Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det ikke lov å "burne" ?

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser satt å diskuterte dette, etter en hadde mistet lappen etter å ha burnet på en parkeringsplass.

Så, hvorfor er det ikke lov å burne når du ikke utgjør en trussel for allmen trafikk eller personer? Noen som har et bra svar på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
89.1.1.9 Skrensing, «burnout» m.v.

Førerkortet bør inndras for minst 3 måneder i tilfelle hvor det har vært foretatt skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn (for eksempel «burnout») på områder (torv, plasser mv.) hvor kjøringen/bruken har skapt fare for fotgjengere og andre trafikanter.

Dersom man skal tolke litt drøyt så er det bare ulovlig dersom kjøringen/bruken har skapt fare for fotgjengere OG andre trafikanter. Sånn sett er det altså ikke ulovlig dersom det BARE har skapt fare for trafikanter ELLER fotgjengere :p

Enkle grunner til at det er ulovlig er:

Noe uforutsett KAN skje (selv om man bare står i ro med spinnende bakhjul.)

bråk

røyk

"stygge" merker på asfalt

Lenke til kommentar

Politiet har vel lurt han. Han burde ikke samtykket å miste sertifikatet over en viss tid.

I politiets retningslinjer kan de kun ta sertifikatet fra han hvis det er til fare for andre trafikanter eller.. hmm.. hvordan var det igjen?

89.1.1.9 Skrensing, «burnout» m.v.

Førerkortet bør inndras for minst 3 måneder i tilfelle hvor det har vært foretatt skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn (for eksempel «burnout») på områder (torv, plasser mv.) hvor kjøringen/bruken har skapt fare for fotgjengere og andre trafikanter.

Og med mindre det var biler eller fotgjengere veldig nært var det vel ikke mye til fare for noen?

Hvis han har vært smart, og ikke samtykket, kan politiet kun holde på sertifikatet hans i 21 dager. Det har politiet lov til å gjøre uten særlig grunn, "til etterforskning" som det sies. Etter 21 dager kan han gå til trafikkstasjonen og be dem pent om sertifikatet tilbake. Hvis ikke politiet har sikre bevis da tror jeg ikke de har noen hensikt i å gå til retten.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å gjøre noe lengre. Politiet (et fint ord for roten til alt ondt) har jævlig lite og foreta seg i fine vårdager. Derfor tar de seg noen raid og sanker førerkort, og fryder seg over at unge lovende mennesker mister førerkort til ca. 15k.

Kanskje litt drøyt sagt, men jeg har selv fått en overhøvling og en saftig advarsel etter jeg var så uheldig og nappe i brekket i 30km/t.

Lenke til kommentar

hva skal jeg si, som kjører med automat da? :ermm: at gassen hengte seg opp, men at den ikke henger mer nå? :D politiet har jo som oppdrag å tjene mest mulig penger nå for tida, ikke ivareta folks sikkerhet lenger. Det koster jo mer i bot/andre utlegg å burne enn å slå ned noen!! SYKT!

Lenke til kommentar

Det er mye billigere for meg å banke på hos naboen og slå han ned, enn å la hjulene spinne litt på asfalten. Det er mye mer givende også :). Anbefaler dette foran å burne.

Det som virkelig er sykt er at det er mye billigere for meg å slå ned denne naboen enn å kjøre en liten tanke for fort.

Hvis jeg slår ned en politimann som gir meg bot for å kjøre for fort, hvor stor bot får jeg i tillegg? :p

Lenke til kommentar
Hvis jeg slår ned en politimann som gir meg bot for å kjøre for fort, hvor stor bot får jeg i tillegg?

Er ikke sikkert du får noen bot for å slå ned politimannen som bøtelegger deg, men du må nok regne med et aldri så lite opphold bak murene. Vold mot offentlig tjenestemann kalles det, og det er vel ganske streng straff for sånt.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Ja, stakkars, stakkars. Dere er ofre, hele hurven.

To ting;

Syns du det er farlig om man spinner rundt på en plass når man er alene og vet at man er alene og ikke utgjør noen trussel for hverken naboer eller andre...?

har du ikke noe fornuftig å komme med bør du vel som mod. la vær å skrive.. :p

Lenke til kommentar
Ja, stakkars, stakkars. Dere er ofre, hele hurven.

To ting;

Syns du det er farlig om man spinner rundt på en plass når man er alene og vet at man er alene og ikke utgjør noen trussel for hverken naboer eller andre...?

har du ikke noe fornuftig å komme med bør du vel som mod. la vær å skrive.. :p

HELT enig!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Problemet er vel at endel vatthjerner ikke hadde greid og vurdere disse tingene og ergo så har man sagt nei og fy slik at man slipper endel folks manglende vurderingsevne.

Desverre er det slik når man har lært generasjoner opp til og ikke tenke selv.

Lenke til kommentar

Er du helt alene er det ikke vel noe problem heller. Da kan du jo igrunn holde på som du vil da det heller ikke er noen som helst sjanse for å bli tatt. :shrug:

På den annen side, når man bevisst mister veigrepet på en bil står man også i fare for å skade eiendom, ikke bare medtrafikanter.

Lenke til kommentar

Er du helt alene er det ikke vel noe problem heller. Da kan du jo igrunn holde på som du vil da det heller ikke er noen som helst sjanse for å bli tatt. :shrug:

På den annen side, når man bevisst mister veigrepet på en bil står man også i fare for å skade eiendom, ikke bare medtrafikanter.

sant nok, men eiendom kan jo erstattes, ikke folk :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...