Gå til innhold

Brukket pin på harddisk

Anbefalte innlegg

Hei.

I helga kjøpte jeg meg en ny 80 GB disk fra Seagate for å få mer plass. Fra før av hadde jeg en Maxtor disk, også 80GB 7200 RPM, samt en IBM 75GXP disk på 30 GB. Jeg satte Seagate disken som slave for IBM disken, som OS ligger på, og flyttet IDE kabelen fra Maxtor disken til denne. Så koblet jeg Maxtor disken på en annen ATA100 kontroller (som Secondary Master).

Grunnen til dette er at systemet gikk tregere når Maxtor disken var i bruk, mens Seagate disken var tiltenkt backup og ikke mye vanlig bruk.

Men -da jeg kom inn i Windows XP etter å ha partisjonert Seagate disken (denne var nå synlig), oppdaget jeg at Maxtor disken nå hadde skiftet navn til "Local Disk". Klikker på den i Explorer, og får beskjed om at den ikke er formatert. Huh??

Restarter, og oppdager at Promise kontrolleren viser feil størrelse på disken.

Slår av maskinen og trekker ut IDE kabelen, og da oppdager jeg til min store forskrekkelse at en PIN er trykt godt ned. Tar ut harddisken, drar fram en liten tang for å trekke den opp, og da går den rett opp. Hadde "røket" fra festet.

Dette plager meg virkelig. Lå masse ting på den disken jeg ikke har backup av fordi den var såpass ny (2 mnd) og rimelig full, mange av de store filene var fra privat videoredigering det lå mye arbeid bak, og disse finnes det ingen ekstra kopi av. I tillegg til backup av gamle og nye bilder og dokumenter (hvem forventer vel at slikt skjer med en harddisk så fort).

Er det noe jeg kan gjøre selv for å fikse dette?

Har hørt at det sitter et kontrollerkort på harddisken man kan skru av, og så lodde på pin'en.

Garantien ryker vel kanskje da, men det får så være.

Noen sier man får kjøpt nytt kontrollerkort, men det vet jeg ingenting om.

Er det mulig, som en midlertidig løsning for å få tatt backup på en lånt disk, å sette på en "sprengtråd" som passer der den forrige pin'en satt og nedi en IDE kabel (har sjekket at den går nedi og sitter godt, men kontakten blir jo selvsagt ikke perfekt uten lodding)?

Bilde av disk, pin, hullet etter pin'en og sprengtråd her:

http://www.apocalypsen.com/pin/pin.jpg

Takk for innspill!

--------------------------------------

AMD T-Bird 800

512 SD-RAM

ASUS A7V m/Promise ATA-100 kontroller

Seagate Barracuda IV 80/7200

Maxtor D740 80/7200

IBM 75GXP 30/7200

SB Live! 1024

Pioneer DVD 16/40

Sony CD-RW 8/4/32

Plextor CD-RW 40/12/40

In-Win 250W Silent PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde ikke være helt umulig å lodde på den pinnen som har røket, evt. få et lokalt verksted til å hjelpe deg med loddingen.

Du kan jo som en midlertidlig løsning prøve med sprengtråd. Pass da på at du ikke kortslutter mellom noen punkter og at det er kontakt med det riktige stedet hele tiden maskinen er på og filene overføres.

Det er ikke godt å si hva som kan skje hvis det blir små brudd i kontakten på den pinnen mens filer overføres.

Hvis ting absolutt ikke går din vei, du ikke finner noen løsning og du er veldig avhengig av innholdet på disken så kan du bruke firmaet Ibas. De er eksperter på gjenoppretting av data osv, og tar betalt deretter. (ikke direkte billig)

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-07-16 01:32 ]

Lenke til kommentar

Jeg ser to løsninger:

1. Lodd på en liten ledning fra PCB-kortet til harddisken. Finn bare frem til hvilken pin du skal lodde, og tilhørende plass på PCB'n. (Der IDE-socketen er loddet til PCB'n.) Stikk eller skjær forsiktig et hull i plasten på IDE-kabelen der den pinnen som mangler skal ha kontakt. Lodd eller klem sammen den andre enden av ledningen (fra HD'n) til hullet i ide-kabelen. Gjør du det riktig skal du ha fått kontakt.

