Gå til innhold

Hjelp til bråkete PC...

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD XP1600 med en Titan TTC-D5TB (<29dB Low Noise) vifte, og Aopen GF2 PRO-VO64 skjermkort med original vifte. Kabinettet er et Aopen HQ48PRO-A.

Problemt mitt er at jeg synes viftestøyen er for stor.

Er det noen som har et tips til hvordan jeg best (og billigst) kan redusere den?

Jeg mistenker at powersupplyen ikke er helt uskyldig....

Takker på forhånd for tips!

Per

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, 29dB er ikke stort, selv om det er hørbart. Det går seff an å få enda mer stillegående.

Tror likevel ikke det er prosessorviften som er den store ulven her. Kanskje mer i retning av Power supply? CD-rom og HD kan også bråke som fly, men dem er det ofte lite å gjøre noe med..

Lenke til kommentar

Hei Per!

Gratulerer med din første melding. :smile:

Sikker på at det ikke er harddisken som bråker da. Min IBM-harddisk bråker mye mer enn både CPU-vifta og PSUen til sammen.

Du kan jo også støydempe kabinettet ditt. Kanskje det hjelper litt.

Ellers så kan du bytte CPU-vifta med en fra Papst. De bråker lite. http://www.microplex.no har disse.

En liten modifisering jeg gjorde for å få CPU-vifta til å bråke mindre, var å dra ut den lille kontakten på hovedkortet, klippe over lederne og deretter kjøre vifta rett på strømforsyningen. Dette gjorde at vifta fikk konstant turtall og nå slipper jeg å høre at vifta speeder opp og ned hele tiden. :smile: Allikevel kjøler den bedre enn før.

Lenke til kommentar

Takker for tipsene!

Jeg tror jeg skal prøve å koble psu-viften til 5v, og se (og høre) hva som skjer da.

Ser også at innlegget mitt havnet litt feil. Det burde selvfølgelig ligget under støydemping-forumet....

Lenke til kommentar

før du starter med viftene så undersøk harddiskene.

dra ut strømledningen/e til hardiskene og start maskinen.

da får du høre bare viftene og evt. hvor mye/lite harddiskene bråker. ble sjokkert selv og la inn bestilling på ny barracuda IV når jeg var ferdig med min test.

strømforsyningen din bråker en god det (gjorde i hvert fall min).

det er en enkel operasjon å skifte vifte i denne. Satte inn en papst 19db i min og den går enda fint i maskinen til mine foreldre etter at chiftec originale smallt etter lyn.

du kan kjøpe ny kjøler. JEg selv bruker zalman cnps 5100 som takler xp prosessorer opp til 2100+.

kan stille viftehastigheten selv og fra 20 db til noen å tredve. kjører min på ca 3100 rpm som kjøler min xp1700+ til ca 50 grader+-. sikkert en 20 db.

Det som bråker mest på min maskin for øyeblikket er strømlyd fra skjermen noe som jeg irriterer meg fryktelig over.

enermax strømforsyningen var en liten skuffelse på temp reguleringen og synes denne bråker mye. Kommer kanskje til å skifte vifter på denne, men må undersøke litt først hva jeg skla sette i.

mindre bråk skal det uansett bli.

Så lenge du holder deg under 25 db så får du en maskin det er mulig å bruke til kontorarbeid uten at scooter må kjøres i bakgrunnen.

på microplex kan du høre hvor mye viftene bråker også. over 21 db hører du godt er min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...