Gå til innhold

Kommer ikke lengre enn 3200+

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en xp 2500+, epox e8rda+ HK, ati 9800pro SK, og 2 corsair 512 rambrikker, jeg har bare stilt opp på fsben til 200 og kommer ikke en eneste over det. 200 FSB utgjør forresten 2.205 gHz (XP 3200+). Det som er rart er at jeg kjører helt stabilt (44-45load/42 idle), når jeg prøver å sette fsben opp til 201 får jeg bluescreen.. Det er veldig rart! Forøvrig kjører jeg rammen på dual channel(200 mHz*2). Er det dette som er problemet tror dere? At ramen ikke vil over 200 mHz. Er det evt mulig å skru av at ramen følger fsben? Hjelp meg ;) Jeg vil minst opp til 2,5 gHz

PS! Litt rotete dette her, men men :) Skjønn det den som kan!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ramen er problemet. Det er PC3200 ram, og kommer ikke over 200 FSB. Hva i huleste skal jeg gjøre? Nettopp kjøpt nye rambrikker å greier. :| Vil ikke kjøpe nye igjen. Dessuten tror jeg ikke HK støtter mer enn PC3200.. Er et epox e8rda+. Noen råd til en sliten mann? :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen tips for at du skal kunne klokke enda lengre :

Fsb er grei på 200, om du ønsker å øke denne ytterligere så må du øke volten minnet får, typisk fra 2.6 til maks 2.9 hvis du ønsker å ta vare på garantien eller for å være på den sikkre siden, har minnet ikke varmespredere (alu sinks) så anbefaler jeg ikke å klokke over 200 i fsb.

Derimot det du bør øke er MP, øk den med 0.5 av gangen og sjekk at datamaskinen er stabil, husk å passe på at temperaturen ikke overstiger 55C under stabilitetstest (prime95), greier du ikke å få maskinen stabil så må du ha enten bedre kjøling eller øke Vcore med et hakk av gangen .025

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ok. Ser på cpu-z at minnedivideren står på 5:6. Hvordan kan jeg sette denne på 1:1? Så jeg kan kjøre fsb 200 og klokka på 12,5? Jeg kommer ikke lenger enn 12,5 på mulitiplieren.. Er det fordi den er låst? Siden minnet ikke går over 200 fsb så er det vel lurere å stille med høy mulitipler. Eller, hva mener dere?

Lenke til kommentar

Hovedsakelig så ryker garanti ved 2.9 Volt hvis produsent ikke sier noe annet.

Thermaltake sitt active cooling kit av ram er ganske bra, men hvis du kjøper over disk så kan du godt gå etter utseende også.

Når det gjelder cpu så synnes jeg at maks volt for luft ligger på rundt 1.75 til 1.85 men dette er selvsagt avhengig av hvilke temperaturer du oppnår med den aktuelle kjølingen din.

Lenke til kommentar

Enedelig noen som sliter med samme prog Mammuten ;* Hva slags minne har du? Som sagt tidligere tror jeg det er problemet. Men så skal det jo også sies at jeg ligger på 50+ grader idle på 11x200@1,675V. Synes det er litt mye med vifta på full drit.. Vurderer å skaffe meg PC4000 minne. Som kan ha mhzen oppe i 600 elns.

EDIT:

Fikk du ikke med slike alu-ribber til hovedkortet ditt?

Jeg snakker om sinks til rammen, seff har jeg ribber på chipset ;)

Og du andre fyren hvor for man kjøpt slike Thermaltake sinks du snakka så varmt om =)

Endret av maslaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...