synthisten Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Vi har tre pc-er med Windows XP som vi ønsker å koble sammen i et nettverk gjennom en hub. Etter uttalige forsøk har vi gitt opp. Vi har deaktivert brannmuren til Windows, så problemet ligger ikke der. Alle pcene kommer seg på internett ved hjelp av hubben men vi finner ikke hverandre på nettverket. Vi har en vertpc som har delt en mappe. Det rare er at det fungerte for litt siden men plutselig så sluttet det å fungere. Det skjedde gradvis - først en pc og så de 2 siste. Er det mulig å lage en server, dvs software basert eller lignende som vi kan laste ned og dermed kontrollere.... noe som tydeligvis ikke WIN xp klarer? Er det noen som har noe tips, så mottas det med hjertelig takk! Synthisten Lenke til kommentar
kunchun Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Har dere satt opp ip selv? eller bruker dere automatisk? På en hub må man lage ip selv. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Kan maskinene pinge hverandre? Lenke til kommentar
synthisten Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Maskinene pinger hverandre. men vi har ikke lagd egen IP for maskinene. Hvordan gjør man dette? Skal man bruke IP man får oppgitt i Ms-dos->IPconfig ? Synthisten Lenke til kommentar
kunchun Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Du finner Lokal Are Connection (Lokal Tlkobling hvis du har norsk xp) din, Klikker deg inn på egenskaper, og trykker på Internet Protovol (TCP/IP) Poperties (egenskaper). Der kan du skrive inn egendefiner ip, f.eks 123.123.123.99 Subnet mask skal stå på det som kommer automatisk, 255.0.0.0 EDIT: Når dere har egendefinerte ip'er så får dere ikke internett, når dere skal ha internett må dere ta vekk ip'en igjen. Endret 23. mai 2005 av SkranXz Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Selvfølgelig kan de fortsatt ha internett med fast IP (om de er bak en router selvfølgelig), det er jo bare å sette gateway der en setter IP. Kommer dere inn på maskinene om dere skriver \\ip.til .annen.maskin i start --> kjør boksen? Lenke til kommentar
synthisten Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Nå er jo saken at vi har ingen router, men kun en hub. Går gjerne til anskaffelse av en router hvis det er løsningen på problemet. Det som imidlertid er rart er at nettverket fungerte før, med hub. Det andre som er rart er at maskinene klarer å pinge hverandre. Kan det være hubben som saboterer det hele? Har tenkt meg en tur i butikken for å handle en crossover-kabel og linke 2 maskiner sammen. Får vi da kontakt så er jo saken grei. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 kan du lime inn ipadresse, nettmaske, og gateway for de 3 maskinene her? du finner det ved å kjøre ipconfig på maskinene. hvis alle kommer ut uten noen ruter, betyr det at de har rutbare ipadresser (noe som kjennetegnes ved hvilke adresser de har), og det vil jeg gjerne se først (det er ganske uvanlig å ha flere rutbare adresser) Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Tviler på at hub'en er et problem. Men som sagt tidligere så vil dere ikke få tildelt IP fra en hub. Den må en da få fra en dhcp server som er koblet til hub'en. Har dere prøvd å sette fast IP på maskinene? (husk å sette dem i samme serie). Hva er IP og sub net mask til hver enkelt maskin? Det gjør ikke noe om du ønsker å sensurerer den siste delen av IP'n siden den siste delen ikke er så veldig viktig i for å løse dette problemet. Edit: var litt sent ute ja Endret 24. mai 2005 av e_urkedal Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 å sette fast ip har ingenting med saken å gjøre, hvis den likevel settes til ramme range. ipparametere fungerer på identisk samme måte uavhengig om de er satt manuelt eller automatisk Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Det jeg tenkte på var om kanskje den ene maskinen har fått en IP fra nettleverandøren, mens den andre ikke har fått noen. Da vil det jo mest sannsynelig virke med fast IP på begge så finner en jo ut om det er problem med IP eller andre problemer med maskinene. Men å lime inn begge IP'ne her vil jo være en like god løsning siden vi da kan se om det er problemet. Akkurat når jeg satt punktum husket jeg jo at han skrev at de kan pinge hverandre... Så da skal jeg prøve å slutte og røre med fast IP Lenke til kommentar
synthisten Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Hei igjen! Vil aller først takke for god støtte fra dere :-) Det setter jeg veldig pris på. Nå har jeg vært i butikken og kjøpt krysset kabel, koblet 2 av maskinene sammen og voila - nå fant maskinene hverandre. Betyr ikke det at det må være noe riv ruskende galt med hubben? Hvis det skulle være tilfelle, er jeg åpen for å gå i butikken igjen og kjøpe det som skal til for at maskinene skal fungere sammen. Hva er det beste alternativet? Hub, router, switch eller noe annet? Tenker for øvrig også på sikkerhet. Har hørt at det finnes hardwarebasert firewall som enten kan kjøpes som stand-alone eller rett og slett en hub med tilhørende firewall. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 det ville fortsatt være til stor nytte å få se ipadressene, evt. bare med de to første gruppene, før vi kan komme med noen slik anbefaling huber er ellers meget utdatert, det er vanlig å bruk switcher. Lenke til kommentar
synthisten Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Er det trygt å legge ut ip adresse på internett (selv om den ikke er fullstendig)? Kan dette misbrukes av andre? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) i utgangspunktet ikke, men bare legg ut de to første gruppene EDIT: ikke glem å ta med nettmasken, og husk å ta med informasjon for alle maskinene Endret 24. mai 2005 av Torbjørn Lenke til kommentar
kunchun Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg vil foreslå at du kjøper deg en router. Da kan du dele internett ver flere pcer og du har en 4 porter's switch Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 *før* vi kan foreslå noe som helst, *må* vi vite hans gjeldende ipkonfigurasjon. har han 3 rutbare ip'er, er en ruter bortkastede penger. Lenke til kommentar
synthisten Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Vel, nå har jeg gått til anskaffelse av en tråløs router (inkl firewall) med tilhørende nettverksadaptere og alt fungerer som det skal. Installasjonen gikk helt smertefritt og jeg er en frustrasjon mindre. Vil uansett takke for all hjelp og bidrag Endret 24. mai 2005 av synthisten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå