HPS Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 har ennå ikke klart å bestemme meg for ny pc, men har sett litt på ukens tilbud hos dell. : Dell Dimension 8400 (D05845a) Intel® Pentium® 4 prosessor 530 med HT-teknologi (3.00GHz, 1MB cache, 800MHz FSB) Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (norsk) 1024MB Dual Channel DDR2 400MHz [2x512] Dell™ utvidet multimedia tastatur (trenger ikke tastatur, men går ikke å velge bort) Dell™ 1704FPT 17" UltraSharpTM flatskjerm med høydeinnstilling 128 MB PCI Express x 16 ATi Radeon® X300 SE, DVI/VGA-TV Out via S-Video Port 160GB (7200rpm) SATA harddisk med 8MB DataBurst™ Dell™ midnattsgrå PS/2 2-knapp scroll mus (trenger ikke denne heller men..) 16x max. DVD+/-RW og 16x DVD (vil dette si at det er både brenner og leser? dvs 2 spillere? ) Dell™ AS500 soundbar kun til bruk med 1505FP, 1704FP, 1905FP, 2001FP og 2005FP flatskjerme Microsoft® Works 7.0 (norsk) 1 års henteservice (CAR - Collect and Return) (vil dette si at de kommer til meg å henter pcen hvis noe er galt? og leverer den tilbake? ) Dell™ Picture Studio - Photo Album Standard (60 dagersrs prøveversjon Dell™ Media Experience 3.0 Basic totalt 7741 inkl 17" flatskjerm.. Synst ikke dette virker så gale.. eneste som er synd er at eg ikke vet noe om merke på minne, brennere osv... men dell har kanskje eget merke på dette? står heller ikke hvilket hovudkort dette er.. og kor mange koblinger det er.. usb, firewire osv.. hadde jo vært kjekt å visst om det gikk an å oppdatere dette om et par år.... noen som vet om det går an å bytte tastatur/mus og OS mot noe annet? større harddisk f.ex.. Lenke til kommentar
kazzza Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 tror nok ikke du kan bytte mot noe annet.. prøv "pc-bygger" hos komplett.no eller mpx.no der du selv velger deler til din pc så bygger å tester de den.. Lenke til kommentar
Patch Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 eller psdata.no sin pc-bygger. Foretrekker den jeg. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Du vil bl.a bli svært skuffet over grafikkortet på Dell-maskinen, et X300SE er en svært dårlig løsning hvis du skal spille. Se heller litt rundt andre steder som anbefalt av de andre i tråden her. Lenke til kommentar
WeXeL Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Alt så greit ut untatt skjermkortet X300 er ikke brukbart viss du er glad i å spille Desuten er vel ikke Dell så populert her i dette forumet (Gjelder ikke bærbar) Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Ville heller anbefalt å bygge selv, eller få noen til å bygge for deg. Evt. Komplett.no. Vil få mer utav pengene. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Ja nå er det sikkert på'n igjen med hyl og skrik om hvor dårlig dell er... Dim8400 er en bra maskin, men velg et bedre skjermkort hvis du skal spille. Skjermen er også veldig bra, har prøvd den. "16x max. DVD+/-RW og 16x DVD" = Separat DVD-brenner og DVD/CD-leser, altså 2 drev. Du kan jo velge kun brenner hvis du vil spare litt. Dell har brukt forskjellige leverandører av brennere, Hitachi, Matshita m.fl. Soundbar'en låter utrolig drit, kjøp et par satelitter til kr 300 i stedet. RAM er sannsynligvis Kingston eller Hynix (Hyundai) Det er 8 USB-utganger (2 foran 6 bak), men ikke FireWire på hovedkortet (915 el 925 chipset). Hvis du trenger FW kan du kjøpe et PCI-kort til 200-300 kr eller et Audigy 2 ZS lydkort m/FW til noen hundrelapper mer. Du kan ikke kjøpe av dell uten windows, hvis du ikke trenger dette er det kjedelig... men du kan jo evt selge lisensen da... Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Dell PC'n er billig, og du får det du har krav på. Funker fint for den vanlige dødelige bruker. Men for oss udødelige datafriker er Dell for oss som kryptonitt for supermann. - Vanlig install (WinXP) funker ikke med Dell, du må ha meget spesielle Dell drivere (du kan laste de ned, men det funker best med Dell's egen WinXP cd). - Oppgradering er amputert, du kan vanligvis øke RAM og diskplass. Bytter du noe annet kan det bli trøbbel. Som sagt, PC'n er billig. Det blir opp til deg å vurdere om det er verdt pengene. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Innlegg som bare sier at dell stinker slettes,enkelt og greit Lenke til kommentar
kosh Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Dell PC'n er billig, og du får det du har krav på. Funker fint for den vanlige dødelige bruker. Men for oss udødelige datafriker er Dell for oss som kryptonitt for supermann. - Vanlig install (WinXP) funker ikke med Dell, du må ha meget spesielle Dell drivere (du kan laste de ned, men det funker best med Dell's egen WinXP cd). - Oppgradering er amputert, du kan vanligvis øke RAM og diskplass. Bytter du noe annet kan det bli trøbbel. Som sagt, PC'n er billig. Det blir opp til deg å vurdere om det er verdt pengene. Vanlig install av WinXP funker ikke? gjør det med bærbar iallefall. Foreslår presisering om det gjelder bare desktop. Når det gjelder oppgradering vart jeg overrasket over å finne ut at laptoppen min (8600) kan oppgraderes både når det gjelder cpu og skjermkort. De aller fleste PC produsenter bruker jo idag standardkomponenter så synes det er rart om du ikke kan oppgradere. De lodder jo ikke akkurat cpuen til hovedkortet. Kjøp ivei om du synes den er grei. Du slipper iallefall problemer relatert til bygging og servicen til Dell er grei sålenge du betaler for den Endret 23. mai 2005 av kosh Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 - Oppgradering er amputert, du kan vanligvis øke RAM og diskplass. Bytter du noe annet kan det bli trøbbel. Nok en feilaktig dell-myte. På en 8400 kan du oppgradere absolutt alt som kan oppgraderes på en tilsvarende selvbygger PC, inkl CPU, CPU-kjøler, minne, HDDer, grafikkort, lydkort, brennere. Men du kan ikke overklokke CPU. Du kan bytte hovedkortet, men da er det på en måte ikke lenger en Dell-PC, og garantien gjelder nok ikke da btw en tilsvarende PC koster ca 9000 satt sammen av Komplett, med billigste 17" LCD. