Gå til innhold

Hva menes med hardware acceleration?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

I en rekke spill så kan man under lydinnstillinger velge hardware acceleration.

 

1. Gjelder dette bare om man har eget lydkort, som ikke er intigrert på HK?

 

2. Om man har eget lydkort (som mitt nye Creative Aud 2 ZS) hva burde jeg velge?

 

3. Vil det å velge hardware acceleration gjøre at lyden glir bedre og pc'ens cpu ikke trenger å jobbe så mye? Dvs at all cpu kraft trekkes fra lydkort?

 

4. I mitt eksempel så startet jeg BF1942. Jeg kunne velge mellom HA og vanlig. Om jeg valgte vanlig kunne jeg velge f.eks opp til 64stemmer...trykket jeg på HA sto det 31 voices som eneste valg (eller var dette channels?..husker ikke helt). Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Maskinvareakselerasjon gjelder nesten utelukkende for dedikerte lydkort. Den eneste integrerte lydløsningen jeg kan komme på som har egen DSP (eller APU) er nForce2-brikkesettet fra nVidia, selv om jeg tror det kan finnes enkelte brikkesett fra Intel med begrenset maskinvareakselerasjon for lyd.

 

I tillegg har heller ikke alle dedikerte lydkort støtte for full maskinvareakselerasjon, Creative Live 24-bit og Audigy LS, f. eks, lemper nesten alt arbeidet over på CPUen.

 

2/3/4. Du bør selvsagt velge å ha på maskinvareakselerasjon om lydkortet støtter det, ettersom det betyr mindre stress på CPUen. Hva BF1942 angår står det i dokumentasjonen til Audigy 2 ZS at kortet støtter 64 stemmer, så problemet ligger kanskje i spillet.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Stemmer (voices) angir hvor mange lyder kortet kan behandle på en gang. F. eks kan trådstarter med Hardware Acceleration påslått høre en blanding av opptil 31 lyder fra stridsvogner, fly, granater, kanoner etc. Egentlig skal han kunne få 64 lyder samtidig med sitt lydkort, men hvorfor dette ikke er tilfelle er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

men om jeg får 31 stemmer framfor 64 stemmer er jo en ting som kanskje skyldes spillet. Men det har vel ikke så fryktelig mye å si på 31 kontra 64 på hvordan jeg oppfatter lyden. Jeg bør vel uansett kjøre på hardware A? ikke sant? For at spillet skal "gli" best mulig.

 

Er det ikke sant at så snart jeg kan velge...så bør jeg velge slik at lydkortet tar seg av alt som har med lyd å gjøre?

 

I tillegg har heller ikke alle dedikerte lydkort støtte for full maskinvareakselerasjon, Creative Live 24-bit og Audigy LS, f. eks, lemper nesten alt arbeidet over på CPUen.

 

Men mitt lydkort Audigy 2 Zs skal jo ha egen cpu og ikke legge dette til pc'ens cpu. ikke sant?

Endret av gamer73
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...