Gå til innhold

Backup til ekstern disk - hvordan?


Anbefalte innlegg

Har akkurat anskaffet meg en 250 GB ekstern disk (Lacie) jeg vil bruke som backupdisk. Hvordan kan man sette ting opp slik at når jeg skrur disken på så tar den automatisk backup av de folderne jeg har spesifisert?

 

Kan man bruke synchronization kanskje?

Jeg har Windows XP.

 

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat anskaffet meg en 250 GB ekstern disk (Lacie) jeg vil bruke som backupdisk. Hvordan kan man sette ting opp slik at når jeg skrur disken på så tar den automatisk backup av de folderne jeg har spesifisert?

 

Kan man bruke synchronization kanskje?

Jeg har Windows XP.

 

Stian

Jeg bruker også en ekstern 250 GB Lacie (USB + FW) til backup.

 

Da jeg bruker USB2 så kan jeg selv velg når disken skal slås på. Dvs den er "default" avslått, men kan fort slås på om det er backup som skal kjöres. Jeg har den avslått som default fordi at en backupdisk ikke bör utsettes for mulige virusangrep mer enn nödvendig, samt at da hviler man jo ogå disken. Visse kanskje syns at mange av/på drar ned livslengden, men dette er iaf min framgangsmåte.

 

Bruker Norton Ghost 9 for å gjöre backup. Ghost krever å gjöre backup av hele disker (eller partisjoner). For meg er ikke dette noe problem, da jeg likevel samler alle bilder på en disk (partisjon).

 

Man kan enkelt velge å kjöre backup direkte ved å velge dette fra Ghost, eller man kan la Ghost kjöre backup etter et skjema. Bruk det som passer best.

 

Syns Ghost og backupdisken fungerer bra ihop. Men er det kun foldre du skal kjöre backup på så er ikke Ghost rett program.

 

Personlig skulle jeg ikke satt opp disken (om det går) til å ta automatisk backup når du slår den på. Syns det er bra å ha så mye kontroll selv som mulig, og kan strekke meg til å kjöre etter skjema eller velge direkte backup ved Ghost.

 

Norton Ghost 9 koster ca 500 kr.

 

 

 

Mvh

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Ja, det fungerer å kjøre backup på den måten du beskriver, men jeg liker ikke å måte ta backup av alt på nytt for hver gang. Jeg vil kun ta back up av nye og endrede filer. Det er vel en Incremental backup jeg snakker om.

 

Problemet er at en incremental backup legger til backup av endrede filer istedenfor å overskrive dem slik at disken vil bli full etterhvert selv om disken jeg tar backup fra ikke er full. Har ikke funnet et program som kan gjøre dette for meg. Det virker overflødig å måtte ta backup av alt (over 150 GB) hver gang jeg skal ta backup. Gjør du dette eller tar Ghost incremental backup?

 

Stian

Lenke til kommentar
Hei og takk for svar!

 

Ja, det fungerer å kjøre backup på den måten du beskriver, men jeg liker ikke å måte ta backup av alt på nytt for hver gang. Jeg vil kun ta back up av nye og endrede filer. Det er vel en Incremental backup jeg snakker om.

 

Problemet er at en incremental backup legger til backup av endrede filer istedenfor å overskrive dem slik at disken vil bli full etterhvert selv om disken jeg tar backup fra ikke er full. Har ikke funnet et program som kan gjøre dette for meg. Det virker overflødig å måtte ta backup av alt (over 150 GB) hver gang jeg skal ta backup. Gjør du dette eller tar Ghost incremental backup?

 

Stian

Jeg blander full og inkrementell backup.

 

Ca 1 gang i mnd full og 1 gang per uke inkrementell. Om jeg har lagt inn mange nye filer så gjör jeg en backup der og da.

 

I Ghost kan du styre hvor mange backuper du vil lagre. F.eks. så kan du la Ghost spare 6 backuper för den tar bort den förste. På det viset er det litt mer sikret mot at du lagrer over backupen med "dårlige" filer.

 

Jeg har ikke mer enn ca 35 GB å ta backup av (fotosamlingen). Når jeg gjör incrementell backup så bruker det å bli 3-5 GB i en liten ekstra fil. Dvs 35 + 5 GB etter en full backup + 1 inkrementell. Ikke så ille syns jeg.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Takk for responsen!

 

Joda, det funker på det viset også, men jeg liker ikke å gjøre backups manuelt. Jeg vil ha automatikk i det slik at jeg ikke trenger tenke på det eller bruke tid på det.

Har testet både Ghost og True Image nå og ingen av dem kan gjøre det jeg ønsker.

 

Det jeg aller helst vil ha er en speiling av originaldisken min som oppdateres hver gang jeg slår på den eksterne disken. En slags synkronisering mellom de to diskene.

 

Ser ikke ut som om det er helt enkelt å få til så jeg må vel kanskje ty til en manuell løsning :(

 

Takk i alle fall!

 

Stian

Lenke til kommentar
Takk for responsen!

 

Joda, det funker på det viset også, men jeg liker ikke å gjøre backups manuelt. Jeg vil ha automatikk i det slik at jeg ikke trenger tenke på det eller bruke tid på det.

Har testet både Ghost og True Image nå og ingen av dem kan gjøre det jeg ønsker.

 

Det jeg aller helst vil ha er en speiling av originaldisken min som oppdateres hver gang jeg slår på den eksterne disken. En slags synkronisering mellom de to diskene.

 

Ser ikke ut som om det er helt enkelt å få til så jeg må vel kanskje ty til en manuell løsning :(

 

Takk i alle fall!

 

Stian

Låter som det er en RAID lösning med speiling du skulle hatt istedenfor en ekstern disk. Om det er önskemålet så skulle jeg ha kjöp til en ekstra intern HD for speiling om du har RAID 0/1 i PCn, ellers får du kjöpe et RAID kort til PCn.

 

Da kan du jo også bruke den eksterne disken som en backup en gang iblandt... just in case...

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Takk for responsen!

 

Joda, det funker på det viset også, men jeg liker ikke å gjøre backups manuelt. Jeg vil ha automatikk i det slik at jeg ikke trenger tenke på det eller bruke tid på det.

Har testet både Ghost og True Image nå og ingen av dem kan gjøre det jeg ønsker.

 

Det jeg aller helst vil ha er en speiling av originaldisken min som oppdateres hver gang jeg slår på den eksterne disken. En slags synkronisering mellom de to diskene.

 

Ser ikke ut som om det er helt enkelt å få til så jeg må vel kanskje ty til en manuell løsning :(

 

Takk i alle fall!

 

Stian

Låter som det er en RAID lösning med speiling du skulle hatt istedenfor en ekstern disk. Om det er önskemålet så skulle jeg ha kjöp til en ekstra intern HD for speiling om du har RAID 0/1 i PCn, ellers får du kjöpe et RAID kort til PCn.

 

Da kan du jo også bruke den eksterne disken som en backup en gang iblandt... just in case...

 

 

Mvh

Min siste RAID løsning havarerte etter at RAID-controlleren røk. Dette gjorde at ingen av diskene kunne leses og måtte reformateres før de kunne brukes. Jeg klarte likevel å redde dataen, men jeg har ikke turt å bruke RAID siden.

 

Føler at en løsning med ekstern HDD er sikrere, men har enda ikke funnet ut hvordan dette kan skje automatisk uten å måtte kopiere all dataen hver gang.

 

Jeg legger inn en melding om jeg finner den "optimale" løsningen.

 

Stian

Endret av Valein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...