på gutterommet i det små, les på nettet nøye over hvordan øvelser skal utføres. Riktig utførelse er mye viktigere enn vekta på stanga.

Lenke til kommentar

Gutten er elleve år! Da skal man leke, ha det gøy, bruke kroppen til alt mulig, ikke sitte inne på gutterommet og løfte vekter! Særlig ikke på gutterommet, da er sjansene veldig store for at man lærer seg feil teknikk. Styrketrening med vekter er slik jeg ser det nyttig å bruke som suplement til en annen idrett, men når man blir litt eldre.

Kosttilskudd er nødvendig når man trener veldig mye, slik at man ikke får det man trenger fra vanlig kost. Når man er elleve år er ikke dette nødvendig. Det er mye mer å hente på å være forsiktig med godteri, brus, potetgull og lignende, begrens dette så mye som mulig, gjerne ikke mer enn en dag i uken.

Mitt råd er å ha det gøy; kjør slalom om vinteren, og hvis det ikke er nok kan du finne deg en annen idrett å drive med på sommeren. Trening i 11-års alderen skal være bare gøy, og useriøst, dvs. ikke alt for alvorlig.

Lenke til kommentar
neinei.. Proteinpulver er ikke en form for dop men har bivirking slik at kroppen din blir fucka :/

bevis det.

Gutten er elleve år! Da skal man leke, ha det gøy, bruke kroppen til alt mulig, ikke sitte inne på gutterommet og løfte vekter! Særlig ikke på gutterommet, da er sjansene veldig store for at man lærer seg feil teknikk. Styrketrening med vekter er slik jeg ser det nyttig å bruke som suplement til en annen idrett, men når man blir litt eldre.

Gutten driver slalom, ergo gutten har stor bruk for støtte for knær og ben for å unngå skader. Styrketrening er ikke den store stygge ulven som alle skal ha det til. At ikke folk skjønner at det er skadeforebyggende plager meg. Å teknikken er selvfølgelig alfa omega, men man kan like fort lære seg det når man er 11 i forhold til 16.

Jeg oppfordrer ingen på 11 til tyngre vektrening med vanskelige og tunge øvelser alla markløft, militærpress eller press bak nakken. Øvelser der teknikk er livsviktig! Men enkle curl øvelser og utfall har jeg ingen betenkeligheter med å la en 11 åring gjøre.

Jeg har større betenkeligheter med å la en gutt spille fotball, noe som er 10 ganger mer stress på ledd og knær.

Lenke til kommentar
Gutten driver slalom, ergo gutten har stor bruk for støtte for knær og ben for å unngå skader. Styrketrening er ikke den store stygge ulven som alle skal ha det til. At ikke folk skjønner at det er skadeforebyggende plager meg. Å teknikken er selvfølgelig alfa omega, men man kan like fort lære seg det når man er 11 i forhold til 16.

Ja, og jeg er delvis engig med deg. Styrketrening er nyttig som "hjelpetrening" i mange idretter. Jeg er antageligvis like lei å høre at styrketrening må være med vekter, som du er lei å høre at styrketrening er den store stygge ulven. Man kan fint trene styrke med egen kropsvekt, medisinball med varierende tyngde osv. Skal man gå så langt at man skal begynne med vekter, skal man i hvertfall ikke begynne med det i det små på gutterommet. Det er den absolutt beste måten å lære seg feil teknikk på!

Jeg vil fortsatt anbefale sindrejibb å trene allsidig. Ha det gøy med treningen. Er det en god slalomklubb kommer de til å introdusere deg for styrketrening når det er nødvendig. Finn deg heller en annen sport du kan drive med på sommerhalvåret.

Proteinpulver er nyttig, men for de som er en del eldre enn elleve år, og som trener mye. Det viktigste for en elleve år gammel gutt er å ha et sunt og variert kosthold. Den eneste formen for kosttilskudd man trenger da er möllers tran! :p

Edit: staving

Endret av glotón
Lenke til kommentar
Ja, og jeg er delvis enig med deg. Styrketrening er nyttig som "hjelpetrening" i mange idretter. Jeg er antageligvis like lei å høre at styrketrening må være med vekter, som du er lei å høre at styrketrening er den store stygge ulven. Man kan fint trene styrke med egen kropsvekt, medisinball med varierende tyngde osv. Skal man gå så langt at man skal begynne med vekter, skal man i hvertfall ikke begynne med det i det små på gutterommet. Det er den absolutt beste måten å lære seg feil teknikk på!

Som sagt så sier jeg at han skal bruke enkle relativt ufarlige øvelser, f.eks hantel curl.

Ikke tyngre øvelser som militærpress o.l, å dette blir uansett vanskelig og dyrt å anskaffe seg utstyr til for å ha på et gutterom så det sier seg selv. Alle må starte i det små, og de fleste treningstudio har en aldersgrense som overgår 11år, dermed må han nok nøye seg med hantler hjemme på gutterommet i en liten tid fremover.

Det du sier med egen kroppsvekt er jeg veldig enig i, chins er f.eks en kjempeøvelse og starte med hvis man klarer å utføre det på en skikkelig måte. Men f.eks push-ups har jeg aldri sett nytten i.

Grei lesning...

Lenke til kommentar

For det første var lille Ole i artikkelen 13 år! ;)

Men jeg synes du burde vente med å trene med tunge greier til du blir litt eldre! Start med å ta så mange push-ups du klarer, det samme med sit-ups! Det er det beste som er det! :yes: Jeg startet å trene i helsestudio når jeg fyllte 16 forresten! :)

Lenke til kommentar

Før du eventuelt i det hele tatt vurderer dette, bør du snakke med en fysioterapaut, og ikke snakke med oss som i sjelden tilfelle har noen generell kompetanse på dette her. Du må nok oppsøke profesjonelle folk for å få råd, veiledning og tips når du skal begynne å trene om en GOD stund. Vent til kroppen din er moden, og rådslå deg med en fysioterapaut.

Lenke til kommentar
neinei.. Proteinpulver er ikke en form for dop men har bivirking slik at kroppen din blir fucka :/

jeg tror det er noe annet du har tatt for å bli fucka nok til å påstå noe så dumt.

til trådstarter: det du kan fokusere på er sunt kosthold, og når du kommer uti pubertet kan du begynne med vekter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...