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 - Oppgradering er amputert, du kan vanligvis øke RAM og diskplass. Bytter du noe annet kan det bli trøbbel. Nok en feilaktig dell-myte. På en 8400 kan du oppgradere absolutt alt som kan oppgraderes på en tilsvarende selvbygger PC, inkl CPU, CPU-kjøler, minne, HDDer, grafikkort, lydkort, brennere. Men du kan ikke overklokke CPU. Du kan bytte hovedkortet, men da er det på en måte ikke lenger en Dell-PC, og garantien gjelder nok ikke da btw en tilsvarende PC koster ca 9000 satt sammen av Komplett, med billigste 17" LCD. mhm. Og skulle skjermkortet da ikke være bra nok i Dell pc'en er det jo mulig å bytte... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg har en del ganger prøvd og sette sammen fra komplett osv tilsvarende pc'er som fra Dell, og ofte kommer man faktisk rimligere ut med Dell. Særlig fordi det er med skjerm, Kingston DDR2, XP, kabinett og hele pakka. Det er rett og slett et bra tilbud etter min mening. Selv har jeg ikke hatt problemer med XP innstall på Dell (men har dog bare gjort det på 2 stk, så kanksje jeg har vært heldig...) Nei, ikke la deg skremme av de innøvde nerdefrasene her på forum om at Dell suger osv. Foruten skjermkortet som er uegnet for spill er det en helt grei pc, levert fix ferdig på døra. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) - Vanlig install (WinXP) funker ikke med Dell, du må ha meget spesielle Dell drivere (du kan laste de ned, men det funker best med Dell's egen WinXP cd). Dette tror jeg er direkte feil. Har selv oppgradert fra XP Home (Dell OEM) til XP Pro (lisensiert gjennom jobben) på min egen Dim8300 uten det minste problem. Har også oppgradert fra Win2000Pro til XP Pro på min Latitude uten problemer, ingen av dem var Dell-lisenser. Tviler på at man trenger "meget spesielle drivere", det eneste Dell-CDene gjør er å legge inn Dell-funksjonalitet (Support etc) i tillegg til OSet. edit. typo Endret 23. mai 2005 av jon67 Lenke til kommentar
HPS Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 skal ikke spille avanserte spill.... det eg spiller mest er spill som football manager og need for speed o.l... altså ikke siste nye... disse spillene funka fint på min gamle amd xp 2100 med ASUS AGP-V7100 Pro 32 mb ram skjermkort.. og det på dell er vel uansett mye bedre enn det... er klar over at det ikke er det beste skjermkortet, men når det eg hadde før funka fint så vil vel dette også gjøre det.. og som folk sier så kan jo eg evt skifte det ut seinere.. når det gjelder minne så kan eg velge mellom dette: 1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [2x512] 1024MB Dual Channel DDR2 400MHz [2x512] Free Upgrade 1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [4x256] ka er best? koster det samme. Lenke til kommentar
HPS Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 hmmm.. er det eg som er blind eller forsvant dette tilbudet? Lenke til kommentar
Cranie Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det var frist 18.05.05 på denne prisen. Jeg har også kikket på dell i denne perioden. Men fikk utvidet fristen da jeg ringte inn før fristen gikk ut. Det kommer GARANTERT et lignende tilbud i nær fremtid. De må bare ha høyere pris i en periode så de ikke virker useriøse. Det er disse tilbudene de selger mest på. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 HPS Skrevet 23/05/2005 : 17:26 hmmm.. er det eg som er blind eller forsvant dette tilbudet? Uff da, det var jo litt dumt... Men det er i alle fall helt klart som Cranie sier, det kommer garantert nye og like gode/bedre tilbud. Med data er jo i grunn regelen at jo lenger du venter, jo billigere blir det Lenke til kommentar
Cranie Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 - Vanlig install (WinXP) funker ikke med Dell, du må ha meget spesielle Dell drivere (du kan laste de ned, men det funker best med Dell's egen WinXP cd). Dette tror jeg er direkte feil. Har selv oppgradert fra XP Home (Dell OEM) til XP Pro (lisensiert gjennom jobben) på min egen Dim8300 uten det minste problem. Har også oppgradert fra Win2000Pro til XP Pro på min Latitude uten problemer, ingen av dem var Dell-lisenser. Tviler på at man trenger "meget spesielle drivere", det eneste Dell-CDene gjør er å legge inn Dell-funksjonalitet (Support etc) i tillegg til OSet. edit. typo Ja, dette er feil. Jeg har også hørt dette, men jeg ringte til kundeservice og spurte, de sa det ikke er noen form for sperrer og at jeg kan gjøre hva jeg vil, men får bare ikke support på de tingene jeg selv setter i pc, mister også support hvis mine egne komponenter er årsaken til trøbbel. Lenke til kommentar
HPS Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 fant det igjen :-) men noen som har noe tips ang minnet? koster jo det samme.. er vel en fordel med 2 brikker sånn at eg kan sette inn mer seinere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå