Gå til innhold

Hjelp til valg av harddisk


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg skal kjøpe meg ny haddisk på 160-200 GB, den skal være sata eller sata2, men kan jeg bruke sata2 på dette hovedkortet

EPoX EP-9NDA3+,nForce3 Ultra,Socket-939 ATX,S-ATA,GbLAN,Firewire,DDR, AGP8X?

 

Noen som kan annbefale noen haddisker på 160-200 GB som ikke koster mer enn 800 kr(maks 900)?

 

Har sett litt på disse :yes:

Samsung SpinPoint P80SD 160GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

Endret av batti64
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei..

 

Jeg skal kjøpe meg ny haddisk på 160-200 GB, den skal være sata eller sata2, men kan jeg bruke sata2 på dette hovedkortet

EPoX EP-9NDA3+,nForce3 Ultra,Socket-939 ATX,S-ATA,GbLAN,Firewire,DDR, AGP8X?

 

Noen som kan annbefale noen haddisker på 160-200 GB som ikke koster mer enn 800 kr(maks 900)?

 

Har sett litt på disse :yes:

Samsung SpinPoint P80SD 160GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

Kan anbefale Maxtor DiamondMax 10 200 GB S-ATA. Kjöpte den selv for 5-6 uker siden og den fungerer strålende. Valget sto mellom denne og storebror på 250 GB. Det som skillde var at storebror hadde 16 MB cache, samt at den er ca 500 kr dyrere.

 

Disken har NCQ, ikke det at jeg merker noen forskjell, men kjenns bra iaf. Disken er kjapp og stille. Ingen problemer så langt. Kjöpte til et Promise S-ATA II 150 TX2 kort også, med stötte for S-ATA 2, men mest for at jeg ikke hadde S-ATA fra för på PCn.

 

Kan varmt anbefale Maxtor DiamondMax 10 200 GB.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25470

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=22525

 

Mvh

Lenke til kommentar

Kjøp samsung du. Da er du garantert en stillegående disk, og jeg har ikke hørt om mange samsung disker som har blitt ødelagt.

Samsung er mer stillegående enn Seagate, det har flere tester vist.

 

Kjøp SATA2 så har du disk som kan bli utnyttet når du bytter hovedkort en gang i fremtiden.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Ok.. Tror nok jeg går for den samsung sata2 disken da, den var billigst i tillegg :thumbup:

Ikke mitt förstevalg... men men.

 

Skulle helt klart gått for en litt större disk. Minst 200 GB om budsjettet tillater, og det tror jeg det gjorde ?

 

Tror du har mer nytte av ekstra 40 GB i framtiden enn en teoretisk öket ytelse med S-ATA II. Og de 40 GBene kan du jo utnytte nå, imotsettning til SATA-II. Om jeg var deg så skulle jeg i såfall spurt meg selv om når jeg tror jeg kommer til å byttehovedkort eller kontroller...

 

Men jeg vet ikke om du har behov av store lagringsmuligheter eller om det er fart som du prioriterer. Farten får du iaf ikke utnyttet enda...

 

EDIT: Glemte å tillegge at SATA II er bakoverkompatible med SATA I, så du kan naturligvis også utnytte SATA I disk i framtiden. Og... tror ikke du merker noen stor forskjell på hastigheten de närmeste årene. Selv er jeg absolutt ikke plaget av at min disk er SATA I, og det med tanke på at jeg også redigerer video med disken...

 

 

Mvh

Endret av here4areasonbutforgotit
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke valgte ditt forslag var at jeg har hørt mye dårligt om maxtor, f.eks at den begynner å bråke etter noen mnd og at den blir ganske varm (over 50C).. Vist jeg skulle ha brukt for mer lagrings plass så kan jeg jo alltid kjøpe en til harddisk. :thumbup:

 

Samsung sin koster 695 kr nå og maxtor sin koster 895. Jeg synes ikke at 40GB er vært 200 kr ekstra..

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke valgte ditt forslag var at jeg har hørt mye dårligt om maxtor, f.eks at den begynner å bråke etter noen mnd og at den blir ganske varm (over 50C).. Vist jeg skulle ha brukt for mer lagrings plass så kan jeg jo alltid kjøpe en til harddisk. :thumbup:

 

Samsung sin koster 695 kr nå og maxtor sin koster 895. Jeg synes ikke at 40GB er vært 200 kr ekstra..

Dette kan man höre om stort sett alle disker. Det er få disker forunnet å gå kritikklöst gjennom livet ;)

 

Selv skulle jeg lett ta 40 GB ekstra for 200 kr. Samtidig skulle jeg dra öra litt til meg når en "ny" SATA II disk er så "billig"... Vet for lite om Samsung til å uttale meg egentlig ...

 

Men lykke til iaf!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...