2. Hvis du roter det skikkelig til så kan det kanskje være lurt å kjøpe en ny harddisk, helt identisk, og bytte om PCB-kortet på de to.

PS. Det er lurt å bestantig ha backup av ting man ikke har råd til å miste. Harddisker KAN kræsje!

PPS. Det er også en tredje løsning, men den heter IBAS og koster fort over 10.000 kr...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-16 01:31, John_^ skrev:

Det burde ikke være helt umulig å lodde på den pinnen som har røket, evt. få et lokalt verksted til å hjelpe deg med loddingen.

Enig i at ovenstående må være beste løsningen.

Ellers kan du prøve å sette den brukne pinne i riktig hull på kabelen (bare litt, ikke helt inn) og trykker kabelen forsiktig inn, så KAN du være så heldig at du får tilstrekkelig kontakt til at du kan kopiere dataene fra disken.

Hvis du bruker noe annet som er mer fleksibelt kan du risikere at du får feilkobling og kortslutning.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om jeg ikke kan reklamere på denne harddisken...jeg kjøpte den over disk i ei datasjappe her i byen for 2 måneder siden.

Mener jeg ikke var uforsiktig da jeg tok ut og satte i IDE kabelen...tok ikke i noe hardere enn ellers.

Hadde jeg vært for hardhendt og uforsiktig hadde sannsynlivis flere pinner vært bøyde eller løse.

Om de ytterste hadde vært bøyd kunne det stemt overens med at kabelen ble satt i på gal måte, men nå var det altså én pin som satt så og si i midten som hadde løsnet -bare fordi en kabel ble satt i, og det skal de da tåle. Det mener jeg er en svakhet, og kan tolkes som en feil eller mangel med varen -> reklamasjonsgrunn.

Hva mener dere?

Hadde vært greit å vite om jeg har rett til å klage på dette feltet/burde få medhold..det kan jo bli ord mot ord mht kabel-innsettingen, men "skaden" tyder IMHO på svakhet på en vesentlig del av disken...eller rettere sagt punktet der pinnen var festet.

P.S. IBAS blir aldri aktuelt pga pris. Da er det bedre å kjøpe ny disk, eller hvis butikken kan skaffe nytt PCB kort for meg, og bytte dette kortet -så sant det lar seg gjøre på denne harddisken.

Dette, eller å forsøke med lodding blir alternativet dersom butikken slår seg vrang...er litt usikker på sprengtråd/stikke-pin-halvveis-nedi-løsningen i tilfelle kortslutning eller lignende.

Hadde forresten vært ålreit å finne ut av hva den pinnen _egentlig_ blir brukt til ja...noen som har en link til ei side der dette står forklart? (Søkte så vidt på Google uten å finne det...orker ikke ta noe omfattende søk her og nå så sent, så hvis noen har en god link i Favoritter eller noe som kan legges ut hadde det vært helt topp)

Takk for alt av svar før og etter "svaret" mitt :smile:

OPPDATERING TIL DE DET MÅTTE ANGÅ: Jeg fikk løst dette problemet ved å skru løs kretskortet bakpå disk og lodde på plass pinnen som hadde løsnet. Disken fungerte som ny i etterkant, backup er for lengst tatt og disken er kassert grunnet støy, som alltid har vært der.

-RS

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: RedScorpion på 2002-07-16 23:42 ]</font>

Endret av RedScorpion
Lenke til kommentar

Tror neppe du får garanti på disken, når du knekker en pin er det hard/feil behandling fra din side..

Ent. kan du sjekke i butikken, kanskje de er snille/dumme, men slike skader blir ikke godtatt som returgrunn av disk produsentene.

Lenke til kommentar

Siden disken ikke er eldre så burde det ikke være noen problemer med å bruke garanti/reklamasjon på disken.

Siden det er en pinne midt i så vil denne få lite sidelengs belastning uansett hvor klønete du er med kabelen. Og desuten var den jo ikke direkte knekt, men mere røsket løs fra sin orginale posisjon. Diskene skal være laget for å tåle belastningene av å ta ut å sette inn IDE kabelen mange ganger.

Ta kontakt der du kjøpte disken å krev at du får en ny disk og at de kopierer dataene fra den gamle og over på den nye for deg.

