int20h Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Åtte kjerner på Mips64-arkitektur Raza Microelectronics har introdusert en ny prosessorserie som kan benytte opptil åtte kjerner. Produktet er hovesaklig rettet mot nettverksakseleratorer. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Dette er imidlertid ingen vanlig x86-CPU Nei det står jo i overskriften at det er en CPU basert på MIPS64 instruksjonssettet. Er forøvrig rimelig overbevist om at denne typen design kommer til å ta over veldig mye av nettverkstrafikken. Ikke bare i mer spesialiserte bokser som denne brikken er myntet på, men med Niagara (Sun SPARC) vil denne typen design begynne å ta over mange web relaterte serveroppgaver også. Opteron, Xeon, Power5 og Itanium 2 kan bare gå og gjemme seg i disse segmentene. Disse "general purpose fat-core" prosessorene er i prinsippet like sjanseløse til å beholde disse rollene som CPUen var til å beholde de oppgavene som i dag løses av GPU. På databaser (blandt annet) vil imidlertid de store fortsatt være størst. Når det kommer til flokete avhengigheter så er det fat-core og low latency UMA som gjelder mest. Edit: Kan sikkert være greit å klargjøre litt nærmere hva disse nye designene generelt har til felles. Kort sagt er de basert på flere (gjerne åtte) 2-way issue in-order superscalar design med kapasitet til å kjøre flere tråder (typisk 4) sammtidig. En kan godt si at hver kjerne minner mye om en høyfrekvent 486 men on-die cache og HyperThreading, eller SMT som det egentlig heter. Det nye er altså at man går tilbake til smale in-order design for å forbedre ytelse/watt forholdet. Nå er jo Itanium 2 også in-order, men det instruksjonssettet den benytter er av andre grunner ikke velegnet til implementering av smale design. Endret 23. mai 2005 av Anders Jensen Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Mips 64, da snakker vi Nintendo64 og PS/PS2 om ikke jeg tar helt feil. Visste at boksen til guttungen kom til å gjøre nytte for seg en dag Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Mips 64, da snakker vi Nintendo64 og PS/PS2 om ikke jeg tar helt feil.Visste at boksen til guttungen kom til å gjøre nytte for seg en dag Husker ikke hva N64 brukte. Men N64 brukte vel en form for RISC cpu av typen som senere ble PPC? Eller er jeg helt på jordet nå? Edit: Var visst litt på jordet alikevel... Oh well.. N64 cpu: MIPS R4300i 64-bit RISC CPU running at 93.75MHz (1.5X bus multiplier) Men i og med at PPC er basert på RISC instruksjoner. Vil ikke da disse arkitekturene i teorien kunne kjøre samme kode? På tross av at de har samme os. Eller er jeg fortsatt på jordet... ? Endret 23. mai 2005 av alaruz Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Er det åtte enkeltkjerner på prosessoren, eller en åttedobbel-kjerne? Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Vet ikke helt om SMT er så veldig vits i her. Det vil skape et rent helvete for de som skal programer for sånne små ting, dette vil nok føre til at det er flere som gir fanen i å implimentere SMT i koden sin. Og hit til så har jo PPC prossesorer blitt brukt grunnet overlegen ytelse, pris, og alt annet egentlig. Hva denne prosessoren skal gjøre som ikke PPC kan gjøre fatter ikke jeg. Og hva de skal med en octancore er ikke godt å vite, for de trenger det neppe for noe annet en PR. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Vet ikke helt om SMT er så veldig vits i her. Det vil skape et rent helvete for de som skal programer for sånne små ting, dette vil nok føre til at det er flere som gir fanen i å implimentere SMT i koden sin. Og hit til så har jo PPC prossesorer blitt brukt grunnet overlegen ytelse, pris, og alt annet egentlig. Hva denne prosessoren skal gjøre som ikke PPC kan gjøre fatter ikke jeg. Og hva de skal med en octancore er ikke godt å vite, for de trenger det neppe for noe annet en PR. Den er ment til nettverksutstyr. Typisk veldig mange uavhengige oppgaver som skal løses der og da er flertråding trivielt. Om en bruker mips64 eller ppc er ett fett. De to har nesten identiske (ytelses)karakteristikker, samme gjelder for sparc, alpha og pa-risc. Det er kun implementasjonen som avgjør hva slags type ytelse en oppnår. Det er imidlertid god grunn til ikke å bruke IA64 eller x86-64 i slike design. De gir begge for mye overhead i slike trådmonstere, men av forskjellinge årsaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå