Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Epost for livet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i dag online.no mailadresse, men den er som alle vet avhengig av telenor.

Er det noe sted jeg kan få en POP-epostadresse som varer som jeg motta og sende med uansett operatør?

Har selvfølgelig gmail og hotmail, men liker å kunne laste ned med Outlook eller lignende.

Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gmail kan du bruke i Outlook. Les mer her. Ellers er eget domene en mulighet. Det finnes flere rimlige løsninger.

Når det gjelder sending av epost, så kan du også bruke SMTP-serveren til den ISP'en du til enhver tid bruker. SMTP-servere er ikke knyttet opp til et bestemt abonnement.

Lenke til kommentar

Har du penger på bruke kan du registrere deg et domene og få epost til det domenet. Jeg bruker en slik løsning fra fastname og den har fungert over alt der jeg har vært, ut og innland med alle mulige rare inet tilkoblinger. Ikke får jeg eneste spam mail heller foreløpig!

Lenke til kommentar
Jeg har online.no adresse uten å ha noen slags abonnement hos telenor. Mulig man ikke får det lengre, har hatt den i evigheter...

De gjør det ennå, som en nevnte over her frisurf. Når jeg fikk adsl så måtte jeg bestille på et annet navn. Da nedgraderte jeg til frisurf for å beholde den gamle mail adressen min. Så slipper jeg å betale adsl og et isdn abbonemang i samme slengen.

Lenke til kommentar

Sliter med å få sendt med Outlook.

Har fulgt denne til punkt og prikke (mener jeg da)

http://gmail.google.com/support/bin/answer.py?answer=13278

Feilmelding:

Oppgaven pop.gmail.com - Sende rapporterte feilen (0x8004210B): Operasjonen ble tidsavbrutt mens den ventet på svar fra serveren for sending (POP). Hvis du får denne meldingen flere ganger, kontakter du serveradministratoren eller Internett-leverandøren (ISP).

Lenke til kommentar

Foreslår du bruker SMTP-serveren til din ISP. Det er både raskere, og uavhengig av ditt brukernavn/abonnement. M.a.o., du må ikke bruke samme server/leverandør for å sende og motta.

Edit: Så nå at det virker som du bruker pop.gmail.com for SMTP. Du må bruke smtp.gmail.com.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Hepp, takk for hjelpen.

Hadde ikke skrevet pop istedet for smtp selv om jeg ser at feilmeldingen kan virke som om jeg hadde gjort det. Kan fortsatt ikke se hva jeg gjorde feil der, men som du sier, og osm jeg burde tenkt meg selv, så fungerte det fint med telenor sin utgående server.

Sindre

Lenke til kommentar

Ser GMail her fremstilles som noe som varer evig, det er det ingen som har noen garanti for. Om 5 år kan GMail være lagt ned.

Skal du ha en e-postadresse som er DIN og som du kan ta med deg hvor du vil hele livet er det eneste fornuftige å registrere ditt eget domene. Da har du full kontroll.

Lenke til kommentar
Ser GMail her fremstilles som noe som varer evig, det er det ingen som har noen garanti for. Om 5 år kan GMail være lagt ned.

Ikke bare det, de kan ha bestemt seg for å ta betalt for POP og/eller forwarding alla yahoo og hotmail i dag.

Skal du ha en e-postadresse som er DIN og som du kan ta med deg hvor du vil hele livet er det eneste fornuftige å registrere ditt eget domene. Da har du full kontroll.

HELT enig. Da, og bare da, har du full kontroll. Gmail kan jo også bli kjøpt opp av f.eks. AOL eller Microsoft, ref World Online / Tiscali. (Der telenor la sin klamme hånd over kundene)

Edit: Selv har jeg livstidskonto fra det stedet jeg studerte :-)

PS: Pass SVÆRT godt på livstidskontoen din, så den ikke blir full av spam. ALDRI noensinne oppgi denne epostadressen til noe firma på noen form noe sted på hele internett. Aldri!

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Sansyneligheten for det tror jeg er like stor som at google går konk, og at apple kjøper hele MS. Altså det vil aldri skje. Hele poenget med alle google inc sine produkter er at de skal være gratis mot at det er litt reklame.

Lenke til kommentar

Sansyneligheten for det tror jeg er like stor som at google går konk, og at apple kjøper hele MS. Altså det vil aldri skje. Hele poenget med alle google inc sine produkter er at de skal være gratis mot at det er litt reklame.

Hvorfor det?

Har man gratis e-postkonto hos et kommersielt selskap som liksom er "snille" og deler ut gratis kontoer må man ikke bli overrasket om de plutselig en dag får nye eiere som sier "*kremt* *host* ...etter en nærmere gjennomgang har vi funnet ut at gratis e-post ikke inngår i vår kjernevirksomhet" og kutter ut hele greia.

Lenke til kommentar

Eller lovgiver finner plutselig ut at gratis, anonym e-mail er en fare for sikkerheten og tvangsnedlegger hele gmail. Et domene man har eiendomsretten til (og som er uomstridt) vil nødvendigvis være tryggere.

Lenke til kommentar

Folkens:

1. Slik jeg oppfattet trådstarter, så ønsket han en epostløsning som var uavhengig av ISP, noe Gmail er.

2. Domener er heller ikke gratis, så om han må betale en slant for Gmail en gang i fremtiden, så er det sannsynligvis ikke verdens undergang.

3. Hvis alt skal svartmales, hvem vet om man er i live neste uke? Det eneste som sikkert kan sies om fremtiden, er at den er ukjent.

Lenke til kommentar
Folkens:

1. Slik jeg oppfattet trådstarter, så ønsket han en epostløsning som var uavhengig av ISP, noe Gmail er.

2. Domener er heller ikke gratis, så om han må betale en slant for Gmail en gang i fremtiden, så er det sannsynligvis ikke verdens undergang.

3. Hvis alt skal svartmales, hvem vet om man er i live neste uke? Det eneste som sikkert kan sies om fremtiden, er at den er ukjent.

Det blir jo en avveing, eget domene er sikrere, mer felksibelt og kulere. Gmail er billigere og mindre stress.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...