Jeg tok en tur på http://www.howstuffworks.com og fant en side som viser hva de forskjellige pinnene har slags funksjon.

Etter hva jeg har funnet ut så er det pinne 29 som mangler hos deg, og beskrivelsen av den er: -IOW

Har ikke peiling på hva det er, men etter som disken oppførte seg rart uten denne pinnen så er den sikkert viktig.

Lenke til kommentar

Godt forslag med å lodde selve pinnen fast, men det kan bli en svak 'sveis' siden pinnen er tynn og vanlig lodde-tinn er mykt.

Jeg har selv aldrig hatt behov for å tukle med HD, så jeg vet ikke hvordan den ser ut på tilkoblings PCB. Det jeg tenker er at du kan lodde spreng-tråden rett på PCB og legge den som en BY-PASS ned til en ATA 33 kabel(lettere å lodde på).

Med en slik metode risikerer du i allefall ikke noen kortsluttninger. CRC vil håndtere evt. overføringsproblemer, så dersom du klarer å lodde til på PCB vil du sikkert klare å hente ut data(om så med traktor-IDE :grin:).

Det at pinnen var bøyd, har nokk skjedd ved at den var litt bøyd før du trykket kabelkontakten til. Hvordan den ble litt bøyd i utgangspunktet, har jeg mine egne tanker om når jeg ser på bildet hvor pinnen har stått. (Tørr jeg gjette at pinnen var bøyd oppover når du dro ut IDE kontakt?)

Du kan jo alltids prøve den på garantien, jeg skal ikke fra råde deg det.

Lenke til kommentar

Jeg syns det ser ut som det er prøvd å sette i HD-kabelen opp ned. Det ene hullet i kabelen er jo blokkert, og vil presse akkurat på denne pinnen hvis kabelen er feil vei.

Koblingspunktet for denne pinnen er sikkert nå bøyd inn på 'baksiden' av kretskortet, kanskje best å skru det løs for å se om det har blitt kortslutning.

Lenke til kommentar

Det med Sprengtråd metoden virker sikert hvis du er litt heldig... :smile: har selv fikksa mye med sprengtråd (alldri PC'er altså, heller radiostyrte biler, traktorer osv..

Sprengtråd er vel ingen bra langsikti løsning, hvis man alikevel aldri skal ta ut ide kabelen på disken etter man har fått det til å lykkes da :smile:

Lodde høres greit ut... Men den som skal lodde bør være stødig på hånda (noe som ikke jeg er....

Prøv garantien først!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Quote:

Den 2002-07-17 00:35, skrev eiga:

Godt forslag med å lodde selve pinnen fast, men det kan bli en svak 'sveis' siden pinnen er tynn og vanlig lodde-tinn er mykt...........osv.

pkt.1 pinnen har aldri! vært sveiset til printkortet.

pkt.2 dersom pinnen ikke er knekt og loddes på plass av noen som kan! lodde så vil den være "like god" som ny (som det var meningen at en ny skulle være).

pkt.3 dersom pinnen ikke er bøyd men "bare" løsnet fra printet så er dette noe som kalles kaldlodding, mao. produksjonsfeil.

pkt.4 ved produksjonsfeil så vil garantien gjelde, men det er ikke noen garanti som dekker innholdet på disken, så dersom det er av interesse å "få tak i" dette må nok pinnen på plass igjen, og DA "ryker" garantien.

-PKA-

Lenke til kommentar
Quote:

Simen1 skrev (2002-11-07 17:33):

PKA: Hva er vitsen med å svare på tråder som ble avsluttet for 4 mnd siden? Personen har vel funnet ut av det eller gitt opp for en evighet siden.

Ja vedkommende burde ha løst problemet nå. Men det ville vert en fordel om de som ønsker hjelp med ett eller annet kunne sakt at problemet er fikset?
Lenke til kommentar

Beklager...kontrollerte ikke datoen før jeg svarte....men på den annen side, det er sikkert ikke første, og siste gang noen knekker/ løsner en pinne på en HD.....muligens de finner denne meldingen ved et søk da......hmmmm var sikker på at jeg valgte "siste meldinger" da jeg fant denne tråden, men har sikkert trykket feil en plass......

-PKA-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...